Mitt Classic-bygge: Gieseke Nobler

Stunt före 1970
Användarens profilbild
Niklas_L
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 jan 2015, 18:32

Re: Mitt Classic-bygge: Gieseke Nobler

Inlägg av Niklas_L »

Byggrapport 18:
För att spara vikt sprejade jag bara två lager klarlack på modellen vilket jag tror betalade sig. Jag befarade att kärran skulle hamna på 1400 gram så jag blev positivt överraskad då vågen visade 1295 gram vid första vägningen. Med motor och tank installerade kunde det konstateras att modellen blivit något baktung vilket kunde justeras genom att byta till en tyngre spinner. Klar för provflygning väger Gieseke Nobler nu därmed 1315 gram. När Ulf Selstam byggde Top Flite-byggsatsen hamnade hans modell på betydligt bättre 1150 gram.
Min Thunder Tiger 36 väger ca 70 gram mer än Ulfs Fox 35 men är i gengäld betydligt starkare. Min cellplastvinge med abachi-plankning väger också minst 70 gram mer än hans sprygelvinge. Förhoppningsvis går det i alla fall att flyga programmet med min Gieseke Nobler även om hörnen troligtvis kommer att bli lidande. Provflygning sker troligtvis nästa helg.
Bilagor
Tank och motorinstallation.jpg
Tank och motorinstallation.jpg (258.38 KiB) Visad 3282 gånger
GN klar för provflygning.jpg
GN klar för provflygning.jpg (373.3 KiB) Visad 3282 gånger
Idag blev modellen flygklar.jpg
Idag blev modellen flygklar.jpg (422 KiB) Visad 3282 gånger
Gieseke Nobler.jpg
Gieseke Nobler.jpg (395.37 KiB) Visad 3282 gånger
Senast redigerad av Niklas_L den 21 maj 2022, 22:08, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Niklas_L
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 jan 2015, 18:32

Re: Mitt Classic-bygge: Gieseke Nobler

Inlägg av Niklas_L »

Avslutande rapport:
Idag var det äntligen dags att provflyga min Gieseke Nobler. Åkte ut till fältet strax efter lunch. Vädret var riktigt bra med ljusgrå himmel och svag vind. Jag fick börja med att göra iordning ett par 18-meters linor då de jag beställt från Frank Wadle inte kommit ännu. Jag kapade ner ett par oanvända 65-fots 19-trådiga linor och de visade sig funka helt okej.
Först gjorde jag några snaps-körningar bara för att kolla att motorn startade upp som den skulle. Inför provflygningen hade jag skruvat i min begagnade Magnum 36 pro mest för att slippa köra in den nya Thunder Tigern. Jag tankade fullt och tänkte köra den på marken en tank med avsikten att få en indikation på hur länge den gick på full tank. Nu började första problemet då motorn inte ville suga fram bränsle. Jag misstänkte först att nålröret eller venturin släppte igenom tjuvluft men det visade sig att toppen inte var ordentligt åtdragen, klantigt! När det fixats gick motorn fint - skönt!
Dags för första flygningen. Motorn startade utan problem och jag kunde konstatera att jag hade fått till en bra inställning på motorn då den initialt gav en lagom varvid på 5 sek blankt. Mot slutet av flygningen ökade dock farten allt mer men överlag uppförde sig modellen riktigt bra. Vad jag kunde se låg vingen horisontellt i både normal- och inverterad planflykt. Linsträckningen var bra även över huvudet så tippvikt och utredarnas placering lät jag vara så länge. Vändbarheten var väldigt bra men i de nedre hörnen upplevde jag det som om modellen stallade. Genom att minska avståndet mellan linorna vid handtaget kunde jag minska fenomenet något. Troligen hade det hjälpt om jag hade frångått ritningen och gjort framkanten på vingen lite trubbigare.
Jag försökte avhjälpa problemet med fartökningen genom att strypa luftningsröret till Uniflowen i tanken men det gjorde ingen skillnad. Härnäst ska jag prova att göra om klunktanken och se om det hjälper. En annan egenhet hos motorn var att det var en ganska hård 4-2-4 växling. Jag använde mitt vanliga bränsle med 7% nitro. Nästa flygtillfälle ska jag prova att minska andelen nitro och sänka kompressionen för att försöka göra växlingen lite mjukare.
Bilagor
Provkörning av motorn.jpg
Provkörning av motorn.jpg (393.04 KiB) Visad 3207 gånger
Dags för första provflygningen.jpg
Dags för första provflygningen.jpg (448.69 KiB) Visad 3207 gånger
Flyttade ihop linorna vid handtaget.jpg
Flyttade ihop linorna vid handtaget.jpg (470.58 KiB) Visad 3207 gånger
Gjorde en strypning av luftningsröret.jpg
Gjorde en strypning av luftningsröret.jpg (398.82 KiB) Visad 3207 gånger
Glad att få åka hem med hel modell.jpg
Glad att få åka hem med hel modell.jpg (484.21 KiB) Visad 3207 gånger
Skriv svar