Classic-tävlingar i Sverige?

Stunt före 1970
Affe Lindholm
Inlägg: 93
Blev medlem: 20 jan 2015, 14:03
Ort: Ekenäs Finland

Re: Classic-tävlingar i Sverige?

Inlägg av Affe Lindholm »

Hej Här kommer litet från öster.Vi har nu i cirka 10-15 år kört Classic, 2 tävlingar per år.vi flyger vanliga F2B programmet och poäng från 1-10 med koefficient ,alltså bara hela poäng,ibland med bara en domare. Domaren kan räkna poängen direkt,vem som hellst klarar av tex.5x18=90.Åldersgräns 1970.Vi har haft ganska lösa regler ,tex. sig chipmunk , akrobat och tutor har fått delta även eldrivna.Har man byggt planet själv har man fått 10 poäng till per omgång. Häls. Affe
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2511
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Classic-tävlingar i Sverige?

Inlägg av Streamerhook »

I kommande Lina kommer det att finnas två sidor som berör Classic/Old Time Stunt.
Thomas Johnsson
Inlägg: 124
Blev medlem: 07 jan 2015, 18:52
Ort: Fjärås

Re: Classic-tävlingar i Sverige?

Inlägg av Thomas Johnsson »

Eller så är det dags att skapa något nytt? Typ, electric stunt för att locka yngre till sporten.
Livet är för kort för att ha tråkigt!
Användarens profilbild
StaffanE
Site Admin
Inlägg: 343
Blev medlem: 31 dec 2014, 12:21
Ort: Södra Sandby

Re: Classic-tävlingar i Sverige?

Inlägg av StaffanE »

Electric stunt är redan ett faktum.
jerker
Inlägg: 1126
Blev medlem: 10 maj 2015, 20:07

Re: Classic-tävlingar i Sverige?

Inlägg av jerker »

:roll: Fråga Burger han har 20 30 på sitt inomhusflyg i Slovakien och tävlingar! :D
Lelle Nord
Inlägg: 98
Blev medlem: 10 feb 2015, 11:52
Ort: Stockholm, Tyresö

Re: Classic-tävlingar i Sverige?

Inlägg av Lelle Nord »

Några synpunkter från en f.d rejält faktaokunnig:
Vill vi se fler stuntpiloter så är nog detta en klass som borde ha störst chans att locka fram f.d stuntare. Man har sina gamla dammiga skönheter hängande där hemma nånstans och tycker kanske det vore roligt att visa upp dom igen.
F2B programmet kan i det läget möjligen vara väl krävande, både för modell och pilot ;0).
Vi som redan är igång vill nog helst köra F2B-programmet, men det gör vi ju redan med våra moderna kärror för dom flyger ju så mycket bättre(TROR jag). Lite rädd för att klassen annars blir för oss "snitsare" som kan ha en avkylande effekt på ev. återvändare eller nybörjare.
Typ GY i början osv.
Min åsikt är att programmet ska vara "Classic" där de mest krävande manövrerna t.o.m läggs åt sidan. Man kanske ska ha möjlighet att lägga till en svår manöver, ungefär som i gångna tiders semistunt.
För det är väl trots allt med en hel del nostalgikänsla man vill kunna se och flyga gamla fina kärror som åter får visa vad dom går(gick!) för. Lite åt uppvisningshållet, inte stenhård kamp!
Svara!
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1119
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: Classic-tävlingar i Sverige?

Inlägg av Michael Palm »

Thomas Johnsson skrev: 06 dec 2019, 18:28 Eller så är det dags att skapa något nytt? Typ, electric stunt för att locka yngre till sporten.
Japp och det flygs bara efter mörkrets inbrott, flashiga roterande och blixtrande lampor i alla de färger som finns och dundrande hårdrock i hötalare runt cirkeln, olika roterande lasrar och rökmaskiner som sitter runt cirkelns mitt där piloten står och ger fantastiska skuggbilder. ;) Nu retas jag bara lite Thomas.
Annars håller jag med Lelle, locka fram de som inte vill satsa på F2B. Lite simplare program, inte så allvarligt, lite bonuspoäng för olika saker på flygplanen. Ungdomarna får vi nog hitta på något annat för, stunten tror jag är svårt att få dem intresserade av, tror mer på combat och GoodYear racing med lite mer action. När de väl är med kanske en och annan kan bli intresserad av stunt.
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
jerker
Inlägg: 1126
Blev medlem: 10 maj 2015, 20:07

Re: Classic-tävlingar i Sverige?

Inlägg av jerker »

Tyvärr! Finns det inget alternativ på bild!! Detta är 1982 på Älta IP när Red Baron hade uppvisning! Kunde man få hälften så många yngre intresserade i hela Sverige vore det bra! :lol:
Bilagor
1983-09-25_Alta_IP_a.jpg
1983-09-25_Alta_IP_a.jpg (89.15 KiB) Visad 11729 gånger
Affe Lindholm
Inlägg: 93
Blev medlem: 20 jan 2015, 14:03
Ort: Ekenäs Finland

Re: Classic-tävlingar i Sverige?

Inlägg av Affe Lindholm »

Hej igen från öster.Jag vill bara påstå att slutresultatet blir detsamma oberoende om det körs hela F2B programmet eller lämmnas bort vissa delar.F2B toppen vinner ändå .Häls.Affe
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2511
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Classic-tävlingar i Sverige?

Inlägg av Streamerhook »

Helt klart är det så att de bästa alltid vinner. Oavsett program eller klass.

Men knäckfrågan är om vi kan locka fler att delta om programmet är något enklare, dvs få igång sådana piloter som idag inte flyger F2B?
Eller ska vi låta deltagarintresset i Semistunt (som har ett enkelt program) bevisa att det är egalt om programmet som körs i Classic/Old Time är samma som F2B-programmet eller ej........
Skriv svar