Silkspan / japanpapper på balsa

Bygge och ytbehandling.
Användarvisningsbild
Niklas_L
Inlägg: 218
Blev medlem: 07 jan 2015, 18:32

Silkspan / japanpapper på balsa

Inlägg av Niklas_L » 31 dec 2019, 14:48

Har på de två senaste modellerna penslat på epoxy finishing resin på kroppen vilket har varit en snabb och enkel teknik att få en tåligare och jämnare yta. Det har fungerat bra men det blir inte riktigt lika bra som med silkspan. Har därför bestämt mig för att prova silkspan igen.
Det är många år sedan sist som jag gjorde detta.
Igår fäste jag i alla fall silkspan på motorkåpan och det blev ett ganska skrynkligt resultat tyvärr. Har letat på nätet efter tips om hur man gör för att få en slät yta men utan resultat. Hur gör ni andra? Jag gissar att ni klipper till mindre bitar och fäster dessa undan för undan. Var lägger man helst skarvarna? Minns att man ska undvika silkspan på vingrotsutfyllningarna. Tacksam för tips!

Användarvisningsbild
Michael Palm
Inlägg: 842
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: Silkspan / japanpapper på balsa

Inlägg av Michael Palm » 31 dec 2019, 16:11

På en yta som är mycket välvd tar jag småbitar, jag river ändarna så blir det mindra att slipa sedan. Blöt bitarna lite med en blomspruta, sedan börjar jag på mitten av biten och går utåt med lacken. Samma på större ytor, blöt lätt och lägg på, sedan lacka fast från mitten och utåt.
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!

jerker
Inlägg: 1127
Blev medlem: 10 maj 2015, 20:07

Re: Silkspan / japanpapper på balsa

Inlägg av jerker » 31 dec 2019, 16:33

:roll: Inga problem rikligt med vatten inte så att balsan reser sig! Och på med klarlack KLART!
:D

Användarvisningsbild
Niklas_L
Inlägg: 218
Blev medlem: 07 jan 2015, 18:32

Re: Silkspan / japanpapper på balsa

Inlägg av Niklas_L » 01 jan 2020, 12:36

God fortsättning alla linflygare och tack Michael och Jerker för tipsen!
Ska försöka mig på att klä kroppen i eftermiddag. Är lite orolig för de väldigt krökta ytorna som t ex kabinhuven men det ska förhoppningsvis bli bra till slut. Återkommer med resultatet...
Bilagor
Silkspan_on_TG_fusulage.jpg
Kabinhuven blir en utmaning att klä med silkspan.
Silkspan_on_TG_fusulage.jpg (164.93 KiB) Visad 1841 gånger

Användarvisningsbild
Michael Palm
Inlägg: 842
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: Silkspan / japanpapper på balsa

Inlägg av Michael Palm » 01 jan 2020, 13:39

Glömde säga att där det verkar att skrynkla sig, lyfter du pappret och river en slits, sen lackar du ner ena sidan och överlappar med den andra.
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!

Guzzten
Inlägg: 179
Blev medlem: 25 jul 2015, 13:48

Re: Silkspan / japanpapper på balsa

Inlägg av Guzzten » 01 jan 2020, 16:29

Var köper man silkspan eller riktigt japanpapper?

Användarvisningsbild
Streamerhook
Inlägg: 1618
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Silkspan / japanpapper på balsa

Inlägg av Streamerhook » 01 jan 2020, 17:05

T ex MBS i Herrljunga.
Kontaktuppgifter finns i Lina

jerker
Inlägg: 1127
Blev medlem: 10 maj 2015, 20:07

Re: Silkspan / japanpapper på balsa

Inlägg av jerker » 01 jan 2020, 17:06

:roll: Brodak har två sorter! Jag ade den grövre till vinge och den tunnare till massiv balsa! Lycka till!

Användarvisningsbild
Streamerhook
Inlägg: 1618
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Silkspan / japanpapper på balsa

Inlägg av Streamerhook » 01 jan 2020, 17:08

Skickar Du efter från MBS ska Du be att det levereras i rulle. Det kostar lite mer i porto men gör att man slipper veck när man använder det

jerker
Inlägg: 1127
Blev medlem: 10 maj 2015, 20:07

Re: Silkspan / japanpapper på balsa

Inlägg av jerker » 01 jan 2020, 18:12

:roll: Det går att blöta hela arket och hänga upp det på tvätt sträcket i badrummet! Och låta det rinna av! Innan du använder det! Så gör jag nä jag färgar vit Silkspan går jätte bra! Inga väck!

Skriv svar