"Weatherman" speed.

Allt om "Weatherman"
Tummen
Inlägg: 152
Blev medlem: 17 jan 2015, 21:36
Ort: Trollhättan

Re: "Weatherman" speed.

Inlägg av Tummen »

En lyckad tillställning som gav mersmak.
Med lite mer testkörning så att man lär sig vad muskedundret tycker om så kan nog 100 km/tim målet vara inom räckhåll.
Sedan får man se vad det blir,har en HP40 guldtopp liggandes.
Borde bli helt hysterisk med 25% nitro :mrgreen:
TJ
Entusiastisk återanvändande linflygare ,smord i ricinolja som även behärskar trådlöst hjälpligt.
Se_upp_alla_sorkar
Inlägg: 90
Blev medlem: 19 jan 2015, 22:57
Ort: Borås

Re: "Weatherman" speed.

Inlägg av Se_upp_alla_sorkar »

Besvärlig att få ren... men nu skulle ändå tanken modifieras och det var väldigt söligt under tanken o motorn. Tanken är nu modifierad och kärran är klar för nästa flygning.

En ny Weatherman skall nu byggas för den Mills 1,3 som Sten P levererade under lördagen.

Idag är det Motorhistoriska dagen och jag skall strax göra min "Spôna" från 1938 klar för avfärd mot Äspered.

// Ingvar
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1128
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: "Weatherman" speed.

Inlägg av Michael Palm »

Tummen! Glöm inte korta av linorna 1meter!
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Se_upp_alla_sorkar
Inlägg: 90
Blev medlem: 19 jan 2015, 22:57
Ort: Borås

Re: "Weatherman" speed.

Inlägg av Se_upp_alla_sorkar »

...och jag skall nog ha längre linor! Ett förargligt skrivfel gjorde att 42' motsvarar 12,08 m, men jag ser nu att jag kastat om litet siffror och flög med 12,08 meter men borde haft 12,802 meter...

ack ja... // Ingvar
pgerts
Inlägg: 18
Blev medlem: 09 jan 2015, 08:00

Re: "Weatherman" speed.

Inlägg av pgerts »

Se_upp_alla_sorkar skrev:...och jag skall nog ha längre linor! Ett förargligt skrivfel gjorde att 42' motsvarar 12,08 m, men jag ser nu att jag kastat om litet siffror och flög med 12,08 meter men borde haft 12,802 meter...
ack ja... // Ingvar
Men det kompenserade du nog väl - du var väl den ende som flög med utsträckta armar?
Tummen
Inlägg: 152
Blev medlem: 17 jan 2015, 21:36
Ort: Trollhättan

Re: "Weatherman" speed.

Inlägg av Tummen »

När Palmen säger till så gör man som han säger. ;)
Modell och linor med kopplat handtag utlagt på gräsmattan idag. Måttband fram.
Knips,knips och nu skall hela paketet hålla rätt mått.
Skall försöka fixa en " startplatta" till vårat fält också,så man kan tjuvträna enkelt.
TJ
Entusiastisk återanvändande linflygare ,smord i ricinolja som även behärskar trådlöst hjälpligt.
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1128
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: "Weatherman" speed.

Inlägg av Michael Palm »

Tummen upp (kan man säga så till dig) för det inlägget ;) . Nästa tävling skall vi ha ett måttband bredvid readyboxen med rätta längder utmärkta, så alla kan kolla så att mottävlaren har rätt längd.
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2518
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: "Weatherman" speed.

Inlägg av Streamerhook »

Hej alla W-flygare

Luis P i Danmark har kommit med två förslag om ändringar i våra ”Nordiska ” W-regler. Jag skickar ut dem till Er som flyger W och uppmanar Er att rösta på förslagen. Sänd svaren till mig. Eftersom klassen inte på något sätt är officiell hos oss kan vi alltså själva mer eller mindre bestämma hur vi vill flyga. Men om vi ändrar något ska en majoritet vara för ändringen. Därav denna omröstning. Maila Er åsikt innan 10 juli.

Förslag nr 1.
Man ska få flyga med olika modeller/motorklasser i de tre startförsök man har i en tävling. Enbart den bästa tiden/hastigheten kommer dock att räknas till slutresultatet (för Er som flyger Minispeed är det känt att man kan göra så här). Som reglerna är idag måste man använda samma modell/motor i alla tre försöken.

Förslag nr 2.
Vi ska skapa vår egen Nordiska rekordlista att användas vid våra tävlingar. Listan ska också uppdateras efter varje tävling. Idag följer vi den engelska rekordlistan. Att skapa en egen lista gör att vi alla som flyger kommer att ligga mer lika i procent uttryckt. Dessutom ska varje klass ha ett rekord för dieselmotorer och ett rekord för glödmotorer. Detta för att inte utestänga dieselflygare (vilket ofta skulle bli fallet då en glödare är snabbare). I de klasser där det inte finns något rekord kommer det engelska rekordet att användas fram till dess att någon flugit i klassen. (Säg till om Ni hittar fel i listan)

Redan nu har vi följande rekord att utgå ifrån:
Klass 0 (1 cc glöd): 117,5 km/h (engelska rekordet)
Klass 0 (1 cc diesel): 117,5 km/h (engelska rekordet)
Klass 1 (Mills): 82,7 km/h (Harry Kolberg, Kungsbacka 2016)
Klass 2 (1,5 cc glöd): 130,4 km/h (engelska rekordet)
Klass 2 (1,5 cc diesel): 109,8 km/h (Per Vassbotn, Aalborg 2015)
Klass 3 (2,5 cc glöd): 136,9 km/h (Niels-Erik Hansen, Aalborg 2015)
Klass 3 (2,5 cc diesel): 165,8 km/h (engelska rekordet)
Klass 3A (Viking): 63,2 km/h (Luis Pedersen, Aalborg 2016)
Klass 4 (3,5 cc glöd): 147,7 km/h (Ingemar Larsson, Aalborg 2015)
Klass 4 (3,5 cc diesel): 173,8 km/h (engelska rekordet)

/Ingemar
Se_upp_alla_sorkar
Inlägg: 90
Blev medlem: 19 jan 2015, 22:57
Ort: Borås

Re: "Weatherman" speed.

Inlägg av Se_upp_alla_sorkar »

Äntligen litet regn!
För oss som limmar med PU (PolyUretan) -lim är det gynnsamt med hög luftfuktighet. Dessutom brukar tvåtaktsmotorer gå bättre när det regnar - det vet alla gamla mopedtrimmare från den gamla goda tiden innan "chip och direktinsprutning".

På fotot syns klass 1 Mills 1,3 samt klass 0 med en McCoy "5" (0,82 cc)

Bild


... hälsar Ingvar

Om någon undrar vad det är för ritning på byggbrädan är det till en "Joulebox", den nya friflygklassen med elmotor.
Se_upp_alla_sorkar
Inlägg: 90
Blev medlem: 19 jan 2015, 22:57
Ort: Borås

Re: "Weatherman" speed.

Inlägg av Se_upp_alla_sorkar »

...och så vill jag gärna ha en liten förstärkning, här av en skrotbit av plywood som har rätt vinkel, alltså 3+3 grader.

Limmas med PU-lim, precis som den infällda plywoodbrickan för bellcranken. Burken är fylld med blyhagel om någon undrar - chokladen är förbrukad sedan lång tid tillbaks.

Bild
Skriv svar