Kestrel
- Streamerhook
- Inlägg: 2518
- Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18
Kestrel
Nu är snart Kestrel nr 2 (gul/svarta) klar för flygning. Båda RO-Jettarna är rengjorda och ihopskruvade. Men då blir man som åsnan och hötapparna.... Vilken ska man testa först? 51 eller 61? Tror nog jag följer Eriks råd då han säger att 51:an har tillräckligt med kraft för modellen.
En Kavan 150 cc tank är också rengjord. Pipa utvald och det får nog bli en 2-bladig propeller här. Lämplig storlek är 12,25x3,75 enligt Erik.
Målet är att få den flygbar till Västkustträffen. Får se om det blir verklighet.
En Kavan 150 cc tank är också rengjord. Pipa utvald och det får nog bli en 2-bladig propeller här. Lämplig storlek är 12,25x3,75 enligt Erik.
Målet är att få den flygbar till Västkustträffen. Får se om det blir verklighet.
Re: Kestrel
Bara några år!!!!!!! Men det är aldrig försent! Ser bra ut!
Re: Kestrel
Kul!
Snygga och välflygande och go motorgång.
Skall bli roligt att se på
Snygga och välflygande och go motorgång.
Skall bli roligt att se på
Entusiastisk återanvändande linflygare ,smord i ricinolja som även behärskar trådlöst hjälpligt.
- Michael Palm
- Inlägg: 1127
- Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
- Ort: Lindome
Re: Kestrel
Ja det var kul att se Johan flyga Kestrel, den ser väldigt trevlig ut. Nu får man se upp för Johan också!
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
- Streamerhook
- Inlägg: 2518
- Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18
Re: Kestrel
Nu har även tvåan fått sin premiärflygning. Efter en tank på marken var det dags för flygning i den helt underbara söndagskvällen. Tomas Jansson var som av en händelse på fältet och kunde assistera mig.
Första flygningen blev mest planflykt och lite upp och ner. Beroende på att motorn gick alldeles för rikt och hade en varvtid på över 6 sekunder (varvtal ca 10.000). I andra flygningen var nålen inskruvad och varvet låg nu på ca 10.500. Wingover och loopingar och rygg gick fint men i buntarna varvade motorn upp alldeles för mycket. Efter att den kommit ur buntarna tog det 3 varv innan varvtalet var tillbaka på vettig nivå. Sedan hände samma sak i buntarna när jag gjorde liggande åttan.
Tog inte fler flygningar ikväll men något behöver göras. Är inte helt säker på att det bara räcker att öppna nålen lite till. Propellern är en 2-bladig 12x3,75, modellen har en klunktank på 150 cc och körs på piptryck. Linor på 19,4 meter.
Alla tips mottages med tacksamhet. Ska även lusläsa Eriks flygdagböcker för att se vad jag finner....
En sak jag definitivt märker när man flyger en sådan här modell för första gången (och trots att modellen flyger fint) är att mycket motstånd sitter i huvudet och att det antagligen krävs många träningsflygningar innan man vågar närma sig marken mer.
Glädjande var att motorn startade lätt som en plätt alla tre gångerna stående på hjulen och med motorn inverterad. I den andra Kestrel-modellen har Johan varit tvungen att vända upp och ner på den för att få den starta lätt.
Första flygningen blev mest planflykt och lite upp och ner. Beroende på att motorn gick alldeles för rikt och hade en varvtid på över 6 sekunder (varvtal ca 10.000). I andra flygningen var nålen inskruvad och varvet låg nu på ca 10.500. Wingover och loopingar och rygg gick fint men i buntarna varvade motorn upp alldeles för mycket. Efter att den kommit ur buntarna tog det 3 varv innan varvtalet var tillbaka på vettig nivå. Sedan hände samma sak i buntarna när jag gjorde liggande åttan.
Tog inte fler flygningar ikväll men något behöver göras. Är inte helt säker på att det bara räcker att öppna nålen lite till. Propellern är en 2-bladig 12x3,75, modellen har en klunktank på 150 cc och körs på piptryck. Linor på 19,4 meter.
Alla tips mottages med tacksamhet. Ska även lusläsa Eriks flygdagböcker för att se vad jag finner....
En sak jag definitivt märker när man flyger en sådan här modell för första gången (och trots att modellen flyger fint) är att mycket motstånd sitter i huvudet och att det antagligen krävs många träningsflygningar innan man vågar närma sig marken mer.
Glädjande var att motorn startade lätt som en plätt alla tre gångerna stående på hjulen och med motorn inverterad. I den andra Kestrel-modellen har Johan varit tvungen att vända upp och ner på den för att få den starta lätt.
Re: Kestrel
Gick modellen snabbare i ryggflygning också?
Tanken kanske behöver justeras i höjdled.
Tanken kanske behöver justeras i höjdled.
- Streamerhook
- Inlägg: 2518
- Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18
Re: Kestrel
Jo, lite. Men inte så märkbart som i buntarna.
Det är en god idé att kolla tankens läge
Det är en god idé att kolla tankens läge
- Michael Palm
- Inlägg: 1127
- Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
- Ort: Lindome
Re: Kestrel
Piplängden kanske behöver justeras också. Den skall ju se till så motorn inte varvar för mycket.
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
- Streamerhook
- Inlägg: 2518
- Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18
Re: Kestrel
Ok, men åt vilket håll då? Det här är outforskad mark för mig....