Tjockepalmen goes Classic. (byggtråd)

Stunt före 1970
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1119
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Tjockepalmen goes Classic. (byggtråd)

Inlägg av Michael Palm »

Det har ju gått några år, sedan vi började på ett Classic spår. Jag startade ett bygge då, som jag la upp några bilder på. Vi får hoppas att denna klass består, med motorer drypande av "castår"(läses med ett poetiskt tonläge). Ja, jag började på ett bygge av Lady Black Widow 2019, jag la upp några bilder i första Classictråden. Det blev en liten svacka i dedikationen att bygga på lite mer än ett år. Nu är glöden tillbaks, så jag börjar från början med bygget. Ritningen först, jag gillar stuket på denna, inte en mainstreamstuntare.
Lady 001.jpg
Lady 001.jpg (292.48 KiB) Visad 7436 gånger
Jag gjorde flera kopior av ritningen så jag kunde klippa ut mallar. Här är mallarna till spryglarna, jag klippte ut från ritningen och limmade fast på ett 3 mm plyfaflak, sågade till och slipade till så det blev två perfekta mallar.
lady 002.jpg
lady 002.jpg (190.64 KiB) Visad 7436 gånger
Efter det skar jag till balsabitar som jag satte ihop i ett paket som sedan skall bli spryglar.
Lady 003.jpg
Lady 003.jpg (127.67 KiB) Visad 7436 gånger
Jag borrade hål rätt igenom med pelarborrmaskinen i klubblokalen och drog ihop allt med mallarna på utsidan. Till detta använde jag m3 gängstänger köpta på Clas Olsson. Jag satte fast allt i skruvstädet och täljde och slipade till allt.
Lady 004.jpg
Lady 004.jpg (203.93 KiB) Visad 7436 gånger
Det färdiga resultatet syns här.
Lady 005.jpg
Lady 005.jpg (156.93 KiB) Visad 7436 gånger
Nu får jag inte lägga upp mer bilder så vi fortsätter imorgon.
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1119
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: Tjockepalmen goes Classic. (byggtråd)

Inlägg av Michael Palm »

Då fortsätter vi. Jag har ju satt alla spryglar i ett paket, både ytter och innervinge. Det innebär ju att varannan sprygel blir en bråkdel mindre än den bredvid efter som det är en avsmalnande vinge. De som är bråkdelen mindre sätter jag i yttervingen. Teorin bakom detta är att den vingen flyger en liiiten längre sträcka, då blir det liiite mindre motstånd på den vingen och liite mindre lyft, då kanske man kan minska tippvikten liiite grann. Men det kanske är tvärt om :) Jag märkte upp dem så jag viste vilka som jag villa ha på vilken sida.
Lady 007.jpg
Lady 007.jpg (179.4 KiB) Visad 7400 gånger
Nästa steg blev att jag kapade lister ur ett 5mm flak. Bakkantslisten var det inga problem med. Över, under och framkantslister blev dock väldigt krokiga och s-formade. Det måste varit mycket spänningar i fibrerna i flaket. Jag försökte göra dem raka genom att nåla fast dem på en XPS skiva.
Lady 015.jpg
Lady 015.jpg (156.57 KiB) Visad 7400 gånger
Därefter dränkte jag in dem med ammoniak. De fick sitta i fastnålade i 2 dagar.
Lady 016.jpg
Lady 016.jpg (202.43 KiB) Visad 7400 gånger
Resultatet blev faktiskt helt ok. Det blev någon som hade en liten böj. det blev framkantslist med böjen i horisontalläge, jag inbillar mig att de andra, bakkant och över/underlister håller emot. Så det var bara att börja limma ihop allt.
Lady 017 - kopia.jpg
Lady 017 - kopia.jpg (133.09 KiB) Visad 7400 gånger
Det får vara allt för idag. Nästa gång blir det om roderok och roderhornen.
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1119
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: Tjockepalmen goes Classic. (byggtråd)

Inlägg av Michael Palm »

Dags för ett roderok. Jag köpte ett 3mm plattaluminium på Bauhaus som jag sågade ut ett roderok ur. Det blev 3 3/4 tum, större fick inte plats i vingen. Jag borrade ett hål i mitten och filade lite så en mutter passade, den bankades till rejält med en hammare så den sitter ordentligt fast i aluminiumen. Tanken är att det skall vara lite som en bussning .
Lady 009.jpg
Lady 009.jpg (115.51 KiB) Visad 7330 gånger

Därefter blev det en 3 mm pianotråd som axel, ett genomgående mässingsrör med pålödda brickor som stopp så oket centrerades. Muttern borrades givetvis upp innan.
Lady 013.jpg
Lady 013.jpg (101.35 KiB) Visad 7330 gånger
Hornen gjorde jag av 3.2 mm OK 48 svetspinne som höljet strippats på och 1.5 mm plåt. Jag läste en artikel av Igor Burger där han gör på detta sätt, så jag provade detta på KA 10 an, det har hållit än så länge. Två hål i nedre delen på plåten. En kort bit av svetspinnen som taperats tunnare ut mot ändarna, undersidan platt. Jag tog bilden innan jag filat huvudaxeln lite platt där den kortare biten hamnar, så den är lite platt också.
Lady 010.jpg
Lady 010.jpg (105.52 KiB) Visad 7330 gånger
Därefter lindar jag allt med koppartråd och mjuklöder.
Lady 011.jpg
Lady 011.jpg (98.25 KiB) Visad 7330 gånger
Fortsättning följer
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1119
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: Tjockepalmen goes Classic. (byggtråd)

Inlägg av Michael Palm »

Nu är vingen klar
20220127_000841.jpg
20220127_000841.jpg (128.14 KiB) Visad 7245 gånger
Det blev MPJET kullinkar från MBS här också
20220127_000602.jpg
20220127_000602.jpg (95.83 KiB) Visad 7245 gånger
Nu är det dags för kroppen. Det kommer bilder på det snart.
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1119
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: Tjockepalmen goes Classic. (byggtråd)

Inlägg av Michael Palm »

Som jag skrev förut så skrev jag ut extra kopior på ritningen. Därifrån klipper jag ut kroppsspanten och limmar på ett 3mm balsaflak och skär väldigt precist ut runt om, det sista slipar jag försiktigt till mad sandpapper.
Lady 024.jpg
Lady 024.jpg (218.49 KiB) Visad 7225 gånger
Lady 025.jpg
Lady 025.jpg (247.62 KiB) Visad 7225 gånger
. Först limmade jag ihop motorbockar och plyfaspanten, och mätte upp allt väldigt noga. Därefter limmade jag på kroppssidorna.
Lady 023.jpg
Lady 023.jpg (145.24 KiB) Visad 7225 gånger
. När jag gjorde detta så upptäckte jag att min nogrannhet inte var så mycket till noggrannhet, jag hade slipat ner motorbockarna lite för mycket, jag var tvungen att shimsa upp med lite balsa mellan motorbockar och sidorna framför första spantet.
Lady 021.jpg
Lady 021.jpg (151.79 KiB) Visad 7225 gånger
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1119
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: Tjockepalmen goes Classic. (byggtråd)

Inlägg av Michael Palm »

Nu har Niklas fått ligga först tillräckligt länge i denna avdelningen, så nu kommer fortsättningen på Lady bygget :)
Kroppen har fått sina spant inlimmade, till detta invändiga använder jag tunnt CA.lim. Jag har även ändrat konstruktionen för landställsinfästningen.
Lady 026.jpg
Lady 026.jpg (124.86 KiB) Visad 7117 gånger
På utsida kroppen ritade jag centrumlinjen och limmade på sprygelmallar innan jag limmade ihop allt med spant osv. Detta för jag ville ha allt stabilare än om jag hade skurit ut innan.
Lady 027.jpg
Lady 027.jpg (207.63 KiB) Visad 7117 gånger
Ett landningsställ har jag bockat till och lött ihop. Jag limmade fast båda bitarna på byggbordet med Biltemas tröga Ca-lim, då blev det stabilt och fint när jag lindade med koppartråd och lödde ihop. Den sista bockningen för hjulen tar jag efter det är lött. Tror det blir lättare att få båda benen lika långa då så flygplanet står horisontellt
Lady 028.jpg
Lady 028.jpg (136.26 KiB) Visad 7117 gånger
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1119
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: Tjockepalmen goes Classic. (byggtråd)

Inlägg av Michael Palm »

Fortsättning på Ladybygget.
Landningsstället har lindats fast med koppartråd i plyfaskivorna. Det är förstärkt med 28 grams glasfiberväv på både över och undersida. Jag använde Biltemas CA-lim för att fästa väven ordentligt.
Lady 029.jpg
Lady 029.jpg (88.52 KiB) Visad 6897 gånger
Stabben och rodret är utskuret ur 3 mm flak ( väldigt tunt men så står det på ritningen). På ritningen var det ritat en 3X5 mm hårdträlist i bakkant på stabben för att förhindra "flutter". Jag tog en 3 mm kolfiberlist i stället.
Lady 030.jpg
Lady 030.jpg (238.9 KiB) Visad 6897 gånger
Dags att klä ytorna innan jag limmar på stabbe/roder. Jag har lite svårt för dope, jag mår inte bra av det, så jag använder vattenbaserad golvlack istället. Arbetsgången blir så här:
Först lackar jag på ett lager utspädd fernissa för att försegla fibrerna. Gör jag inte detta så slår och buktar sig balsan mycket. Fernissan får torka 4_5 dagar. Därefter slipar jag med 360 papper. 2 lager mad golvlacken med slipning emellan. Ett sista lager med talk i lacken och slipning igen. Från Carbix köpte jag några meter 8 grams kolfiberväv som jag skall klä med. På stabben klädde jag ena sidan först och vek runt alla ändar. Därefter klädde jag andra sidan. Det blev inte jättebra, första sidan hade torkat för mycket så när jag klädda andra sidan så välvde balsan sig lite. Men det gick att åtgärda med värmepistolen och sitta och vrida lite. Dock så veckade sig kolfibern, det blev bra ändå efter slipning och lackning några gånger.
Lady 031.jpg
Lady 031.jpg (102.83 KiB) Visad 6897 gånger
Rodret klädde jag därför på båda sidor samtidigt, det blev rakt och fint utan någon tendens till välvning.
Lady 032.jpg
Lady 032.jpg (83.93 KiB) Visad 6897 gånger
Allt lackas och slipas 3 ggr med slipning emellan. Det blir en fin yta att fortsätta finishen på sedan, Klassiska nylonband fick bli roder.
Lady 033.jpg
Lady 033.jpg (203.26 KiB) Visad 6897 gånger
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1119
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: Tjockepalmen goes Classic. (byggtråd)

Inlägg av Michael Palm »

Kort och gott denna gång. Stabbe, vinge och kropp förenade, länkaget kopplat och klart.
Lady 034.jpg
Lady 034.jpg (240.23 KiB) Visad 6767 gånger
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Se_upp_alla_sorkar
Inlägg: 89
Blev medlem: 19 jan 2015, 22:57
Ort: Borås

Re: Tjockepalmen goes Classic. (byggtråd)

Inlägg av Se_upp_alla_sorkar »

Ja detta blir säkert fint, men varför valde du ett icke-vintagematerial att klä med? Du skulle mycket väl kunna klä stabben o elevatorn med papper som du fäster med TissuePaste.

När jag använder dope/polerlack/zaponlack/Ferbolack/spännlack och det är större ytor brukar jag ha halvmask med kolfilter eller kombifilter. Tror det är xylen och toluen som man blir dålig av. Butanol finns oftast i cellulosalackerna också - den luktar inte särskilt gott.

// Ingvar
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1119
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: Tjockepalmen goes Classic. (byggtråd)

Inlägg av Michael Palm »

Detta blir mycket bättre.
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Skriv svar