Re: Mitt Classic-bygge: Gieseke Nobler
Postat: 15 maj 2022, 20:50
Byggrapport 18:
För att spara vikt sprejade jag bara två lager klarlack på modellen vilket jag tror betalade sig. Jag befarade att kärran skulle hamna på 1400 gram så jag blev positivt överraskad då vågen visade 1295 gram vid första vägningen. Med motor och tank installerade kunde det konstateras att modellen blivit något baktung vilket kunde justeras genom att byta till en tyngre spinner. Klar för provflygning väger Gieseke Nobler nu därmed 1315 gram. När Ulf Selstam byggde Top Flite-byggsatsen hamnade hans modell på betydligt bättre 1150 gram.
Min Thunder Tiger 36 väger ca 70 gram mer än Ulfs Fox 35 men är i gengäld betydligt starkare. Min cellplastvinge med abachi-plankning väger också minst 70 gram mer än hans sprygelvinge. Förhoppningsvis går det i alla fall att flyga programmet med min Gieseke Nobler även om hörnen troligtvis kommer att bli lidande. Provflygning sker troligtvis nästa helg.
För att spara vikt sprejade jag bara två lager klarlack på modellen vilket jag tror betalade sig. Jag befarade att kärran skulle hamna på 1400 gram så jag blev positivt överraskad då vågen visade 1295 gram vid första vägningen. Med motor och tank installerade kunde det konstateras att modellen blivit något baktung vilket kunde justeras genom att byta till en tyngre spinner. Klar för provflygning väger Gieseke Nobler nu därmed 1315 gram. När Ulf Selstam byggde Top Flite-byggsatsen hamnade hans modell på betydligt bättre 1150 gram.
Min Thunder Tiger 36 väger ca 70 gram mer än Ulfs Fox 35 men är i gengäld betydligt starkare. Min cellplastvinge med abachi-plankning väger också minst 70 gram mer än hans sprygelvinge. Förhoppningsvis går det i alla fall att flyga programmet med min Gieseke Nobler även om hörnen troligtvis kommer att bli lidande. Provflygning sker troligtvis nästa helg.