Lina nr 2-2018 är snart klar

Allmänna diskussioner.
Lelle Nord
Inlägg: 98
Blev medlem: 10 feb 2015, 11:52
Ort: Stockholm, Tyresö

Re: Lina nr 2-2018 är snart klar

Inlägg av Lelle Nord »

Man baxnar, ännu ett praktnummer framstånkat av duon Larsson/Löfroth.
Gillar särskilt tillbakablickarna med gamla roliga foton. Julen blev God!
Användarens profilbild
Niklas_L
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 jan 2015, 18:32

Re: Lina nr 2-2018 är snart klar

Inlägg av Niklas_L »

Lina är i första hand till för SLIS medlemmar som med några få undantag alla är svenskar eller i alla fall skandinaver. Det går dock inte att bortse från att vi är en försvinnande lite klick som ägnar oss åt linflyg. Även i övriga värden är linflygare få till antalet.
De bästa utövarna i världen finns tyvärr inte i Sverige. Även teknik- och produktutveckling sker utanför våra gränser. De är därför naturligt att vi tar in bidrag utifrån som ibland är på engelska.
Detta tycker jag ger tidningen ett bättre och intressantare innehåll.

Jag kan förstå om några av SLIS medlemmar tycker att artiklar på engelska blir svårtillgängliga.
De flesta sidor är dock på svenska (ca 60% om man räknar samman årets båda nummer) och flera artiklar översätts fortfarande ofta med hjälp av Lars Roos som är duktig på detta. Meningen är att det ska finnas något läsvärt för alla.
Vi har upptäckt att det finns en stor krets utanför Sverige som har intresse av tidningen där dess värde ökar dramatiskt om texten är begriplig även för dem.
Vårt internationella utbyte har blivit större de senaste åren med artikelbidrag och intervjuer och det har naturligt blivit artiklar på flera språk. Jag tycker att det finns ett värde i att visa upp oss skandinaver även för linflygare i övriga världen.

Det är bara några år sedan som vi på ett årsmöte beslöt att lägga Lina i ”malpåse” när Ingemar inte längre mäktade med att göra tidningen. Sedan dess har Lina utvecklats till två 60-sidiga nummer per år vilket är fler sidor än någonsin tidigare. Numera har vi också betalande annonsörer i tidningen vilket bidrar till att vi kan trycka tidningen helt i färg på bestruket papper som ger en mycket bra bildåtergivning. Personligen tycker jag att uppdelningen mellan mig och Ingemar blivit lyckad och vårt samarbete fungerar jättebra. Detta har möjliggjort att tidningen på några år har gått från begravd till att vara bättre än någonsin (om du frågar mig).

När det gäller innehållet så försöker vi båda så gott vi kan att skapa en så intressant medlemstidning som möjligt med artiklar av olika slag med blandade ämnen. Inför varje nummer brukar jag spåna fram en lista över tänkbara artiklar och kontaktar tilltänkta bidragsgivare för att få skrivhjälp. Min lista behöver fyllas på! Kom därför gärna med dina synpunkter och/eller önskemål så kan vi gemensamt göra tidningen Lina ännu bättre!
ErikB
Inlägg: 171
Blev medlem: 20 jan 2015, 13:07
Ort: Korsanäs

Re: Lina nr 2-2018 är snart klar

Inlägg av ErikB »

Väl skrivet Niklas!
/Erik
Tummen
Inlägg: 152
Blev medlem: 17 jan 2015, 21:36
Ort: Trollhättan

Re: Lina nr 2-2018 är snart klar

Inlägg av Tummen »

Bra där, Niklas.
Tycker att tidningen är ett riktigt guldkorn och Magnus på MBS är mycket imponerad över publikationen och missar inte något tillfälle att visa tidningen för sina kunder
Modellflygnytt har en del att lära sig här.
TJ
Entusiastisk återanvändande linflygare ,smord i ricinolja som även behärskar trådlöst hjälpligt.
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1117
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: Lina nr 2-2018 är snart klar

Inlägg av Michael Palm »

Instämmer till fullo, bra skrivet Niklas, Jag tycker det är kul med den internationella touchen på tidningen. Vi skall vara glade vi har dessa herrar som lägger ner så mycket tid på tidningen helt ideellt (stavas det så?). Tack!!!
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2510
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Lina nr 2-2018 är snart klar

Inlägg av Streamerhook »

Tack för alla vänliga ord!

Det känns som de flesta vill ha ett varierat innehåll med en blandning av svenskt och engelskt material. Och som Staffan påpekade...... vi har hittills aldrig refuserat något som kommit till oss så det är bara att skriva en artikel. Vi hjälper ju till med korrekturläsning och redigering.

En god idé nu så här under byggsäsongen är att Ni som håller på med något bygge dokumenterar detta med foton under resans gång. Om det sedan mynnar ut i en artikel eller inte kan ju lämnas åt framtiden...... men då finns ju i alla fall förutsättningarna.

Själv har jag kommit igång med flera projekt efter senaste Lina-jobbet. Att sätta ihop ett nummer av Lina tar ca 2 månader och medan denna process pågår är man så inne i bubblan att man inte kan göra något annat. När Lina sedan gått iväg för tryckning uppstår ett vakuum som tar någon vecka att komma ur. Men nu är det full fart. 3 st Weatherman, 1 st G/Y-modell, 1 st Semispeed, 1 st F2C-modell och 2 st Streamer Eater ligger på olika byggbord. Vad som hinner bli klart får framtiden utvisa. En del kanske blir flerårsprojekt likt Lennarts Nobler (ska jag vara ärlig är flera av dem redan flerårsprojekt). Men de ligger ändå där på bänken så att man kan kasta ett öga på dem då och då. Naturligtvis tas foton på alla moment!

Jag vill också önska alla läsare av forumet och Lina ett Gott Nytt År och hoppas att vi blir fler W-flygare nästa år! :D :?

Ni är också välkomna till Vänersborg och Brättelund imorgon på Nyårsdagen. Klockan 14.00 inviger vi det nya modellflygåret med att flyga lite lätt. Kanske får vi se Tomas flyga i sin stenåldersmundering (Se Lina 2-2016, sid 47)
Tummen
Inlägg: 152
Blev medlem: 17 jan 2015, 21:36
Ort: Trollhättan

Re: Lina nr 2-2018 är snart klar

Inlägg av Tummen »

Nja, stenåldern är ju förbi, blir nog vanliga oömma klädsel då jag planerar att till Jonh's stora fötjusning premiärflyga flerårsprojektet "Ankan".
Får hoppas att Ingemar kan ta med sig ett par lämpliga linor(2.5cc dieselcombat). :mrgreen: :mrgreen:
TJ
Entusiastisk återanvändande linflygare ,smord i ricinolja som även behärskar trådlöst hjälpligt.
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2510
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Lina nr 2-2018 är snart klar

Inlägg av Streamerhook »

Linorna ligger redan i flyglådan!
Användarens profilbild
Niklas_L
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 jan 2015, 18:32

Re: Lina nr 2-2018 är snart klar

Inlägg av Niklas_L »

Jag brukar ta för vana att sända en tryckt tidning till (oftast utrikiska) bidragsgivare som ännu inte är SLIS-medlemmar. Detta som ett tack för deras bidrag men självklart också för att visa på tidningens fina kvalitet och locka till medlemskap.
Bruce Perry som bidragit med den fina Jester-artikeln fick årets båda tidningar då jag vet att han är en väldigt tongivande stuntflygare i Canada.

I natt fick jag brev från Bruce att "Linorna" kommit fram och att han var oerhört stolt över att ha blivit publicerad i en så fin tidning.
Han berättade att han hade lagt ut info om tidningarna på Facebook:

https://www.facebook.com/groups/AlbertacontrollineFC/

Oerhört fin reklam för Lina och för nordiskt linflyg. Det kommer med all säkerhet att bidra till ett ännu större bidrag från linflygare utanför Norden i framtiden vilket borgar för fortsatt intressanta och kvalitativa artiklar.
Stor chans att vi med detta även får många nya medlemmar till föreningen.
Bilagor
Bruce_Perry_om_Lina.jpg
Bruce_Perry_om_Lina.jpg (381.61 KiB) Visad 14217 gånger
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1117
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: Lina nr 2-2018 är snart klar

Inlägg av Michael Palm »

Bra det. Nu blir vi kändisar :)
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Skriv svar