Classic-tävlingar i Sverige?

Stunt före 1970
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1118
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: Classic-tävlingar i Sverige?

Inlägg av Michael Palm »

Så bra! Noblar är ju godkända. Men vi får väl inte vara för hårda med årsmodellen på flygplanen till att börja med eller? Vi kan ju kalla det Classic och Nostalgia. Nostalgia upp till 1975, då får ju Sigs Super Chipmunk vara med. Eller så kan man ju ha Classic upp till och med1969, och en Super 70 klass som de har i USA där flygplan från 1970-79 är lagliga. Dessa klasser flygs samtidigt men har olika resultatlistor. Ang motorer så är det nog bra om det är fritt, en del kanske har svårt att få tag på tidsenliga bra motorer, man kan ju ha en bonuspoäng för det flygplan som har tidsenlig motor.
När det gäller flygprogram så får det väl bli F2B programmet. Vad sägs om detta? Andra aspekter och åsikter önskas.
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2510
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Classic-tävlingar i Sverige?

Inlägg av Streamerhook »

Lite synpunkter:

Tror det räcker att hålla sig till en klass. I så fall är det bättre att tänja ut reglerna så att allt gammalt skrot ryms....

Tror det begränsar deltagandet om man ska flyga F2B-programmet. Det bör vara mer åt Semistunt-hållet men kanske inte med samma manövrar.
Om klassen ska locka deltagare utanför de som flyger F2B idag bör det vara färre manövrar (än i F2B).
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1118
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: Classic-tävlingar i Sverige?

Inlägg av Michael Palm »

Ja, vi kanske skall lägga till fyrkantsloopingar och buntar och ta bort fyrklövern?
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2510
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Classic-tävlingar i Sverige?

Inlägg av Streamerhook »

Varför inte?

Är det enhetliga regler för Old Time Stunt i världen eller kör varje land sin egen variant?
Kollade på det som var på sidan 1 i denna tråd...... har svårt att se vitsen med "Climb" och "Dive"........
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1118
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: Classic-tävlingar i Sverige?

Inlägg av Michael Palm »

Jag vet inte om det är enhetliga regler, men jag tror de kör med F2B programmet i Classic i England och USA. Det som visas på sidan 1 är ju Old time stunt. Då är det ännu äldre flygplan än i Classic. Jag skall forska i detta.
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1118
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: Classic-tävlingar i Sverige?

Inlägg av Michael Palm »

Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1118
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: Classic-tävlingar i Sverige?

Inlägg av Michael Palm »

Ok, skall vi snacka lite mer Classic nu. Vad sägs om flygplan upp till och med 1975. Max motorvolym som var på den tiden, 10cc. Semistuntprogrammet som grund, vi tar bort fyrklövern och stoppar in en, 1, fyrkantslooping och en, 1, fyrkantsbunt. Poängberäkning enl AMA s 40 poängsystem. Bonuspoäng om man har tidsenlig motor, flapslöst och om flygplanet är från innan 1950 men då utgår flapslöspoängen. Kom igen nu och kommentera.
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1118
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: Classic-tävlingar i Sverige?

Inlägg av Michael Palm »

Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2510
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Classic-tävlingar i Sverige?

Inlägg av Streamerhook »

Låter bra! Så kan vi ju diskutera vidare från där.
Men vi måste ju fästa det på papper så att man får grepp på alla saker.

Kul Australien-länk med många modeller och namn man känner igen. I den LINA som kommer nu snart kan Ni få se bl a en Pow Wow (Bob Palmer). Den Stuka som visas på sidan är väl samma som Ove byggt?
Användarens profilbild
StaffanE
Site Admin
Inlägg: 343
Blev medlem: 31 dec 2014, 12:21
Ort: Södra Sandby

Re: Classic-tävlingar i Sverige?

Inlägg av StaffanE »

Varför dra ner antalet manövrar?
Skriv svar