Kestrel

Bygge och ytbehandling.
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2511
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Kestrel

Inlägg av Streamerhook »

Nu är snart Kestrel nr 2 (gul/svarta) klar för flygning. Båda RO-Jettarna är rengjorda och ihopskruvade. Men då blir man som åsnan och hötapparna.... Vilken ska man testa först? 51 eller 61? Tror nog jag följer Eriks råd då han säger att 51:an har tillräckligt med kraft för modellen.
En Kavan 150 cc tank är också rengjord. Pipa utvald och det får nog bli en 2-bladig propeller här. Lämplig storlek är 12,25x3,75 enligt Erik.
Målet är att få den flygbar till Västkustträffen. Får se om det blir verklighet.
Tvåan_1.JPG
Tvåan_1.JPG (99.39 KiB) Visad 13498 gånger
ErikB
Inlägg: 172
Blev medlem: 20 jan 2015, 13:07
Ort: Korsanäs

Re: Kestrel

Inlägg av ErikB »

Det tar sig!
jerker
Inlägg: 1126
Blev medlem: 10 maj 2015, 20:07

Re: Kestrel

Inlägg av jerker »

:roll: :D Bara några år!!!!!!! Men det är aldrig försent! Ser bra ut!
Tummen
Inlägg: 152
Blev medlem: 17 jan 2015, 21:36
Ort: Trollhättan

Re: Kestrel

Inlägg av Tummen »

Kul!
Snygga och välflygande och go motorgång.
Skall bli roligt att se på
Entusiastisk återanvändande linflygare ,smord i ricinolja som även behärskar trådlöst hjälpligt.
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1119
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: Kestrel

Inlägg av Michael Palm »

Ja det var kul att se Johan flyga Kestrel, den ser väldigt trevlig ut. Nu får man se upp för Johan också!
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2511
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Kestrel

Inlägg av Streamerhook »

Nu har även tvåan fått sin premiärflygning. Efter en tank på marken var det dags för flygning i den helt underbara söndagskvällen. Tomas Jansson var som av en händelse på fältet och kunde assistera mig.

Första flygningen blev mest planflykt och lite upp och ner. Beroende på att motorn gick alldeles för rikt och hade en varvtid på över 6 sekunder (varvtal ca 10.000). I andra flygningen var nålen inskruvad och varvet låg nu på ca 10.500. Wingover och loopingar och rygg gick fint men i buntarna varvade motorn upp alldeles för mycket. Efter att den kommit ur buntarna tog det 3 varv innan varvtalet var tillbaka på vettig nivå. Sedan hände samma sak i buntarna när jag gjorde liggande åttan.

Tog inte fler flygningar ikväll men något behöver göras. Är inte helt säker på att det bara räcker att öppna nålen lite till. Propellern är en 2-bladig 12x3,75, modellen har en klunktank på 150 cc och körs på piptryck. Linor på 19,4 meter.

Alla tips mottages med tacksamhet. Ska även lusläsa Eriks flygdagböcker för att se vad jag finner....

En sak jag definitivt märker när man flyger en sådan här modell för första gången (och trots att modellen flyger fint) är att mycket motstånd sitter i huvudet och att det antagligen krävs många träningsflygningar innan man vågar närma sig marken mer.

Glädjande var att motorn startade lätt som en plätt alla tre gångerna stående på hjulen och med motorn inverterad. I den andra Kestrel-modellen har Johan varit tvungen att vända upp och ner på den för att få den starta lätt.
Tvåan_2.jpg
Tvåan_2.jpg (132.68 KiB) Visad 13334 gånger
Användarens profilbild
Niklas_L
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 jan 2015, 18:32

Re: Kestrel

Inlägg av Niklas_L »

Gick modellen snabbare i ryggflygning också?
Tanken kanske behöver justeras i höjdled.
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2511
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Kestrel

Inlägg av Streamerhook »

Jo, lite. Men inte så märkbart som i buntarna.
Det är en god idé att kolla tankens läge
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1119
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: Kestrel

Inlägg av Michael Palm »

Piplängden kanske behöver justeras också. Den skall ju se till så motorn inte varvar för mycket.
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2511
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Kestrel

Inlägg av Streamerhook »

Ok, men åt vilket håll då? Det här är outforskad mark för mig....
Skriv svar