Classic-tävlingar i Sverige?

Stunt före 1970
Användarens profilbild
Niklas_L
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 jan 2015, 18:32

Classic-tävlingar i Sverige?

Inlägg av Niklas_L »

Jag undrar hur stort intresset är för att flyga Classic stunt i Sverige?
Hur många har möjlighet att delta i en sådan tävling/träff redan nästa sommar?

Och i så fall – hur ska reglerna se ut?
Ska vi följa de amerikanska reglerna för Classic stunt strikt eller ska de vara på ”vårt” sätt?

Om jag minns rätt så säger de amerikanska reglerna att modellen måste ha publicerats före 1 januari 1970.
De skulle i så fall inte medge att man kan flyga med en SIG Super Chipmunk eller SIG Akrobat vilket jag personligen tycker vore lite synd på ett sätt.

Det skulle vara intressant att lägga till Classic till någon av de redan etablerade tävlingarna för att på så sätt erbjuda deltagare mer flygaktivitet under en tävlingshelg. Det är också tänkbart att Classic läggs till någon av våra oldtimer-träffar för att utveckla dessa.

Kan Classic t o m locka deltagare som idag inte flyger F2B?
Classic skulle kunna vara ett enkelt steg in i stunflyget och samtidigt vara en anledning till att bygga någon av sin "ungdoms stuntkärror" som man nostalgiskt haft i sina tankar.

Kommentarer, önskemål och åsikter välkomnas!
Bilagor
Gieseke Nobler konstruerades 1968 och är därmed "Classic legal" enligt de amerikanska reglerna.
Gieseke Nobler konstruerades 1968 och är därmed "Classic legal" enligt de amerikanska reglerna.
005.jpg (113.05 KiB) Visad 15558 gånger
En sådan här med en Fox 35, OS 35S eller kanske en Aero Tigre .36 vore nåt att satsa på kanske?
En sådan här med en Fox 35, OS 35S eller kanske en Aero Tigre .36 vore nåt att satsa på kanske?
GN.jpg (337.92 KiB) Visad 15558 gånger
Användarens profilbild
StaffanE
Site Admin
Inlägg: 343
Blev medlem: 31 dec 2014, 12:21
Ort: Södra Sandby

Re: Classic-tävlingar i Sverige?

Inlägg av StaffanE »

Skulle vara kul.

Har inte studerat de amerikanska reglerna speciellt, men dom har ju kört det i ganska många år och kanske finslipat dom. Det handlar väl mest om vilka kärror och drivpaket som tillåts tänker jag.
Hade varit en möjlighet att köra med 10-40 poängskala och skippa de totalt meningslösa koefficienterna 8-) om det skulle bli en tävling. Ja, ska kanske rentav lägga ett förslag om detta till F2B working group om detta!!

Kanske en sådan här:
cobra 2.jpg
cobra 2.jpg (102.21 KiB) Visad 15544 gånger
cobra.jpg
cobra.jpg (180.51 KiB) Visad 15544 gånger
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1119
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: Classic-tävlingar i Sverige?

Inlägg av Michael Palm »

Jag och Alf E har pratat lite löst om att ha en Classic tävling på Oldtimerträffen i Kba till sommaren. Lite opretentiöst enkelt. Inga domare, utan vi dömer oss själva som vi gjorde i Skåne. Vad sägs om det?
270.jpg
270.jpg (74.52 KiB) Visad 15526 gånger
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
jerker
Inlägg: 1126
Blev medlem: 10 maj 2015, 20:07

Re: Classic-tävlingar i Sverige?

Inlägg av jerker »

:roll: Nicklas! Du har fina tankar! Classic STUNT är vettigt! Det kan man flyga med äldre typ av modeller! Det skulle vara möjligt om dom som idag flyger STUNT för några nya till SemiStunt verkar omöjligt att få igång igen! Lycka till!
Bilagor
DSC_0670 (2).JPG
DSC_0670 (2).JPG (49.31 KiB) Visad 15515 gånger
DSC_0671 (3).JPG
DSC_0671 (3).JPG (60.98 KiB) Visad 15515 gånger
jerker
Inlägg: 1126
Blev medlem: 10 maj 2015, 20:07

Re: Classic-tävlingar i Sverige?

Inlägg av jerker »

:roll: En rolig anekdot! Gunnar Carlsson säjer att pipan på första bilden från Hradec kralove blev ner grävd på plats vid cirkeln efter VM. När ha vann! :D
Gunnar Carlsson
Inlägg: 35
Blev medlem: 09 jan 2015, 09:32

Re: Classic-tävlingar i Sverige?

Inlägg av Gunnar Carlsson »

Yes! Det är sånt man minns.
mvh Gunnar Carlsson
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1119
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: Classic-tävlingar i Sverige?

Inlägg av Michael Palm »

Kryptiska inlägg Är kul, man kan sitta länge och fundera vad som menas. Annars verkar avsaknaden av intresse för Light Classic på oldtimerträffen följa trenden att man inte skall ha någon åsikt, varken positivt eller negativt. Så det blir väl bara jag och Alf då.
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
jerker
Inlägg: 1126
Blev medlem: 10 maj 2015, 20:07

Re: Classic-tävlingar i Sverige?

Inlägg av jerker »

:roll: Har du somnat på fel sida Micke? Olika åsikter har vi! Men alla skall komma till tals! Ha det bra! Och tänk modell! :D
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2510
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Classic-tävlingar i Sverige?

Inlägg av Streamerhook »

Jag är gärna med och flyger vid Oldtimerträffen. För jag antar att en Nobler är gammal nog för att få vara med?

Men Du och Nicke får ta fram ett förslag på vettigt flygprogram! Så att man kan träna på manövrarna i soffan nu i julhelgen.....
Lelle Nord
Inlägg: 98
Blev medlem: 10 feb 2015, 11:52
Ort: Stockholm, Tyresö

Re: Classic-tävlingar i Sverige?

Inlägg av Lelle Nord »

Hallå. Äntligen ett förslag som kan förmå mig att färdigställa Noblern på byggbordet! Vilken byggboost :!:
Skriv svar