Classic-tävlingar i Sverige?

Stunt före 1970
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1119
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: Classic-tävlingar i Sverige?

Inlägg av Michael Palm »

Jag är ju inne på att det kanske, möjligtvis, förhoppningsvis kan inspirera flera att flyga classic om det är lite enklare program. Semistunt låter kanske för mesigt att flyga, då kan ju Classic låta lite fräckare. Sedan kommer vi inte att komma ifrån att F2B elite vinner ändå, det är ju rätt naturligt.
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Användarens profilbild
StaffanE
Site Admin
Inlägg: 343
Blev medlem: 31 dec 2014, 12:21
Ort: Södra Sandby

Re: Classic-tävlingar i Sverige?

Inlägg av StaffanE »

Affe Lindholm skrev: 07 dec 2019, 16:16 Hej igen från öster.Jag vill bara påstå att slutresultatet blir detsamma oberoende om det körs hela F2B programmet eller lämmnas bort vissa delar.F2B toppen vinner ändå .Häls.Affe
:) Kloka ord Alf! Så blir det, med eller utan koefficienter.
Användarens profilbild
StaffanE
Site Admin
Inlägg: 343
Blev medlem: 31 dec 2014, 12:21
Ort: Södra Sandby

Re: Classic-tävlingar i Sverige?

Inlägg av StaffanE »

Är tveksam till ytterligare en variant av stuntprogram. Redan 1957 kunde kärrorna prestera ett fullt program.
Kanske kan man blanda blanda Classic med F2B i samma tävling. Då kan dom som flyger F2B döma Classic och F2B piloterna döma Classic.
Guzzten
Inlägg: 253
Blev medlem: 25 jul 2015, 13:48

Re: Classic-tävlingar i Sverige?

Inlägg av Guzzten »

Att locka ny piloter gör man inte med att göra en ny klass, med i princip samma premisser som redan används. Att locka ny piloter gör man genom att mer handgripligen visa dom hur linstyrt modellflyg fungerar. Inte uppvisningsflygningar, utan med mindre modeller som tål att flygas mycket och hårt. Jag har själv lärt 3 personer flyga förra året, och vet att minst 3 modeller kommer kunna flyga semistunt nästa år.

Att göra en "Classic" är bara att röra till det mer, vi har semistuntprogrammet, använd det. Alla modeller, till och med en gammal Ruter Ess, klarar det, och det är så det ska vara. Då kan man flyga med allt från en 1,5cc dieselcombat, Acromaster, Ringmaster, Banchee eller modernare modell. Problemet är att det inte är någon som flyger! Vi har inga nya piloter på gång.Det finns ingen, naturlig, återväxt längre, som det fanns när tex jag var ung och följde med pappa till fältet.

Nä, vi måste visa upp oss mer, vara mer aktiva på flygdagar runt om i landet och kunna bjuda på provflygningar med, i princip, vad som helst, bara dom får prova på.

Och faktum är att vi har en mycket stor fördel med just linflyget. Vi tar inte upp 7 miljoner kubikmeter luft. Vi har våran cirkel på 50 meter, vi kan flyga där, alltid, oavsett vad andra håller på med på radiosidan. Och flyger man med tex en Ringmaster med en .25 i näsan är linorna bara 16 meter.

Jag ser ingen ide att starta en ny klass, om vi inte har piloter till dom klasser vi har i dag....
Användarens profilbild
Niklas_L
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 jan 2015, 18:32

Re: Classic-tävlingar i Sverige?

Inlägg av Niklas_L »

I Classic känns det som om att nostalgin kommer i första rummet och att tävlingsmomentet blir sekundärt.
För enkelhetens skull röstar jag ändå för att vi använder F2B-programmet.
Om man ännu inte klarar alla manövrer i programmet kan man istället ha regeln att man som pilot har möjlighet att stryka dessa. Semistuntprogrammet fungerade så och jag minns att så också gjordes många gånger.
Min åsikt är att det går relativt snabbt att lära sig manövrerna och att det svåra istället är att göra dom ”rätt”.
Jag tror det är bra om elmotorer också tillåts.
De senaste återvändarna till stuntcirkeln (Erik Huss, Gunnar Carlsson m fl) har alla valt elmotor.
Troligen är det ett lockande alternativ för fler.
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1119
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: Classic-tävlingar i Sverige?

Inlägg av Michael Palm »

Tanken med svensk classic är väl inte att få nya förmågor till stuntcirkeln, utan som Niklas skriver, nostalgin. Classic skall inte jämföras med semistunt. Det får vi jobba upp på något annat sätt. Det finns många äldre flygplan ute i landet är jag övertygad om, de som äger dessa kanske är lite osäkra på att flyga ett helt program och kanske tycker det är skämmigt att stryka manövrer, därför min röst på ett simplare program, men lite mer än semistunt programmet.
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2511
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Classic-tävlingar i Sverige?

Inlägg av Streamerhook »

Nja, att tillåta elmotorer om vi nu skapar en nostalgi-klass är väl att gå lite för långt. Vill någon använda el finns ju F2B.
Ove A
Inlägg: 28
Blev medlem: 20 apr 2016, 16:12

Re: Classic-tävlingar i Sverige?

Inlägg av Ove A »

Tanken med oldtimerträffarna som vi har haft några år var att få upp intresset för oldtimer modeller och så småningom få upp intresset för ett tävlingsmoment vid träffarna.
På oldtimertävlingar så tycker jag att det viktiga är att se modeller som var konstruerade på 50 och 60 talet flyga och även utställda och tävlingsmomentet kommer i andra hand. När intresset ökar så kan man dela in i olika klasser men flyger samma program t.ex. originalmotor, elmotor, byggt modellen själv, köpt färdig modell m.m.
I dag finns att köpa byggsatser och ARF. Det finns ritningar och artiklar på nätet att hitta t.ex. www.outerzone.co.uk
Själv har jag skannat in alla stuntritningar och artiklar från mina tidningar från början av 60 talet c:a 800 st.
Vi kan inte få nybörjare men visa att det finns linstyrt modellflyg som kan medverka till att få upp intresset och nyfikenheten på linflyg.
Vi bör samarbeta med Oldtimer Sällskapet, där oldtimer hör hemma, och sprida informationen.
jerker
Inlägg: 1126
Blev medlem: 10 maj 2015, 20:07

Re: Classic-tävlingar i Sverige?

Inlägg av jerker »

:roll: Bra skrivet Ove! Fråga Lelle och senare mig vi har haft byggkurser där man fått modellen 2 st. Pizzor och hjälp att bygga den över en helg! Och att kunna köpa en ny motor till halva priset! Vi har haft 8-10 ungdomar både tjejer och killar! Men ingen har fortsatt! Varför???? Tror på uppvisningsflyg, prova på flyg och information! Vi har haft hjälp av SLM Stockholms läns modellflyg!
Bilagor
1986-12_SLM_linflygkurser.jpg
1986-12_SLM_linflygkurser.jpg (55.99 KiB) Visad 11885 gånger
2012-11-17_815_Kursdeltagarna.jpg
2012-11-17_815_Kursdeltagarna.jpg (76.63 KiB) Visad 11885 gånger
2012-11-17_818_Erika_Lennart.jpg
2012-11-17_818_Erika_Lennart.jpg (60.91 KiB) Visad 11885 gånger
2012-11-17_819_Jerker_Julia.jpg
2012-11-17_819_Jerker_Julia.jpg (49.21 KiB) Visad 11885 gånger
jerker
Inlägg: 1126
Blev medlem: 10 maj 2015, 20:07

Re: Classic-tävlingar i Sverige?

Inlägg av jerker »

:roll: P.S. Så man kan undra hur många PAW 1,5 motorer som ligger runt om i bords lådor???
Skriv svar