Lina nr 2-2018 är snart klar

Allmänna diskussioner.
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2511
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Lina nr 2-2018 är snart klar

Inlägg av Streamerhook »

Det börjar närma sig 60 nya fullspäckade sidor för nummer 2 detta år. Tidigare år har det ju dröjt till slutet av januari innan den kommit men tror inte Ni ska behöva vänta lika länge nu. Vi får se ........

Efter att Lars Roos tackat nej till att bli omslagspojke (jag kan förstå honom då det ställdes vissa villkor!!) kommer omslaget att ha detta utseende:
Lina_2018_2_Page1.jpg
Lina_2018_2_Page1.jpg (138.96 KiB) Visad 14092 gånger
Gunnar Carlsson
Inlägg: 35
Blev medlem: 09 jan 2015, 09:32

Re: Lina nr 2-2018 är snart klar

Inlägg av Gunnar Carlsson »

Har precis bläddrat igenom nr2. Den damp ner i lådan idag. Mycket läsbart, tack så mycket.
//Gunnar
mvh Gunnar Carlsson
Tummen
Inlägg: 152
Blev medlem: 17 jan 2015, 21:36
Ort: Trollhättan

Re: Lina nr 2-2018 är snart klar

Inlägg av Tummen »

Typisk, jobbar eftermiddag :( :(
Får vänta tills imorgon med att läsa godbiten.
Under förutsättning att Postnord hittat till min brevlåda, naturligtvis 8-) 8-)
TJ
Entusiastisk återanvändande linflygare ,smord i ricinolja som även behärskar trådlöst hjälpligt.
Tummen
Inlägg: 152
Blev medlem: 17 jan 2015, 21:36
Ort: Trollhättan

Re: Lina nr 2-2018 är snart klar

Inlägg av Tummen »

Postnord hade skött sig :o :o
LINA låg på köksbordet när jag kom hem inatt.
Blev en tidig uppstigning ur sängen idag för att kunna bläddra i godbiten.

Tack Ingemar och Niklas för julklappen!
TJ
Entusiastisk återanvändande linflygare ,smord i ricinolja som även behärskar trådlöst hjälpligt.
jerker
Inlägg: 1126
Blev medlem: 10 maj 2015, 20:07

Re: Lina nr 2-2018 är snart klar

Inlägg av jerker »

:roll: Nu kom LINA hit! Till kalla Norr! Men tyvärr är jag så dålig på språket som den till stora delar är skriven på! Men jag må alltid glutta på bilderna! Glöm inte att betala er medlemsavgift för 2019! Det har jag gjort! GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR! Hoppas vi ses! :lol:
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2511
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Lina nr 2-2018 är snart klar

Inlägg av Streamerhook »

Jerker, problemet är att varken Niklas eller jag kan skriva på tjeckiska. Därför får det bli en blandning av svenska och engelska. Allt i skenet av att vi lever i en global värld ........
jerker
Inlägg: 1126
Blev medlem: 10 maj 2015, 20:07

Re: Lina nr 2-2018 är snart klar

Inlägg av jerker »

:roll: Åh vad du va rolig! Flera har min uppfattning men vågar inte nämna det! Du skulle vara glad om du kunde prata med Pavol på hans språk! :D
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2511
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Lina nr 2-2018 är snart klar

Inlägg av Streamerhook »

Det är ju illavarslande om man inte vågar säga vad man tycker. Trodde faktiskt att svenska modellflygare hade mer stake i sig. Men säger man inte vad man tycker kan man ju inte få gehör för det! Eller är det rädsla för att få frågan om att skriva en artikel själv som gör att man tiger?

En av anledningarna till att det är mycket material på andra språk än svenska i Lina är att det inte finns material nog att fylla 2 st 60-sidiga nummer annars. De svenskar som spontant kommer till redaktionen och säger att de vill skriva en artikel kan räknas på ena handens fingrar. Och fylla sidorna med foton á la MFN (bara för att få en helsvenska tidning) ser jag inte som en god idé.

Genom att också ta in andra artiklar får vi en större bas av författare och också en större variation av innehållet. Om man till exempel tar artiklar om stunt så kan man bildligt uttryckt säga att utrikes stuntflygare står på kö för att få vara med i Lina. Vilket både Niklas och jag tycker är trevligt. Och vi har inte en tanke på att översätta artiklarna till svenska. De flesta svenskar torde väl idag behärska engelska till den grad att de kan läsa innehållet. Annars kan man ju göra som jag vet att våra utrikes läsare gör med de svenska artiklarna. Man använder Google Translate....

En annan aspekt med att göra tidningen tillgänglig för en större läsekrets är också att försöka locka fler deltagare till världscuptävlingarna i Karlskoga.

En tredje är ju att sprida information om vad som händer i världen runt oss. Och på så sätt öka intresset för att vidga sina egna vyer. Ett exempel på detta är ju svenska stuntflygares uppdykande på den europeiska världscupscenen (från att tidigare bara besökts av A-, C- och D-flygare). Man upptäcker hur kul det är att knyta nya kontakter och få nya intryck. Den mys-faktor och entusiasm som dessa svenskar utstrålar i Bitterfeld kanske framgår av Niklas artiklar men måste egentligen upplevas på plats.

Ordet är fritt!
Tummen
Inlägg: 152
Blev medlem: 17 jan 2015, 21:36
Ort: Trollhättan

Re: Lina nr 2-2018 är snart klar

Inlägg av Tummen »

Håller med redaktionen här.
Vi är ju inte så många linflygare här i norden, så att ta in material utifrån är ju ett bra sätt att få med nya ideer i tidningen.
TJ
Entusiastisk återanvändande linflygare ,smord i ricinolja som även behärskar trådlöst hjälpligt.
Användarens profilbild
StaffanE
Site Admin
Inlägg: 343
Blev medlem: 31 dec 2014, 12:21
Ort: Södra Sandby

Re: Lina nr 2-2018 är snart klar

Inlägg av StaffanE »

Jag tycker Niklas och Ingemar gör ett fantastiskt jobb! Vi har en tidning som håller en otroligt hög klass. Både vad gäller innehåll och layout. Niklas och Ingemar ägnar mycket tid åt detta. Helt ideellt! Det är inte bara klipp och klistra in inkomna bidrag. Mycket har dom skrivit ihop själva. Vill vi ha mer artiklar på svenska måste vi skicka in mer material. Jag är säker på att allt som skickas in kommer med i tidningen.
Jag ser inget fel med att ta med engelska artiklar, så länge det blandas med svenska. Så klart är det trevligt med allt på svenska, men att översätta tar också mycket tid. Jag tycker det är kul att det är så många från andra länder som vill skicka in sina bidrag till vår tidning.

Tack Niklas och Ingemar!

God Jul o Gott Nytt År!
Skriv svar