Classic-tävlingar i Sverige?

Stunt före 1970
Samuelsso1
Inlägg: 21
Blev medlem: 18 jul 2019, 18:25

Re: Classic-tävlingar i Sverige?

Inlägg av Samuelsso1 »

Jag tror att det föreligger en del missförstånd angående tävlingslicens som krävs för att exempelvis tävla i Weatherman.

Vill man tävla, det vill säga mäta sin förmåga mot några andras, så ställs det normalt krav på motprestationer. I SMFF:s fall är det att den som tävlar innehar en giltig tävlingslicens som kostar 100:- per kalenderår. Den slanten går oavkortat till Verksamhetsområde Elit som därmed får ett litet bidrag för att kunna utveckla tävlingssporten inom SMFF.

Tävlingslicensen innehåller inte någon försäkring mot eventuella skador orsakade av mitt modellflygande. Den försäkringen erhålls genom att vederbörande genom sin modellflygklubb blir medlem i SMFF. Medlemsavgiften i SMFF är för en senior för närvarande 145:- per kalenderår.

Vid samtliga tävlingar, utom för "skojklasser" som exempelvis Weatherman och Classic stunt, utgår vid varje sanktionerad tävling en tävlingsavgift ("startavgift") på 60:- per klass och tävling för en senior. För juniorer är motsvarande summa 30:-. Denna avgift går oavkortat till Verksamhetsområde Linflyg för att bekosta utveckling av linflyget, bidrag till landslaget med mera. För närvarande (och under överskådlig tid framåt) är dessa startavgifter de enda som tillför penningmedel direkt kopplade till linflyget i Sverige.

För att få tävla i linflyg i Sverige krävs att man är medlem i SMFF. Det är också enda sättet att få en tävlingslicens. Vill man inte betala båda dessa avgifter går det alltså inte att tävla i exempelvis Weatherman eller Classic stunt eller någon annan tävlingsform i linflyg.

Bengt-Olof Samuelsson
Grenansvarig linflyg i SMFF
Se_upp_alla_sorkar
Inlägg: 89
Blev medlem: 19 jan 2015, 22:57
Ort: Borås

Re: Classic-tävlingar i Sverige?

Inlägg av Se_upp_alla_sorkar »

Tack för klarläggande Bengt-Olof!

Inom andra motorsporter (ja swingline är ju inte upptaget som en linflyggren) är ju en licens likställt med att man har en extra försäkring som just gäller vid tävling. Licensen innebär också att man förbinder sig att följa gällande regler.

Oavsett vad licensen medför i vårt fall vore det bra om detta som du så enkelt förklarat går att hitta på SMFFs tyvärr rätt illa uppdaterade sidor, fast just vad som gäller linflyg hänvisas man med länken till linflyg.se

Givetvis är det inte 100 kr jag ifrågasätter när vi har motorer som kostar 30 gånger mer än detta och en någorlunda modern bil kostar minst 50 kr per mil att köra, utan just vad det är för något.

Min fråga var även vad som gäller klubbtävlingar, alltså SMFF-anslutna klubbar som ordnar en tävling för klubbmedlemmar och kanske någon inbjuden gäst som sedan kanske blir klubbmedlem.
Bra om detta kan förtydligas eller förklaras.


Om man söker på Svenska Flygsportförbundet så finns denna formulering avseende tävlingslicens:

"(3) Tävlande i individuella grenar tävlar för den förening och i den gren som framgår av
FAI Sportlicens eller grenförbunds nationella tävlingslicens. Med gren skall här förstås
tävling var i medaljer utdelas."

Nej jag vinner aldrig - jag är ingen tävlingsmänniska utan tillhör det s k ankaret som gör det möjligt att någon annan slipper bli sist och istället för medalj får träsleven...

Jag önskar en trevlig helg!
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2510
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Classic-tävlingar i Sverige?

Inlägg av Streamerhook »

Mitt Peacemaker-bygge går sakta framåt men måste nog öka takten om den ska vara färdig och provflugen till Häxvrålet. Har nu fått passat in flapsen med gångjärn och roderhorn. Men de kommer inte att permanent sättas på plats innan kropp och vinge är klara. Nästa steg blir att finslipa vingen, lacka den och klä den med siden.
ClassicPM5.JPG
ClassicPM5.JPG (80.83 KiB) Visad 5225 gånger
Se_upp_alla_sorkar
Inlägg: 89
Blev medlem: 19 jan 2015, 22:57
Ort: Borås

Re: Classic-tävlingar i Sverige?

Inlägg av Se_upp_alla_sorkar »

Ja då är jag också igång med en Peacmaker 46" enligt George Aldrich's design i Model Airplane News april 1960. Inga capstrips på spryglarna enligt denna ursprungliga design.
Jag har sneglat på Alfs TopFlite-byggsats som har en avsevärt enklare uppbyggd vinge utan den i mitt tycke mycket märkliga vingbalken. Så ikväll har det blivit 18 spryglar i hård balsa.

Länk till foto på spryglarna som alltså har vardera 1 par "registerhål" för byggfixturen

https://photos.app.goo.gl/DbPJnHQJiTptc7Dc9

Hålen är precisionsstansade för att passa med halvtrög passning på fixturens rör. Hornbach har mycket grejer som är svåra att få tag på i styckevis. Jag har valt eloxerade alu-rör med 6 mm ytterdiameter. Brodaks fixtur har litet större rör, knappt 8 mm, men den klarar inte så här stora byggen.

Jag känner att livsandarna börjar återkomma efter lunginflammationen - trodde inte jag skulle bli så eländigt dålig av detta...

Fast frågan är om allt blir klart tills Långfredagen - det ligger 3 Weathermen i olika färdigt stadium... men jag har ju en hel del gamla grejer som flyger...
Se_upp_alla_sorkar
Inlägg: 89
Blev medlem: 19 jan 2015, 22:57
Ort: Borås

Re: Classic-tävlingar i Sverige?

Inlägg av Se_upp_alla_sorkar »

Nu har vingens byggnation kommit igång.

På detta foto limmas ena halvan av LE (tror detta heter framkant på svenska). Eftersom mina två 6 mm alurör kan sagga litet på på mitten satte jag en liten pallning under mitten. För att få rätta avstånd mellan spryglarna markerade jag varje sprygel på LEs insida

https://photos.app.goo.gl/XGDqJww9kVsRfy6R9


Med ena LE-listen på plats satte jag nu TE som ju är 38 mm bred. Även här markerade jag spryglarnas läge. Jag limmar med lätt utspätt vitlim klass D3.

https://photos.app.goo.gl/GKDZtG4t4VfKQivD9

Med genomgående rör är det busenkelt att kontrollera att man inte bygger en vinge med "pilform" eller ännu värre en vinge med bakvänd pilform. Man ser till att ha en ljuskälla på ena gavelstycket och så tittar man i röret från motsatt ände - när man ser ljuset tydligt och skarpt är det hyggligt rakt.
När jag vände på byggjiggen och skulle kolla i röret igen innan jag satte TE så såg jag inget ljus. Totalt mörker. Jag begrep ingenting. Men koll med linjal visade att det inte behövde pallas under mitten eftersom LE-halvan stagade upp det hela mer än väl. Nytt försök - näe - inte en gnutta ljus i röret. Så jag limmade TE.

När jag kollade så såg det bra ut när limmet torkat. Men fortfarande inget ljus i röret trots en stark LED-lampa en meter ifrån bara. Så andra sidan av TE limmades.

När det var torrt så tog jag loss gavlarna. Konstigt - fint ljus i röret vid LE men totalt mörker i röret närmast TE.

Så började jag hyvla till utsticket på LE-halvan så att andra halvan kan limmas ser jag att ena aluröret har jag skarvat med en 30 mm lång M5 gängad stång...

Tydligen är jag inte helt skärpt... men ett gott skratt förlänger livet sägs det!
Skriv svar