Fyrklövern på nytt sätt

Allmänna diskussioner.
Användarens profilbild
Niklas_L
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 jan 2015, 18:32

Fyrklövern på nytt sätt

Inlägg av Niklas_L »

Har ni andra börjat flyga fyrklövern på det nya sättet där man börjar manövern med en vertikal stigning från planflyktshöjd?
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1119
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: Fyrklövern på nytt sätt

Inlägg av Michael Palm »

Ja, jag har provat det, men jag tyckte det var svårt att få rätt höjd på första loopingen, men det är väl en träningssak. Det är väl godkänt att göra ingången på båda sätten. Jag vet inte vilket som är bäst.
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Användarens profilbild
StaffanE
Site Admin
Inlägg: 343
Blev medlem: 31 dec 2014, 12:21
Ort: Södra Sandby

Re: Fyrklövern på nytt sätt

Inlägg av StaffanE »

Har också testat det nya sättet. Håller med om att första loopen känns lite svår att hitta rätt höjd och storlek.
Användarens profilbild
Niklas_L
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 jan 2015, 18:32

Re: Fyrklövern på nytt sätt

Inlägg av Niklas_L »

Nu har jag också provat att flyga fyrklövern enligt den nya regeln och efter några försök så började det gå att få till manövern något sånär.
Jag upplevde också att det var svårt att avgöra när den första öglan skulle påbörjas men samtidigt blev det lättare att etablera den vertikala "skiljelinjen". Troligen innebär förändringen på sikt att manövern blir lättare att flyga. Frågan är bara om det är önskvärt?
Bilagor
4-klöverträning.jpg
4-klöverträning.jpg (427.56 KiB) Visad 4783 gånger
Guzzten
Inlägg: 253
Blev medlem: 25 jul 2015, 13:48

Re: Fyrklövern på nytt sätt

Inlägg av Guzzten »

Manövern börja ju "klockan 9 i första 3/4dels loopen" vilket är vid ca 67,5 graders vinkel från cirkeln botten.. :) Man kan, enligt regelboken, utan förvarning till domarna, börja manöven både från botten och från 45 grader. Den 38graders regel som fanns förr, är bytt till 45 grader, vilket gör att alla öglor, från piloten sett, ska vara lika stora.
Personligen tycker jag det blir snyggare, och lättare, att börja från normal planflygt.
Bilagor
IMG_0149 (2).JPG
IMG_0149 (2).JPG (249.09 KiB) Visad 4759 gånger
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1119
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: Fyrklövern på nytt sätt

Inlägg av Michael Palm »

Jo, det är väl en träningssak som jag skrev innan, men jag tycker det är förbannat svårt att hitta 67.5 grader när man kommer nerifrån. När man kommer i 42 inte 38 grader, som den senaste regeländringen beskrev ( också svårt att hitta, 42 el 45 det ser nog inte domarna heller) så har man ju i huvudet var man började manövern och jag tycker det är lättare att göra första cirkeln så den slutar där man började och då blir ju startpunkten automatiskt där den skall vara.
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Skriv svar