Bränsle för stunt

Diskutera motorer.
StefanOlsson
Inlägg: 27
Blev medlem: 13 mar 2017, 09:26

Bränsle för stunt

Inlägg av StefanOlsson »

Hej
Jag har en OS 46 LA som är i princip bara inkörd.
Har lite bränslefunderingar:
Har en del Aerosynth 2 syntetolja liggande som jag tänkte använda.
Vet att många använder ricinolja är det nödvändigt när man har glidlagrad motor till stunt?
Tänkte använda 20% syntetolja och 5% nitro.
Alternativet är en blanding syntetolja och ricin men vilken blanding är lämplig i så fall?
Vad rekommenderas för bränsleblandning?

Något glödstift som rekommenderas till denna motor?

PS: Motorn skall sitta i en Nobler ARF och ha tungdämpare med propeller TopFlite 11x4.
patternmaster
Inlägg: 252
Blev medlem: 14 jan 2015, 21:22

Re: Bränsle för stunt

Inlägg av patternmaster »

Hej, du bör ju som sagt ha minst 20% olja. Man kan köra på helsyntet, men ricin är ju billigare. Så min stuntblandning är 15% ricin och 5% syntet. De 5 procenten gör att motorn hålls helt ren på insidan, inga problem med beläggningar av ricinoljan alltså. Fin stuntgång med den blandningen. Somliga kör med hälften av varje, går lika bra. Jag är ingen teoretiker men jag tror att ricinoljan är bra att ha i en stuntmotor, bränns inte upp och tar med sig mycket värme ut så att motorn lättare växlar mellan två o fyrtakt. Aerosynth 2 är
utmärkt, synd att de (Fuchs) har slutat med modelloljan.

5% nitro har jag i min blandning. Vill man slopa nitro eller ha mer kanske man får laborera med kompen lite.

Glödstift Thunderbolt RC Long använder jag, mycket bra, men även Enya 3, Fireball röd, m.fl varma stift går att använda.
Jag har för mig att LA motorn mår bra av att varva lite mer så en prop med lite lägre stigning än 6" kanske är bra, 11x5, 11x5,5 t.ex. 11x4 tycker jag verkar ganska lite. Men jag har aldrig flugit med en sådan motor, så där får jag ligga lågt! Man får prova sig fram. Linlängd högst 18 m inkl innervingen, dia 0.38 mm, åsså en varvtid på 5 sek ungefär.
jerker
Inlägg: 1126
Blev medlem: 10 maj 2015, 20:07

Re: Bränsle för stunt

Inlägg av jerker »

:roll: Hej! Jag och flera andra använder Benol som är en bättre recin olja! Utan gummi iblandning som gör motorn trög! Jag använder 10-10 + 5 75 metanol! Ha en trevlig PÅSK! Finns hos 3F Bla.
Bilagor
2017-04-14 17.jpg
2017-04-14 17.jpg (63.52 KiB) Visad 7559 gånger
Skriv svar