Första programmet fluget med TP3

Allmänna diskussioner.
Användarens profilbild
Niklas_L
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 jan 2015, 18:32

Första programmet fluget med TP3

Inlägg av Niklas_L »

Idag hade vi soligt, 7 plusgrader och obefintlig vind här i Karlstad så jag passade på att prova min nya modell igen.
Som en del av er vet så har jag haft lite problem att få den att flyga med rätt fart. Problemet visade sig vara propellern som av någon anledning inte gav tillräcklig kraft. När jag bytte propeller till en Brian Eather 13.5 x 4.25 3-blad så var problemet löst.
Den jag provade först var köpt av Randy Smith och var en 3-bladig 13.5 x 4.5. Inte ens vid 11000 rpm fick jag modellen att flyga snabbare än 5,5 sek/varv med den propellern. Jag har kontrollmätt båda propellrarna med min stigningsmätare så det stämmer på dom i alla fall.

Idag gjorde jag äntligen några starter med bra motorgång och hyfsat rätt flygfart och kunde göra det första kompletta programmet.
Varvtiden låg på ca 5 sekunder och motorn låg då på 9000 rpm när modellen släpptes. Ska försöka få ner farten till 5,2 sek/varv men det får vänta till våren. Vad jag kunde märka var i alla fall att modellen var väldigt fin att flyga. Helt klart den bästa av mina tre Trivial Pursuits.
Jag har inte ändrat något trim på den ännu. Tyngdpunkten ligger något längre fram än på TP2 men vändbarheten känns ändå fullt tillräcklig. Linsträckningen känns väldigt bra och jämn även i programmets övre delar. Liggande åtta kändes mycket bra. Den reagerar väldigt snabbt i övergången mellan loop- och buntdelen. Triangelloopingarna var lättare att göra med denna modellen också. Bra linsträckning även i det högra benet.
Förhoppningsvis blir det möjligt att komma ut någon mer gång innan vintern definitivt är här.
Bilagor
Bra flygväder den 3 november är man inte bortskämd med!
Bra flygväder den 3 november är man inte bortskämd med!
TP3_provlugen.jpg (309.31 KiB) Visad 6400 gånger
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1119
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: Första programmet fluget med TP3

Inlägg av Michael Palm »

Gott att höra att det börjar lösa sig, men skumt med propellrarna. 4.5 skall väl flyga fortare än 4.25? är det olika undercamber på dem? Skillnad på tipparna?
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Användarens profilbild
StaffanE
Site Admin
Inlägg: 343
Blev medlem: 31 dec 2014, 12:21
Ort: Södra Sandby

Re: Första programmet fluget med TP3

Inlägg av StaffanE »

Tror också att det kan ha med UC att göra.
Skriv svar