"Weatherman" speed.
Re: "Weatherman" speed.
Ser bra ut Ingemar. Tänk om det gick lika snabbt att bygga en stuntkärra .
Gängade insatser är bra till mycket. Jag använder till motorfäste, landställsfäste och annat. Köper färdiga i mässing. Dessa har dock inte metrisk gänga. Använder mest 2-56 och 4-40 gänga.
Behöver du slipa mellan varje lager lack?
Gängade insatser är bra till mycket. Jag använder till motorfäste, landställsfäste och annat. Köper färdiga i mässing. Dessa har dock inte metrisk gänga. Använder mest 2-56 och 4-40 gänga.
Behöver du slipa mellan varje lager lack?
- Streamerhook
- Inlägg: 2691
- Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18
Re: "Weatherman" speed.
Insatsskruvar i mässing väger säkert 0,00004 gram mer!
Jo, jag slipade efter första lagret röd färg. Med 400-papper. Som man kan se på de senaste bilderna jag publicerat försvann mycket av färgen. Målade andra lagret igår och det blir också slipat med samma pappersgrovlek. Sedan ska det vara klart för sista lagret. Då våren även kommit till Västsverige funderar jag faktiskt på att använda sprutan istället för penseln. Det blir bättre
Penselmålar antagligen klarlacken på vingarna (2-komponent, Epifanes). Den flyter ut så bra att det funkar med pensel. Eftersom det dessutom är plana ytor behöver man inte vara lika rädd för att det ska rinna. Det är trots allt en del arbete med att göra rent sprutan efter användning (jag använder en single action AirBrush).
Har nyss glasat insidan på motorkåpan så nu blir det till alla rulla tummarna innan nästa moment. Eller så kan man ju bygga på nya Minispeed-modellen!
/Ingemar
Jo, jag slipade efter första lagret röd färg. Med 400-papper. Som man kan se på de senaste bilderna jag publicerat försvann mycket av färgen. Målade andra lagret igår och det blir också slipat med samma pappersgrovlek. Sedan ska det vara klart för sista lagret. Då våren även kommit till Västsverige funderar jag faktiskt på att använda sprutan istället för penseln. Det blir bättre
Penselmålar antagligen klarlacken på vingarna (2-komponent, Epifanes). Den flyter ut så bra att det funkar med pensel. Eftersom det dessutom är plana ytor behöver man inte vara lika rädd för att det ska rinna. Det är trots allt en del arbete med att göra rent sprutan efter användning (jag använder en single action AirBrush).
Har nyss glasat insidan på motorkåpan så nu blir det till alla rulla tummarna innan nästa moment. Eller så kan man ju bygga på nya Minispeed-modellen!
/Ingemar
- Streamerhook
- Inlägg: 2691
- Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18
Re: "Weatherman" speed.
Nu är motorkåpan färdig och har fått ett lager färg och ska slipas så att den blir len som huden på en nyrakad linflygare.
Sedan ska modell och kåpa ska få ett sista lager med rött via Airbrush-sprutan.
Har också satt på andra däck som mer lämpar sig för flygning på gräsunderlag.
/Ingemar
Sedan ska modell och kåpa ska få ett sista lager med rött via Airbrush-sprutan.
Har också satt på andra däck som mer lämpar sig för flygning på gräsunderlag.
/Ingemar
- Streamerhook
- Inlägg: 2691
- Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18
Re: "Weatherman" speed.
Jens Geschwendtner i Köpenhamn mailade just över ett foto på de två Weatherman han bygger.
En Cox Tee Dee i den ena och en CS/GZ i den andra.....
/Ingemar
En Cox Tee Dee i den ena och en CS/GZ i den andra.....
/Ingemar
- Bilagor
-
- Jens.JPG (88.33 KiB) Visad 23444 gånger
- Streamerhook
- Inlägg: 2691
- Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18
Re: "Weatherman" speed.
Äntligen är modellen färdiglackad. Till slut blev det sprutan till både det röda och klarlacken på vingarna.
Nu ska resten monteras innan den förväntade provflygningen i påskhelgen.
/Ingemar
Nu ska resten monteras innan den förväntade provflygningen i påskhelgen.
/Ingemar
- Streamerhook
- Inlägg: 2691
- Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18
Re: "Weatherman" speed.
Skruvskallarna på de M2-skruv som ska hålla fast motorkåpan har svarvats ner för att passa i kåpans skruvhål (rör).
Som alla kanske råkat ut för någon gång har ju dessa skruvar en förmåga att försvinna när man har tagit av kåpan.
För att undvika detta kan man ta lite hobbylim i hålet (efter det att man satt i skruven !!!!!). Om skruven har bra passform i hålet behövs det inte mycket lim för att hindra att den trillar ur. Men ändå lämna sådan öppning att man kommer ner med en skruvmejsel/insexnyckel och kan skruva fast kåpan.
/Ingemar
Som alla kanske råkat ut för någon gång har ju dessa skruvar en förmåga att försvinna när man har tagit av kåpan.
För att undvika detta kan man ta lite hobbylim i hålet (efter det att man satt i skruven !!!!!). Om skruven har bra passform i hålet behövs det inte mycket lim för att hindra att den trillar ur. Men ändå lämna sådan öppning att man kommer ner med en skruvmejsel/insexnyckel och kan skruva fast kåpan.
/Ingemar
- Michael Palm
- Inlägg: 1181
- Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
- Ort: Lindome
Re: "Weatherman" speed.
Det står ju i reglerna att dihedral är inte nödvändigt men rekommenderas. Vad säger mäster om det? För flygegenskaper eller för nostalgisk look alike? Får jag tävla utan i hemmaland? jag är ju lite lat, eller, nä, det är jag inte, vill bara rationalisera lite eftersom jag bygger en massa annat också
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
- Michael Palm
- Inlägg: 1181
- Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
- Ort: Lindome
Re: "Weatherman" speed.
P.S Så här långt har jag kommit på min
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
- Streamerhook
- Inlägg: 2691
- Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18
Re: "Weatherman" speed.
Hej Micke
Du behöver inte göra vingen V-formad men då får Du ju riskera att vi pekar finger åt Dig när Du kommer..... fast man ska ju inte mobbas så Du kanske klarar Dig.
Men det gör faktiskt en hel del på vintage-utseendet!!
Däremot måste profilen på vingen vara bärande enligt utseende på ritning.
När Du använder en 3,5-motor måste Du förankra vingen i motorbockarna med skruv. Se t ex på de bilder jag publicerat tidigare.
/Ingemar
Du behöver inte göra vingen V-formad men då får Du ju riskera att vi pekar finger åt Dig när Du kommer..... fast man ska ju inte mobbas så Du kanske klarar Dig.
Men det gör faktiskt en hel del på vintage-utseendet!!
Däremot måste profilen på vingen vara bärande enligt utseende på ritning.
När Du använder en 3,5-motor måste Du förankra vingen i motorbockarna med skruv. Se t ex på de bilder jag publicerat tidigare.
/Ingemar
- Streamerhook
- Inlägg: 2691
- Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18
Re: "Weatherman" speed.
Nu har styrmekanismen kommit på plats. Valde pianotråd som lead-outs. Precis som på ritningen. Men enligt reglerna får man sätta dit vajer om man känner för det.
Roderhornet är i metall från Alberto Parra. Oket är från Fox. Stötstången är en cykeleker. I ändan sitter en link som gör att man kan justera neutralläget.
Roderhornet är i metall från Alberto Parra. Oket är från Fox. Stötstången är en cykeleker. I ändan sitter en link som gör att man kan justera neutralläget.