SLIS Classic Stunt regler

Stunt före 1970
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1118
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: SLIS Classic Stunt regler

Inlägg av Michael Palm »

Helt korrekt. Din Oriental är också tillåten.
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Bella
Inlägg: 13
Blev medlem: 25 aug 2022, 00:34

Re: SLIS Classic Stunt regler

Inlägg av Bella »

Hej
Fint! Och även Oriental! Toppen!
Jag bygger vidare och fortsätter träna.
Mvh Bella
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1118
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: SLIS Classic Stunt regler

Inlägg av Michael Palm »

Hej. Jag har ett förslag. SEMOS Thunderbird II, jag tror den kom ut 1972 så den är egentligen för ny( men det är nära), den är ju svensk och konstruerad av vår store Ove A och många har flugit den. Nostalgifaktorn är hög, så jag tycker den skall godkännas i undantagslistan. Kanske Ove kan klargöra tidslinjen.
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Ove A
Inlägg: 28
Blev medlem: 20 apr 2016, 16:12

Re: SLIS Classic Stunt regler

Inlägg av Ove A »

SEMO Thunderbird 2. Vad jag kommer ihåg så ringde, Jan-Olle Åkesson som då hade hand om byggsatstillverkningen hos Truedsson, 1971 och frågade om jag vill rita en ny Thunderbird åt dom. Jag åtog mig att rita en ny modell och det var klart 1972 då jag överlämnade en bygd modell som syns på kartongen och i reklamen. Den fans ute i butik 1973 och annons i MFN.
Ove
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1118
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: SLIS Classic Stunt regler

Inlägg av Michael Palm »

Tack Ove. Eftersom ingen opponerat sig så sjävsvåldigt godkänner jag den i undantagslistan 🙂
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Johan Rasmussen
Inlägg: 267
Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41

Re: SLIS Classic Stunt regler

Inlägg av Johan Rasmussen »

Hej!
Funderar på en Classic. Har en fråga.
Får man skala upp eller ner en Classic modell?
Tex så den passar en lämplig motor man har liggande eller en typ som man önskar använda.
Jag skulle i mitt fall vilja bygga en lite mindre modell för att det är kul. Men av en typ jag gillar.
Och max 1m spännvidd gör livet så mycket enklare.
Mvh Rasmus
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2510
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: SLIS Classic Stunt regler

Inlägg av Streamerhook »

Hej
Min åsikt är att Du inte kan skala en Classic-modell upp eller ner. Den ska vara enligt original...... Det Du får göra är ju att tex öka/minska bredden mellan motorbockarna så att det passar till vald motor men där går nog gränsen ......

I Ditt fall är det bara att leta efter en modell som uppfyller Dina kriterier. Finns ju ett otal att välja på!
Johan Rasmussen
Inlägg: 267
Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41

Re: SLIS Classic Stunt regler

Inlägg av Johan Rasmussen »

Nu har jag surfat runt i timmar på Outerzone och hittat massor coola kärror. Många dock i fel storlek. Några finns i olika storlek redan då det begav sig.

En ny fråga - det finns riktiga läckerbitar där några dock saknar landställ. Är det ok att montera på landställ? Med tidstypiskt stuk förstås.

Jag ser på ritningar att det ibland saknas landställ på ritningen men som dock syns på originalbilden. Några har även fällbart ställ.

Mvh Rasmus
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1118
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: SLIS Classic Stunt regler

Inlägg av Michael Palm »

Jag tycker det är ok.
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1118
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: SLIS Classic Stunt regler

Inlägg av Michael Palm »

Nu har regelkommittén sammanträtt och kommit fram till att landställ får man sätta på även om inte ritningen visar det. Upp eller nerskalning av flygplan godkännes icke. Vad menar du med fällbartställ Johan? Att man släpper stället? Det är isåfall emot reglerna att inget får lossna från modellen.
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Skriv svar