Mitt Classic-bygge: Gieseke Nobler
Postat: 06 jan 2022, 13:32
God fortsättning önskar jag alla läsare här på vårt forum!
Jag hoppas att ni alla sysselsätter er med ett nytt roligt byggprojekt!
Den här vintern har jag tagit tillfället att bygga mig en Gieseke Nobler. Min förhoppning är att så småningom ha en modell som jag kan flyga med i vår nyligen startade flygklass Classic.
Jag har tyvärr inte tillgång till byggsatsen från Top Flite utan använder lösvirke. Den kommer att få en cellplastvinge plankad med abachi. Vingen fick jag av Rudolf Ross för flera år sedan och den har sedan dess samlat damm på en hylla i mitt byggrum.
Vingen var från början avsedd för profilmodellen Röde Rudolf. Rudolf – som var väldigt praktiskt lagd – byggde den allra första modellen av den hela bakdelen från en kraschad SIG Banshee. Vingen kopierades från en Gieseke Nobler ritning och skars ut i cellplast. Plankningen med abachi-fanér är tyngre jämfört med balsa dito men Rudolf uppskattade den betydligt stryktåligare ytan och det lägre priset.
Min vinge kommer därför väga ca 60-70 gram mer p g a detta men då modellen inte kommer att bli en seriös tävlingsmaskin så har det mindre betydelse för mig. Kanske kan jag spara några gram på andra ställen.
Bob Gieseke använde en Fox 35 i den modell han vann VM med när det begav sig. Jag har istället tänkt att prova en modernare och betydligt starkare motor – Thunder Tiger 36 Pro. Venturi, nål, rör samt tungdämpare har jag köpt från Randy Smith. Motorn är helt standard (den modifierade versionen som tidigare gick att köpa från Randy är något starkare och 30 gram lättare). Från Randy har jag köpt lämpliga propellrar att prova med. Dels en kolfiber prop 10.6 x 4.9” och dels några Cyclone 11 x 4.5”.
För att få tillräcklig markfrigång även på gräs så har jag tänkt att göra landningsstället 25 mm högre än på originalet.
För många år sedan skrev Ulf Selstam en utförlig byggartikel där han recenserade byggsatsen från Top Flite. Ulf skrev bl a att modellen gärna ville ”stå på nosen” och att han bockade stället framåt för att komma tillrätta med problemet. Tar tacksamt emot tips kring landningsstället från er som har erfarenhet av Gieseke Nobler.
Hoppas att fler gör mig sällskap och bygger en Classic-kärra den här vintern!
Jag hoppas att ni alla sysselsätter er med ett nytt roligt byggprojekt!
Den här vintern har jag tagit tillfället att bygga mig en Gieseke Nobler. Min förhoppning är att så småningom ha en modell som jag kan flyga med i vår nyligen startade flygklass Classic.
Jag har tyvärr inte tillgång till byggsatsen från Top Flite utan använder lösvirke. Den kommer att få en cellplastvinge plankad med abachi. Vingen fick jag av Rudolf Ross för flera år sedan och den har sedan dess samlat damm på en hylla i mitt byggrum.
Vingen var från början avsedd för profilmodellen Röde Rudolf. Rudolf – som var väldigt praktiskt lagd – byggde den allra första modellen av den hela bakdelen från en kraschad SIG Banshee. Vingen kopierades från en Gieseke Nobler ritning och skars ut i cellplast. Plankningen med abachi-fanér är tyngre jämfört med balsa dito men Rudolf uppskattade den betydligt stryktåligare ytan och det lägre priset.
Min vinge kommer därför väga ca 60-70 gram mer p g a detta men då modellen inte kommer att bli en seriös tävlingsmaskin så har det mindre betydelse för mig. Kanske kan jag spara några gram på andra ställen.
Bob Gieseke använde en Fox 35 i den modell han vann VM med när det begav sig. Jag har istället tänkt att prova en modernare och betydligt starkare motor – Thunder Tiger 36 Pro. Venturi, nål, rör samt tungdämpare har jag köpt från Randy Smith. Motorn är helt standard (den modifierade versionen som tidigare gick att köpa från Randy är något starkare och 30 gram lättare). Från Randy har jag köpt lämpliga propellrar att prova med. Dels en kolfiber prop 10.6 x 4.9” och dels några Cyclone 11 x 4.5”.
För att få tillräcklig markfrigång även på gräs så har jag tänkt att göra landningsstället 25 mm högre än på originalet.
För många år sedan skrev Ulf Selstam en utförlig byggartikel där han recenserade byggsatsen från Top Flite. Ulf skrev bl a att modellen gärna ville ”stå på nosen” och att han bockade stället framåt för att komma tillrätta med problemet. Tar tacksamt emot tips kring landningsstället från er som har erfarenhet av Gieseke Nobler.
Hoppas att fler gör mig sällskap och bygger en Classic-kärra den här vintern!