Max-1

Allmänna diskussioner.
AndreasJ
Inlägg: 25
Blev medlem: 07 jan 2019, 19:49
Ort: Falköping

Max-1

Inlägg av AndreasJ »

Hej på er!

En fördel i dessa virustider är att man kan komma igång med lite i hobbyrummet. När jag var grabb på -80 talet så tyckte min far att det var dags att ta nästa steg efter klassiska friflygmodeller som Knarren och Sparven och då börja med linflyg. Vi åkte till den (nästan) lokala handlaren och köpte en modell som jag minns hette 'Max-1'. Far och jag byggde modellen och jag såg mycket fram emot att provflyga den. Modellen var utrustad med en Cox 2.5cc. Tyvärr blev den aldrig flugen, jag skulle provstarta motorn (som jag gjort flera gånger tidigare) men motorn startade inte utan istället skvättes bränsle ut över vingarna. När motorn väl gjord ett tändande så tog hela modellen eld :-(

Det blev andra linflygmodeller senare, men det retar mig lite att jag aldrig fick flyga min 'Max-1'. Om inte mitt minne sviker mig så var det med en ritning till Max-1:an. Är det måhända någon som har en sådan ritning liggande?

Hälsningar
Andreas
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2518
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Max-1

Inlägg av Streamerhook »

Hej Andreas

Har kollat i de källor jag har tillgängliga och även på några ställen på internet men kan inte hitta några uppgifter om den modell Du nämner.

Misstänker att en av få som kan hjälpa dig är Willy Blom. Han har väldigt bra koll på olika modeller. Vi får hoppas att han läst Din förfrågan här på forumet och kan komma med ett förlösande svar.

Får du inte tag på någon ritning på Max-1 kan Du alltid pröva att bygga en Weatherman Vintage Speed. En sådan modell kan man ha mycket kul med ....
jerker
Inlägg: 1126
Blev medlem: 10 maj 2015, 20:07

Re: Max-1

Inlägg av jerker »

:roll: Har kollat med Willy men lika där!
AndreasJ
Inlägg: 25
Blev medlem: 07 jan 2019, 19:49
Ort: Falköping

Re: Max-1

Inlägg av AndreasJ »

Hej!

Tack för er era försök att hjälpa mig.

Det kan vara så att denna modell kanske endast fanns här i mitt område (Skaraborg). Jag och farsan köpte den hos Flyghobby i Lidköping. Jag är uppvuxen i den lilla orten Vara i skaraborg. Många år senare flyttade jag till Falköping och gick med i den lokala modellflygklubben MFK Blue Max. Det fanns en mycket driven ungdomsledare i MFK Blue Max som använde denna modell i sin skolning. Han avled tyvärr precis innan jag gick med i klubben. Det hängde några gamla Max-1:or i klubblokalen när jag gick med, men då (år 2001) var mitt intresse helikoptrar och F3C så jag bara noterade att det fanns Max-1:or i klubblokalen. Dom modellerna är sen länge borta.

Max-1:an har stora likheter med den klassiska `Vespus`, men större och med uppbyggd plankad vinge.

Just nu har jag istället en annan klassiker på byggbordet, en Modelhob Yeyito. Kan konstatera att jag är en mycket bättre byggare nu än i min ungdom.

Bästa hälsningar
/Andreas
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2518
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Max-1

Inlägg av Streamerhook »

Om det är som Du tror, dvs att det är en lokalt ritad modell, är det inte konstigt att ingen av oss känner till den. Då är väl enda chansen att hitta den att leta i klubblokalens alla vrår eller hemma hos klubbmedlemmar....

När detta med corona är över får Du komma till Vänersborg och flyga. Det är ju bara en timme från Falköping.....
AndreasJ
Inlägg: 25
Blev medlem: 07 jan 2019, 19:49
Ort: Falköping

Re: Max-1

Inlägg av AndreasJ »

Jag kom på det under tiden jag skrev att det skulle kunna var så att det var en lokal modell som bara fanns här i trakten. Det måste dock ändå vara lite ovanligt att en lokal konstruktion `kittas` och säljs i hobbybutiker i samma område. Det enda jag har kvar av maskinen är tanken, faktiskt en riktigt bra tank. Landställsinfästningen var även den riktigt bra, med en dural-aluminiumplatta med två frästa spår som pressade fast stället mot kroppen. Hjulen var dock sämre, det var sådana trähjul man hade i slöjden i småskolan, så dom monterades aldrig.

/Andreas
Skriv svar