Gurney Flaps

Allmänna diskussioner.
Guzzten
Inlägg: 253
Blev medlem: 25 jul 2015, 13:48

Re: Gurney Flaps

Inlägg av Guzzten »

Det som inomhusflygarna har på sina modeller, F3P, är rena luftbromsar, för att det ska gå långsamt på nerförsluten. dom har xtremt stora skevroder, ofta 50% av vingytan.
Nu för tiden väger en F3P modell under 50gr och flyger i farter som liknar slowmotion.
Johan Rasmussen
Inlägg: 267
Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41

Re: Gurney Flaps

Inlägg av Johan Rasmussen »

Ut på lunchen i fint väder för mera tester.

Inför dagen hade jag tejpat på ytterligare ett lager 3x3mm lister, så Gurney Flapsen nu är 6mm höga på var sida. Vilket motsvarar 3% av vingens korda.
Dessutom flyttade jag upp tanken 2mm högre för att finjustera skillnaden mellan planflykt och inverterad flygning.

Flygning1: Samma motorinställning som igår. Men då blev ju farten lägre förståss….. De bromsar ju mer när de är högre. Men den flyger bra! Och landar bra (kortare än utan GF förståss). Motorn går nu helt lika i bägge lägen.

Flygning2: Speedade upp motorn med sin Master AirScrew 9x6 till nästan max. Nu gick det lite fort istället. Och den flyger BRA!!!! Kantar bättre än igår.

Nu tänker jag att jag kan börja ta bort mer av de förändringar jag gjort för att få kärran att flyga och kanta bättre (före Gurney Flapsens inträde).
Byter den tunga originalljuddämparen till en mycket lättare "muffler" för att få ner vikten/vingbelastningen.
Och passar på att justera utledarna något bakåt för lite mer linspänning och följer med med lite ökat sidroderutslag.

Flygning3: Sätter motorn på 12.300rpm. Pyttelite för fort. Men flyger fantastiskt! Och mer linspänning. Flyger halva programmet och fler 3&4-kanter.

Plockar slutligen av ytförstoringen av höjdrodret. Vilket även minskar vikten. Justerar inte utslaget.

Flygning4: Sätter rpm till 12.000 prick. Nu går den som en smäck! Flyger fantastiskt, stabilt, kantar bra och gör fin kort landning. OS25LA räcker till att dra runt maskinen i rätt fart även med dessa 6mm Gurney Flaps monterade. Det mindre höjdrodret var nog bra, kändes bättre. Nu hinner jag kolla om Gurney Flapsen bromsar på väg ner. Och det gör de! Ingen uppbyggnad av fart i manövrar.

Jag har nått målet att få till en maskin jag kan öva Semistuntprogrammet med och vara nöjd med.
Så nu skall jag färdigställa detta utförande mer permanent. Och snyggare. Och öva Semistunt-programmet.

För att flyga hela stora programmet så tror jag det för denna maskin kan vara bra att ändå öka vingytan något med snyggt ditlimmade och målade fasta flaps och bakom dem Gurney Flapsen. Med de stora tejpade fasta flapsen + stora GF kantade den än bättre. Så jag tror lagom fasta flaps + GF är melodin för att gå vidare med stora programmet för denna maskin.

Det vore kul om någon kunde plocka fram sin maskin utan flaps och göra motsvarande test och rapportera!


För maskiner med flaps har jag inte funderat färdigt. Har ännu ingen ide om hur GF i bakkant på rörliga roder och rörliga flaps kan påverka på ett bra sätt. Däremot så kommer de ju att tillföra luftmotstånd som bromsar i dykningar förstås.

Och testa med större motor och ännu större Gurney Flaps måste ju bara göras vid tillfälle!

Mvh - Rasmus

IMG_20230321_130644_1_copy_800x450.jpg
IMG_20230321_130644_1_copy_800x450.jpg (198.62 KiB) Visad 2603 gånger
IMG_20230321_130731_5_copy_800x450.jpg
IMG_20230321_130731_5_copy_800x450.jpg (128.64 KiB) Visad 2603 gånger
IMG_20230321_130716_4_copy_800x450.jpg
IMG_20230321_130716_4_copy_800x450.jpg (117.59 KiB) Visad 2603 gånger
IMG_20230321_132056_3_copy_800x450.jpg
IMG_20230321_132056_3_copy_800x450.jpg (126.96 KiB) Visad 2603 gånger
IMG_20230321_133747_5_copy_800x450.jpg
IMG_20230321_133747_5_copy_800x450.jpg (185.61 KiB) Visad 2603 gånger
Johan Rasmussen
Inlägg: 267
Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41

Re: Gurney Flaps

Inlägg av Johan Rasmussen »

Hej Igen.

Kunde inte undvika att göra några flygningar till på kvällen när vinden lagt sig.
Nu med tanke att börja flyga mer för flygandets skull och mer öva på manövrarna.

Motorn, OS25LA, går fint flygning till flygning vid lite under toppvarv. Tankplaceringen med matarröret i linje med förgasarnålen ger helt oförändrat varvtal från stillastående till planflykt. Varvtiden med 17,5m linor vid 12.000rpm på 9x6" ligger på 5,2 sekunder. Linspänningen är nu bra, även över huvudet.

Lite data.

Vikt: 790g
Spännvidd: 970mm
Korda: 200mm
Vingprofil: 18% (Normal profil, 36mm tjock. EJ balsa-klädd vingframkant)
Tyngdpunkt: 23%
Vingyta 19,2dm2
Vingbelastning: 41g/dm2
Stjärtpartiet är normalstort med normal hävstång/roderyta
Gurney Flaps är 6mm höga på var sida. Motsvarande 3% av vingens korda.

Gurney flapsen ger som sagt mer motstånd och jag har då för att kompensera ställt motorn på högre effekt/varvtal för att nå upp till rätt flygfart. En effekt är att starten då sker med ganska häftig acceleration tills det extra luftmotståndet börjar uppträda vid ökande fart. Likaså bromsar de effektivt vid landningen som blir kortare än normalt.

Mellan flygningarna justerade jag ner avståndet mellan linorna vid handtaget. För att minska känsligheten. Det blev lättare att kontrollera manövrarna och då började även hörnen bli bättre. Tom förvånansvärt bra!

Att öka vingytan som jag tänkt behövs nu verkligen inte. Att kunna flyga med en högre vingbelastning är ju bra vid mer vind och turbulenta förhållanden.

Jag måste nu tillstå att 4-kantsloopingarna är av Full-Flaps-Kvalitet! Med fina stadiga urgångar!
Tänk att små tejpade balsalister kan ersätta ett normalt rörligt full-flaps-system som är betydligt mer komplicerat!

Slutligen -

Fördelar:
- Så mycket enklare att bygga än full-flaps-system
- Lättare än full-flaps-system
- Ger en härlig bromsande effekt i dykningar
- Ger ev. en stabiliserande effekt i planflykt (behöver undersökas mer)
- Outforskad utvecklings-horisont

Nackdelar :
- Väldigt kraftig acceleration i starten (kan programmeras bort i el-motor-system. Och ev. med annorlunda tankplacering vid IC-motorer)
- Lite väl korta landningar (här finns en utvecklingspotential - de kan ju tex vikas ihop vid landning - men då blir det komplicerat igen)


Mvh - Rasmus
Johan Rasmussen
Inlägg: 267
Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41

Re: Gurney Flaps

Inlägg av Johan Rasmussen »

Pga de otroligt positiva resultaten med Gurney Flaps så återkallar jag min röda Semistuntare från pensioneringen.
Jag har snabbt fixxat till de små skavanker som den led av och tar nu fram en prototyp till lätt monterbara/demonterbara Gurney Flaps som ligger i 3D-printern nu.
Ggg.jpg
Ggg.jpg (124.48 KiB) Visad 2521 gånger
Johan Rasmussen
Inlägg: 267
Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41

Re: Gurney Flaps

Inlägg av Johan Rasmussen »

Första prototypen framtagen. Perfekt passform. Montage med vanlig hushållstejp.
Tanken är 4st per bakkant. Så man kan variera antalet efter behov.
Gör 2 varianter. 1,5% resp 3% höga.

Sen behöver bara snön som helt plötsligt föll ner över oss töa bort......

Jo - å så passade jag på att döpa flygplanet till lämpligt namn.
(Vit tuschpenna med bred packtejp som skydd)


IMG_20230329_200622_0_copy_800x450.jpg
IMG_20230329_200622_0_copy_800x450.jpg (84.83 KiB) Visad 2484 gånger
IMG_20230329_200809_5_copy_800x450.jpg
IMG_20230329_200809_5_copy_800x450.jpg (94.45 KiB) Visad 2484 gånger
IMG_20230329_200839_7_copy_800x450_1.jpg
IMG_20230329_200839_7_copy_800x450_1.jpg (87.21 KiB) Visad 2484 gånger
Johan Rasmussen
Inlägg: 267
Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41

Re: Gurney Flaps

Inlägg av Johan Rasmussen »

Nu har hela bakkanten fyllts med 3% höga Guerney Flaps.
4st 'a 11cm långa per vinghalva. Så 1,2,3 eller 4st kan användas efter behov.
Vikt = 3,5g/dm.
Test så snart vädret tillåter.

IMG_20230405_205857_6_copy_800x450.jpg
IMG_20230405_205857_6_copy_800x450.jpg (86.39 KiB) Visad 2416 gånger
IMG_20230405_205837_6_copy_800x450.jpg
IMG_20230405_205837_6_copy_800x450.jpg (107.24 KiB) Visad 2416 gånger
Johan Rasmussen
Inlägg: 267
Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41

Re: Gurney Flaps

Inlägg av Johan Rasmussen »

Provflygning idag.

- Först med 4 flaps per vinghalva (dvs hela bakkanten full) - Flög kanonfint! Lite känslig. Så jag minskade avståndet mellan linorna på handtaget något litet. Landningen blev 1/4 varv lång.
- Sen med 3st (den yttre borttagen) - ingen försämring. Ville få den lite mer stabil ändå så efteråt flyttade jag fram motorn ett pinnhål. LAndingen med 3 flaps blev längre än 1/4 varv.
- Sist med 2 st dvs halva vingbredden från kroppen och ut. Flyger nu HELT FANTASTISKT!!!! och landningen blir ett 1/2 varv vilket får vara helt OK för en liten lätt maskin på 800g.

Jag gjorde av ren glädje fler flygningar och passade på att filma lite.
Denna maskin skall jag nu börja träna Stunt-flygning med. Den klarar med lätthet både Semi-Stunt och F2B-programmen!

Det ligger en liten filmsnutt på YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=P86QMw7vVbs

Med 50% Gurney Flaps flyger den nu HELT FANTASTISKT!
IMG_20230406_133203_2_copy_800x450.jpg
IMG_20230406_133203_2_copy_800x450.jpg (162.13 KiB) Visad 2392 gånger

75% Gurney Flaps ger i denna uppställning kortare landningar.
IMG_20230406_131841_7_copy_800x450.jpg
IMG_20230406_131841_7_copy_800x450.jpg (184.92 KiB) Visad 2392 gånger
Johan Rasmussen
Inlägg: 267
Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41

Re: Gurney Flaps

Inlägg av Johan Rasmussen »

En liten kommentar ang montage av Guerney Flaps på en befintlig modell.
Lyftkraftcentrum förskjuts ej som det gör när man hänger på fasta eller rörliga flaps. Så TP kan bibehållas utan problem.
Cjoslotcjo
Inlägg: 42
Blev medlem: 24 nov 2020, 20:35

Re: Gurney Flaps

Inlägg av Cjoslotcjo »

Hej,
Vad tror man, om Gurney Flaps bara är en del av spännvidden ska de då sitta vid kroppen eller längst ut eller mitt på?

mvh
/cjo
Johan Rasmussen
Inlägg: 267
Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41

Re: Gurney Flaps

Inlägg av Johan Rasmussen »

Bra fråga!
Eftersom det är nytt och spännande kanske tom lite outforskat så tror jag man skall testa lite fram och tillbaka å se vad det ger.
Skriv svar