ThunderGazer – byggrapport från Värmland
Re: ThunderGazer – byggrapport från Värmland
Ronny
- Bilagor
-
- images (23).jpg (10.08 KiB) Visad 14219 gånger
Re: ThunderGazer – byggrapport från Värmland
Min Thundergazer är äntligen träfärdig. Det sista jag byggt på modellen är motorkåpan.
Det är alltid väldigt roligt att forma motorkåpan även om jag sällan blir särskilt nöjd.
Det är oftast passformen som inte blir 100%-ig av någon anledning men den blev i alla fall bättre än på min GT40.
Nu återstår slipning, glafiberväv på nos och motorkåpa, vingrotsutfyllnader och klädsel innan det slutliga finisharbetet kan börja. Idag har jag beställt Randolph dope från Arigoteknik och min förhoppning är att leveransen inte ska ta lika lång tid som sist. Jag beställde extra mycket så att jag har färg och klarlack till åtminstone tre stuntkärror. Detta med tanke på att Curt tyvärr ska sluta med att importera Randolphs produkter.
Det är alltid väldigt roligt att forma motorkåpan även om jag sällan blir särskilt nöjd.
Det är oftast passformen som inte blir 100%-ig av någon anledning men den blev i alla fall bättre än på min GT40.
Nu återstår slipning, glafiberväv på nos och motorkåpa, vingrotsutfyllnader och klädsel innan det slutliga finisharbetet kan börja. Idag har jag beställt Randolph dope från Arigoteknik och min förhoppning är att leveransen inte ska ta lika lång tid som sist. Jag beställde extra mycket så att jag har färg och klarlack till åtminstone tre stuntkärror. Detta med tanke på att Curt tyvärr ska sluta med att importera Randolphs produkter.
- Bilagor
-
- TG_träfärdig.jpg (198.03 KiB) Visad 14150 gånger
Senast redigerad av Niklas_L den 25 okt 2019, 06:15, redigerad totalt 1 gånger.
- Michael Palm
- Inlägg: 1148
- Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
- Ort: Lindome
Re: ThunderGazer – byggrapport från Värmland
Ser mycket fin ut!!!
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Re: ThunderGazer – byggrapport från Värmland
Det är det som är tråkigt med vår HOBBY! Det blir mindre och mindre av företag som sysslar med materiel och produkter för linkontroll! Tänk när jag och flera av oss började med det här! Då fanns det grejer i vare cykelaffär och 1000 special affärer för oss! Tackar tre F ( 3F) för lång och trogen tjänst! Förresten fanns en affär som hette HOBBY TJÄNST i Stockholm! Och nu till dig "Niklas" Den där modellen blir nog väldigt fin! Kul att se om du också kan bli SM mästare! Lycka till nu och ha det bra!
Re: ThunderGazer – byggrapport från Värmland
Sedan jag kom hem från två veckors semester i mitten av mars har världen vänts upp och ner fullständigt.
I mitt fall så har det inneburit att jag numera jobbar 40% och för det mesta utför mina arbetsuppgifter hemifrån.
Det positiva är att finisharbetet har gått relativt snabbt på min ThunderGazer och idag har jag kunnat spreja det andra lagret klarlack.
Jag räknar med att behöva spreja ytterligare tre lager.
Ni som läst mina tidigare inlägg vet att jag inspirerats av en gammal Indycarbil när målningsschemat skissades fram. Färgmässigt blev det som jag tänkte mig men kvalitetsmässigt hade jag kanske önskat att det va bättre.
Men men – man lär så länge man lever..
I mitt fall så har det inneburit att jag numera jobbar 40% och för det mesta utför mina arbetsuppgifter hemifrån.
Det positiva är att finisharbetet har gått relativt snabbt på min ThunderGazer och idag har jag kunnat spreja det andra lagret klarlack.
Jag räknar med att behöva spreja ytterligare tre lager.
Ni som läst mina tidigare inlägg vet att jag inspirerats av en gammal Indycarbil när målningsschemat skissades fram. Färgmässigt blev det som jag tänkte mig men kvalitetsmässigt hade jag kanske önskat att det va bättre.
Men men – man lär så länge man lever..
- Bilagor
-
- Kåpan med ett par lager klarlack.
- Klarlack.jpg (165.58 KiB) Visad 13524 gånger
-
- Försöker fixa de värsta missarna innan klarlacken.
- TG1_fix.jpg (339.18 KiB) Visad 13524 gånger
Re: ThunderGazer – byggrapport från Värmland
Mycket tjusigt Niklas!
/Erik
/Erik
-
- Inlägg: 252
- Blev medlem: 14 jan 2015, 21:22
Re: ThunderGazer – byggrapport från Värmland
Det syns då inga missar härifrån! Bästa hittills!
Re: ThunderGazer – byggrapport från Värmland
Tack för era trevliga kommentarer!
I dag har det femte och sista lagret klarlack sprejats på modellen.
Nu blir det till att vänta ett par veckor eller mer innan poleringen.
Det sista som är kvar är sedan att limma fast tankanslutningen och gångjärnen.
Har använt Randolphs produkter genom hela finisharbetet förutom primern där jag använt Hagmans Stålplast. Under byggets gång märktes tyvärr flera nackdelar med primern.
Förutom att den är tung så tål den inte att torkas av med Prepsol. Det uppstår också lätt rinningar när den sprejas. På nästa kärra kommer jag istället att använda Aero-1 filler (≈talk) blandat med Randolph Butyrate dope.
I dag har det femte och sista lagret klarlack sprejats på modellen.
Nu blir det till att vänta ett par veckor eller mer innan poleringen.
Det sista som är kvar är sedan att limma fast tankanslutningen och gångjärnen.
Har använt Randolphs produkter genom hela finisharbetet förutom primern där jag använt Hagmans Stålplast. Under byggets gång märktes tyvärr flera nackdelar med primern.
Förutom att den är tung så tål den inte att torkas av med Prepsol. Det uppstår också lätt rinningar när den sprejas. På nästa kärra kommer jag istället att använda Aero-1 filler (≈talk) blandat med Randolph Butyrate dope.
- Bilagor
-
- 5-lager-klarlack.jpg (342.41 KiB) Visad 13452 gånger
Re: ThunderGazer – byggrapport från Värmland
Det blir nog inget den här sommaren! Soory!
Re: ThunderGazer – byggrapport från Värmland
Min ThunderGazer är klar!
Rodren och tankanslutningen var det sista detaljerna som limmades fast.
Lade ner ganska lång tid på att få gångjärnen att gå friktionsfritt. En detalj som man inte vill missa då en i övrigt bra modell kan bli hopplös om rodren går trögt. Väntar nu på att få en PA75 levererad av Randy Smith så förhoppningsvis kan det bli provflygning någon gång under nästa månad.
Rodren och tankanslutningen var det sista detaljerna som limmades fast.
Lade ner ganska lång tid på att få gångjärnen att gå friktionsfritt. En detalj som man inte vill missa då en i övrigt bra modell kan bli hopplös om rodren går trögt. Väntar nu på att få en PA75 levererad av Randy Smith så förhoppningsvis kan det bli provflygning någon gång under nästa månad.
- Bilagor
-
- Gångjärn_limmas.jpg (215.02 KiB) Visad 13189 gånger
-
- Tankanslutning_limmas.jpg (264.48 KiB) Visad 13189 gånger
-
- TG1_färdig.jpg (357.93 KiB) Visad 13189 gånger