"Weatherman" speed.

Allt om "Weatherman"
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2511
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: "Weatherman" speed.

Inlägg av Streamerhook »

Har roat mig med att förbereda motorn idag. Har bytt båda kullagren samt gjort ren hela motorn. Eftersom det satt en RC-förgasare på den har jag svarvat/fräst ett nytt hus och i detta monterat Rossi nål+rör. Återstår att svarva ett antal förgasartrattar med olika innerdiameter. Genom denna konstruktion går det mycket fort att byta tratt vilket är en fördel vid utprovning. Gängan invändigt är M8x0.75 och trattarna ska göras av 6-kant alustång (som just nu finns i Derby och snart kommer att skickas till mig). Har också hunnit limma dit kroppens överdel och börjat slipa. Ett foto kommer när den är färdigslipad.....

/Ingemar
Närbild på förgasarhuset med nål/rör monterat
Närbild på förgasarhuset med nål/rör monterat
IMG_1346.JPG (29.25 KiB) Visad 21349 gånger
Motor med nya förgasarhuset
Motor med nya förgasarhuset
IMG_1348.JPG (33.36 KiB) Visad 21349 gånger
Tummen
Inlägg: 152
Blev medlem: 17 jan 2015, 21:36
Ort: Trollhättan

Re: "Weatherman" speed.

Inlägg av Tummen »

Micke! Bränsle är ju fritt så kör Enyan på "Gööörmycke" Nitro så jädd.... :twisted: :twisted:
Ingemar! Är ju nästan lite fusk när man har en finmekanisk verkstad/obegränsat med grejor hemma. Ser riktigt bra ut :D
TJ
Entusiastisk återanvändande linflygare ,smord i ricinolja som även behärskar trådlöst hjälpligt.
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2511
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: "Weatherman" speed.

Inlägg av Streamerhook »

Bygget framskrider..... Nu är kroppen klädd med siden. Återstår lackning-slipning-lackning-slipning-lackning.
Är det någon som har erfarenhet av att blanda talk i zaponlacken för att på så sätt få en mer fyllande lackning som är lättare att slipa?

Kunde inte heller hålla mig och vänta på 6-kantalu utan svaravade en tratt av rundstång.

Ifall man blir klar snart och Tomas vill ut och prova våra maskiner....

Kroppen ska målas röd så det blir ingen blågul modell här inte. Fast Staffan & co i Skåne ska inte jubla för den blir
inte rödgul på grund av Skånes flagga. :mrgreen:
Färdigklädd modell
Färdigklädd modell
IMG_1360.JPG (26.73 KiB) Visad 21340 gånger
Motor med förgasaren monterad
Motor med förgasaren monterad
IMG_1361.JPG (38.6 KiB) Visad 21340 gånger
/Ingemar
Användarens profilbild
StaffanE
Site Admin
Inlägg: 344
Blev medlem: 31 dec 2014, 12:21
Ort: Södra Sandby

Re: "Weatherman" speed.

Inlägg av StaffanE »

Jag använder en speciell zink talk i de sista lagerna lack, 3-4 msk per liter lack. Har inte testat annan talk.

Röd och gult hade varit fint. Varför inte orange. Fick felaktigt 1 gallon orange istället för 1/4 gallon när jag beställde. Dom säger att röd är den snabbaste färgen, men orange är också ganska snabb... :? Du kan få lite.
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2511
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: "Weatherman" speed.

Inlägg av Streamerhook »

Tack för omtanken men orange luktar 70-tal....... fats om Din oranga modell ser fin ut kanske jag kan tänka mig färgen till något.... :D :D

Om det varit en Vintage speed från 70-talet kunde man ju målat den i orange och brunt. Det hade ju varit helt tidstypiskt.
Men nu är det inte så..... Rött och gult får det bli, dvs kroppen målas röd och vingen klarlackas då sidenet är gult.

Ska testa detta med talk. Har talk liggande men tror bara det är "talk" inköpt på apoteket nån gång för många år sedan.

Återkommer när jag testat.

/Ingemar
ErikB
Inlägg: 172
Blev medlem: 20 jan 2015, 13:07
Ort: Korsanäs

Re: "Weatherman" speed.

Inlägg av ErikB »

"Talk inköpt på apoteket" har jag använt som filler inblandad i zaponlack under sådär 40 år. Fyller utmärkt och är mycket lättslipat. perfekt under färg men om man bara ska klarlacka ovanpå finns risken att det gula sidenet ser lite blekt ut.

Men under färg fyller talken verkligen sin uppgift.
/Erik

Bild
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2511
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: "Weatherman" speed.

Inlägg av Streamerhook »

Hej Erik

Att Du skulle använda talk från apoteket skulle man aldrig kunnat gissa :lol:

Det är på kroppen jag ska det. Vingen är inte aktuellt då jag förstår att det kan göra den mer blek.

/Ingemar
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2511
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: "Weatherman" speed.

Inlägg av Streamerhook »

Att använda talk och zaponlack gav ett mycket bra resultat. Efter ett antal lager med slipning emellan har nu kroppen målats röd (tvåkomponents polyuretanlack). Normalt brukar jag sprutmåla men valde att penselmåla denna gång (för kallt för att vara utomhus eller stå med dörren öppen). Behövs åtminstone 2 lager till (med slipning emellan). Efter sista lagret får det härda ordentligt varvid man kan gå på ytan med rubbing. Naturligtvis ska vingarna klarlackas också.

Har också börjat med motorkåpan. Först en kloss som passar i kroppen. Sedan formas den utanpå varvid ett lager glasfiber läggs på (med 24-timmars epoxi utspätt med metanol). Sedan är det bara att fortsätta gröpa ur invändigt samt ta upp öppningen för motor etc. Avslutas med mer glasfiber för att få den stark. Mer bilder på detta senare.

/Ingemar
En nu röd och gul modell
En nu röd och gul modell
IMG_1367.JPG (27.52 KiB) Visad 21322 gånger
Embryot till motorkåpan
Embryot till motorkåpan
IMG_1366.JPG (31.82 KiB) Visad 21322 gånger
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2511
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: "Weatherman" speed.

Inlägg av Streamerhook »

Nu börjar motorkåpan bli färdig. Den ska fästas i kroppen med hjälp av 2 st M2-skruvar. I kåpan limmar man fast 2 st alu-"rör" (Egentligen inget rör i strikt bemärkelse då hålet i ena ändan bara är 2 mm). För kroppen tillverkar man 2 st skruv av alu med M4 utvändig gänga och M2 invändig gänga. Eller så tar man bara och borrar ur en M4-skruv och gängar invändigt. I motorbockarna (rödbok) gängar man med M4 och drar sedan i de 2 skruvarna med lim. Ett perfekt sätt att fästa motorkåpan.

Motorkåpan har dessutom blivit klädd med 0,4 mm glasfiberlaminat fram, bak och under. Det är lättast att limma dit laminatet i hela bitar och sedan arbeta bort det som är i mitten.
Bitarna som ska hålla kåpan på plats
Bitarna som ska hålla kåpan på plats
IMG_1378.JPG (74.77 KiB) Visad 21306 gånger
Så här ser kåpan ut med bitarna ditlimmade
Så här ser kåpan ut med bitarna ditlimmade
IMG_1385.JPG (27.08 KiB) Visad 21306 gånger
"Skruvarna" fastlimmade i motorbockarna
"Skruvarna" fastlimmade i motorbockarna
IMG_1387.JPG (31.35 KiB) Visad 21306 gånger
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2511
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: "Weatherman" speed.

Inlägg av Streamerhook »

Kåpan med laminatet ditlimmat
Kåpan med laminatet ditlimmat
IMG_1388.JPG (25.65 KiB) Visad 21306 gånger
Nu återstår bara att måla kroppen en gång till innan dagens arbete är klart

/Ingemar
Skriv svar