Bilder från Norden runt.

Allmänna diskussioner.
jerker
Inlägg: 1126
Blev medlem: 10 maj 2015, 20:07

Re: Bilder från Norden runt.

Inlägg av jerker »

:roll: Klassen hette Geting Snurren och var en typ av Goodyear. Nybörjarklass! Med Getingar och Snurren som fanns som byggsats!
Bilagor
ladda ned (6).jpg
ladda ned (6).jpg (34.23 KiB) Visad 14400 gånger
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2510
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Bilder från Norden runt.

Inlägg av Streamerhook »

Vad gör man en kulen lördag-förmiddag när det blåser för mycket för att flyga? Jo, man kan bygga men man kan också åka till MBS RC Models i Herrljunga och spendera lite pengar. Precis vad Tomas och jag gjorde idag :o
MBS3.jpg
MBS3.jpg (100.16 KiB) Visad 14347 gånger
Så här trevligt blir man mottagen av bror och syster Svensson

MBS2.jpg
MBS2.jpg (61.58 KiB) Visad 14347 gånger
I rummet innanför butiken kan man ta en fika och utbyta erfarenheter med andra modellflygare. Här pratar Tomas med Lennart Sköld från Brännebrona-klubben

MBS1.jpg
MBS1.jpg (62.81 KiB) Visad 14347 gånger
Nytt hos Magnus är att han skaffat en laserskärare så nu kan man beställa spryglar och annat i både balsa och plywood. Man skickar bara en dxf-fil per mail. Eller åker dit! Man kan också få hjälp med att skapa filerna. Materialet kan man själv stå för eller köpa hos MBS. Priserna är också vettiga. Mer information finns på MBS hemsida.

MBS4.JPG
MBS4.JPG (33.71 KiB) Visad 14347 gånger
I en av hyllorna stötte jag på det Staffan berättade att han använde för plankning av vingar. Fanns i flera varianter, både 5- och 30-minuters mm.
Senast redigerad av Streamerhook den 24 jul 2019, 20:20, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
StaffanE
Site Admin
Inlägg: 343
Blev medlem: 31 dec 2014, 12:21
Ort: Södra Sandby

Re: Bilder från Norden runt.

Inlägg av StaffanE »

Laserskärare. Kan vara bra att veta. Gör en del cad-detaljer som jag skriver ut och har som mallar.

Finishing Resin finns bara i en variant. De övriga är typ standardkonsistens.
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2510
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Bilder från Norden runt.

Inlägg av Streamerhook »

Jo, det är mycket intressant att MBS kan erbjuda detta med laserskärning. Speciellt om man är flera som vill bygga samma modell och få många delar utskurna pressar man ju priset då man kan dela på tröskelkostnaden.

Vad gäller Z-poxy så såg jag bara en hylla full av olika varianter. Avhöll mig från att läsa det finstilta.......
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2510
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Bilder från Norden runt.

Inlägg av Streamerhook »

Vad gör man en torsdag efter lunch om arbetslusten inte är så stor och flyglusten är desto större?
Jo, man ger efter för lustsuget och åker ut till fältet och flyger Weatherman. Behöver ju kolla att sakerna fungerar inför Långfredagen och Häxvrålet.
Tomas var inte sen att hänga på och väl därute stötte vi på 5 R/C-flygare som hela tiden skrek glada tillrop åt oss. Typ "Den går för snålt" eller "Den går för rikt" eller "Den går bra".

Väl hemma igen är det bara att konstatera att detta med arbete är överskattat.....
Torsdag1.jpg
Torsdag1.jpg (168.9 KiB) Visad 14194 gånger
Här är Tomas på väg att springa ut (efter att ha startat sin 1,5 cc glöd). Han använder sig av självstart....
Torsdag2.jpg
Torsdag2.jpg (136.39 KiB) Visad 14194 gånger
Nu är handtaget greppat....
Torsdag4.jpg
Torsdag4.jpg (135.52 KiB) Visad 14194 gånger
Och här bär det av. I sin bästa flygning lyckades han pressa sitt eget rekord i klassen så vi andra får skärpa oss vid Häxvrålet.
Torsdag5.jpg
Torsdag5.jpg (56.54 KiB) Visad 14194 gånger
Själv testade jag en HP 40 som ska sitta en av de nya W-modeller jag bygger. Mycket kraft som släpps lös där.... På något sätt är den 1 cc diesel jag testflög lite skönare att hantera. I testbänken körde jag också en Oliver 2,5 cc, dvs det är en Parra T3. Den ska sitta en av de andra nya W-modellerna.
Tummen
Inlägg: 152
Blev medlem: 17 jan 2015, 21:36
Ort: Trollhättan

Re: Bilder från Norden runt.

Inlägg av Tummen »

Japp,1.5:an gick bra efter lite fältmek. Sparar 40:an till Karlskoga, har lite tuning att göra på den så att man kan hålla fast i rekordet ett år till.
Lurar på att bygga en i 60 storlek :twisted: :twisted: frampå, fick med en HP 60 med lite andra grejor i ett dödsbo jag köpte.
Entusiastisk återanvändande linflygare ,smord i ricinolja som även behärskar trådlöst hjälpligt.
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2510
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Bilder från Norden runt.

Inlägg av Streamerhook »

Även idag blev det en tur till fältet. I F2D är det nya soppa-regler i år och Johan ville testa hur det funkade med 15% olja och 5% nitro. Så efter en sisådär 10 flygningar med olika motorer var det bara att konstatera att det nog ska gå bra.
Lördag1.jpg
Lördag1.jpg (150.32 KiB) Visad 14163 gånger
Jag flög med min W-modell i klass 4 G. Dels för att testa hur modellen fungerade då jag inte flugit den på länge och dels för att testa Palmens blåsa. Men jag fick aldrig motorn till att gå bra då den bara blåste glödstift och behövde shimsas om. Blås-testet får anstå till imorgon och resten av kvällen ägnas åt att fixa motorn.
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2510
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Bilder från Norden runt.

Inlägg av Streamerhook »

Imorse var det dags igen att besöka fältet. Men söndagen var kall, i alla fall i början. Vi skulle behövt "Sola i Karlstad" här men han flög nog hemmavid istället.....
Söndag1.jpg
Söndag1.jpg (175.6 KiB) Visad 14150 gånger
Tomas valde idag att testa olika propellrar på sin 40-Weatherman. Resultatet blev att den med lite större diameter gav högst fart och gör att han ligger kring sitt eget rekord.
Söndag2.jpg
Söndag2.jpg (127.28 KiB) Visad 14150 gånger
Johan fortsatte att testa F2D-modeller/motorer med nya soppan.
Söndag3.jpg
Söndag3.jpg (143.21 KiB) Visad 14150 gånger
Och jag testade, liksom Tomas, olika propellrar på min 1 cc-Weatherman. Och kom till motsvarande resultat som Tomas, dvs att jag fick högre fart med en något större diameter. Ligger strax över rekordet så det blir att försöka pressa lite till innan Häxvrålet. Tror nog det ska gå att ställa in nål/komp lite bättre........ Tyvärr medgav inte tiden att testa något med min 3,5 cc-Weatherman. Shimsade om motorn igår kväll så det hade varit kul att se vad Palmens blåsa kan åstadkomma. Men det får anstå till nästa flygtillfälle.
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2510
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Bilder från Norden runt.

Inlägg av Streamerhook »

Med lika underbart väder idag var det ju bara att sätta sig i bilen och åka ut till fältet. Vår RC-flygande klubbkollega Björn har bott i sin husvagn ute på fältet hela helgen och haft lyckan att vakna till musik flera dagar i sträck. Dvs linflygmotorer.....

Annan1.jpg
Annan1.jpg (162.69 KiB) Visad 14023 gånger
Antal linmodeller översteg vida det antal RC-modeller vi såg..
Annan2.jpg
Annan2.jpg (196.04 KiB) Visad 14023 gånger
Tomas flög med sin Brodak-modell och övade på Semistuntprogrammet. Motorn, en LA 46, hade fin gång tanken igenom. I bakgrunden den Slow Combat-modell Johan testade idag.
Annan3.jpg
Annan3.jpg (163.31 KiB) Visad 14023 gånger
John och Tommy kopplade av i det fina vädret. Emellanåt fick John öva på att förbättra sin flygförmåga .......
Annan4.jpg
Annan4.jpg (176.92 KiB) Visad 14023 gånger
RC-flygande Nicklas hade skaffat nån form av anka som han höll på att förbereda för en premiärflygning (nån gång i framtiden). Men inga linor på modellen ännu!
jerker
Inlägg: 1126
Blev medlem: 10 maj 2015, 20:07

Re: Bilder från Norden runt.

Inlägg av jerker »

:roll: Lennart Nord duktig combat flygare. Här flyger han TVÅ 1,5 combat modeller på en och samma gång! Vem mer i Sverige kan det???
Bilagor
DSC_0477 (2).JPG
DSC_0477 (2).JPG (66.65 KiB) Visad 13276 gånger
Skriv svar