Flaps à la Ekström

Bygge och ytbehandling.
Användarens profilbild
Niklas_L
Inlägg: 428
Blev medlem: 07 jan 2015, 18:32

Flaps à la Ekström

Inlägg av Niklas_L »

Bygget av min tredje Trivial Pursuit har kommit igång efter att årets nummer av Lina klarats av.
Jag började med stabben som kanske inte blev någon lättviktare men den blev rak och mycket stabil i alla fall.
Senaste dagarna har jag ägnat åt att bygga flapsen. För att utmana mig själv bestämde jag mig för att prova Staffan Ekströms metod att göra dom demonterbara. Därmed behövs inte någon trimtab då man ganska enkelt kan bända flapshornet istället.
Efter att ha provat Staffans metod måste jag erkänna att jag är lyrisk! Det var faktiskt lättare att lyckas än förväntat.
(Du kan läsa om hans konstruktionsmetod i Lina nr 3-2003: http://slis.org/lina/2003/2003-3.html )
OBS! Missa inte att limma 0,4 mm plywood längst ut. Det som Staffan beskriver som en tabbe i artikeln blev i själva verket en lyckträff!
Plywooden underlättar enormt när man sedan ska slipa framkanten. Enda nackdelen med Staffans metod är möjligtvis att den bygger på Graupners gångjärn #52 som kan vara svårt att få tag på numera. Jag har modifierat flapsens uppbyggnad något och naturligtvis är mina tyngre än Staffans...
Roderok, horn och stötstänger kommer från Tom Morris.
Bilagor
Flapshorn.jpg
Flapshorn.jpg (93.43 KiB) Visad 5475 gånger
Flapsdetalj.jpg
Flapsdetalj.jpg (97.51 KiB) Visad 5475 gånger
Flap.jpg
Flap.jpg (103.57 KiB) Visad 5475 gånger
Användarens profilbild
Niklas_L
Inlägg: 428
Blev medlem: 07 jan 2015, 18:32

Re: Flaps à la Ekström

Inlägg av Niklas_L »

Mer bilder!
Bilagor
Utledarguide_Brodak_6gram.jpg
Utledarguide_Brodak_6gram.jpg (100.73 KiB) Visad 5474 gånger
Stötstänger_Tom_Morris.jpg
Stötstänger_Tom_Morris.jpg (98.47 KiB) Visad 5474 gånger
Stabbe_innan_plankning.jpg
Stabbe_innan_plankning.jpg (118.7 KiB) Visad 5474 gånger
Skriv svar