Säkerhet är viktigt

Allmänna diskussioner.
Användarens profilbild
Niklas_L
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 jan 2015, 18:32

Säkerhet är viktigt

Inlägg av Niklas_L »

Jag såg ett inlägg på Facebook från Norm Faith häromdagen som påminde mig om något som några av oss pratade om i somras.
Vi var rörande överens att våra flygaktiviteter aldrig skulle vara tillåtna i arbetslivet på det sätt vi utövar det. Kolfiberpropellrar som roterar någon centimeter från våra fingrar i samband med nålinställning är bara ett exempel som skulle föranleda ett skyddsombud att stänga ner verksamheten omedelbart. Att våra aktiviteter kan medföra stor skada om vi inte är försiktiga är nog alla medvetna om.
Många här minns säkert när Erling Linnés finger hamnade i propellern som förutom ett skadat finger t o m innebar att hans fina modell skakade sönder.
Jag känner också till ett par tillfällen då en person kommit för nära flygcirkeln och blivit träffad av en modell.
Vi har nog alla gjort misstag som varit mer eller mindre ödesdigra. Jag själv har t ex glömt att kroka fast modellen i självstarten mer en gång. Såklart har jag också lyckats med att få in fingret i propellern några gånger. Ännu så länge har jag klarat mig från allvarliga skador som tur är.
Detta är alltså en liten påminnelse om att vi behöver tänka på säkerheten och vara rädda om oss.
Bilagor
Ajajaj.jpg
Ajajaj.jpg (273.02 KiB) Visad 2586 gånger
StefanOlsson
Inlägg: 27
Blev medlem: 13 mar 2017, 09:26

Re: Säkerhet är viktigt

Inlägg av StefanOlsson »

Jag har ju haft ett ganska långt uppehåll från linflygandet. Men inget uppehåll från modellflyget det har blivit mycket RC-flyg istället. När jag kom tillbaks till linflyget så upptäckte jag hur nära fingrarna är propellern i många moment. Inte alls som inom radioflygandet. Där ändrar jag ytterst sällan nålinställningen som oftast sker på tomgång och med mycket större avstånd mellan förgasare och prop på mina fyrtaktare. Så tillbaks till linflyget. Ett moment som jag upptäckt som ett riskmoment är justering av kompskruven på en dieselmotor. Oftast är den lite trög att lossa och man får ta i och på en del har man ett lås som kan sitta som bara den. Det är lätt att slinta på denna något oljedränkta motor som dessutom går på fullgas. Och på detta så skall man slå på dessa dieslar med god snärt som ibland får lite för mycket soppa och svara omedelbart med att ge en tjuvnyp tillbaka. Ibland gör det rejält ont. Så var försiktiga våra fingrar är värdefulla.
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1118
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: Säkerhet är viktigt

Inlägg av Michael Palm »

20221030_092748.jpg
20221030_092748.jpg (155.45 KiB) Visad 2509 gånger
Ja, jag har en förmåga att vara klantig, jag tror det beror på nonchalans, men jag skall tänka till nu. 2022 började i Karlskoga med att jag fick en blånagel och några jack i fingrarna ( ingen gummituta för man är väl man), nageln lossade efter ett tag. Anledningen var att DS 50 jag hade i classicflygplanet var riktigt elak, jag slog sönder 2 träpropellrar på den också, men det är grejjat nu med shims under toppen. Sedan tidig höst skulle jag justera nålen på Holy Diver(då stod jag bakon), då stack jag in vä pekfingret i proppen nära basen, så jag tror imte det skar hål utan den sprack av smällarna, det blev 3 stygn. Några veckor efter skulle jag justera nålen på tidigare nämda flygplan. Jag stod framför och skulle vrida ner handen till nålen, till min förvåning så var det en propeller som snurrade alldeles intill. (bilden ovan). Mitt råd är, stå alltid bakom flygplanet när du justerar nål. Får några år sen gjorde jag en dum grej också. Justera nålen framifrån, då var det en propeller som snurrade igen. Jag fick ett redigt jack i underkanten av handflatan, det pumpade ut blod. 5 stygn.
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Skriv svar