Och nu över till något helt annat ....

Allmänna diskussioner.
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2511
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Och nu över till något helt annat ....

Inlägg av Streamerhook »

Har Ni tillbringat en dag i nästan total tystnad någon gång? Det har jag upplevt idag!

Tomas Jansson och jag åkte ner till Gendalen (det vet väl alla var det ligger?) där MFK Sländan körde sin friflygtävling "Vårmaxen". Tomas hade köpt en modell på ett swap-meet så han var med och flög. Men jag gick omkring med händerna i byxfickorna hela dagen och klättrade nästan på väggarna (om det funnits sådana på Sländans fält....). Inte tävla, ingen musik (dvs motorljud.... förutom en PAW-diesel i en gammal F1C-modell) och ingen action heller, i alla fall kan man känna så angående den sistnämnda punkten om man är van vid linflygtävlingar med combat-heat och racing i F2C.

Men underbart väder och en upplevelse att vara där. Plus att man träffar många trevliga människor.
Gendalen1.JPG
Gendalen1.JPG (111.21 KiB) Visad 10869 gånger
Det dök ungefär lika många piloter och intresserade som vid en linflygtävling
Gendalen2.JPG
Gendalen2.JPG (173.39 KiB) Visad 10869 gånger
MFK Sländans fält skulle passa utmärkt för linflyg
Gendalen3.JPG
Gendalen3.JPG (145.36 KiB) Visad 10869 gånger
Tomas med sin nyligen inköpta A1-modell vid namn "Findus". Till höger är Lasse Larsson, en av Sländans drivkrafter och tillika tävlingsarrangör
Gendalen4.JPG
Gendalen4.JPG (178.94 KiB) Visad 10869 gånger
När man vevar upp gummimotorn på sin modell är det ett måste att förankra modell väl (via hållare i marken). En intresserad och hjälpande hustru är inte heller fel.
Gendalen5.JPG
Gendalen5.JPG (198.56 KiB) Visad 10869 gånger
Ingvar Nilsson deltog (skulle delta) i flera klasser. Här vevar han upp gummimotorn på sin P30-modell (tror den heter så). Den är rena high-techen med all utrustning man behöver. Digitala lindningsvarvräknare med inbyggd momentvisning och växlad skruv etc
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2511
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Och nu över till något helt annat ....

Inlägg av Streamerhook »

Gendalen6.JPG
Gendalen6.JPG (148.81 KiB) Visad 10868 gånger
Här studerar Ingvar flygningen av en A2-modell på nära håll
Gendalen7.JPG
Gendalen7.JPG (111.01 KiB) Visad 10868 gånger
Henrik Skogsund från Karlstad (jaja Skoghall då) flög A2 och A1. Han var med och flög lina i Karlstadklubben för länge sedan och berättade att han och Niklas Löfroth sitter och ljuger varandra fulla med skrönor när de ses på fältet i Karlstad. Han har en Banshee med en Fox 35 och Niklas hade lovat att flyga med honom i sommar så att han kunde förbättra sin flygförmåga. Dessutom har Niklas tjatat på honom att bygga en Weatherman (bra jobbat Niklas!) och vår diskussion idag slutade med att han skulle se till att både han själv OCH Niklas byggde varsin Weatherman.
Gendalen8.JPG
Gendalen8.JPG (102.81 KiB) Visad 10868 gånger
Det som gör att man inte direkt upplever någon action är att de tävlande i de olika klasserna kan starta när de vill och be någon ta tid på sig. Så ibland är fältet tomt på aktivitet och ibland är det trängsel.
Gendalen9.JPG
Gendalen9.JPG (153.42 KiB) Visad 10868 gånger
Martin Larsson kommer också från Sländan och han var den ende som flög med handlunsare. Som han fick upp i luften med starthjälp
Gendalen10.JPG
Gendalen10.JPG (104.42 KiB) Visad 10868 gånger
Här har Tomas fått upp sin Findus i luften. Och det slutade med en andraplats i klassen. Fast i rättvisans namn ska vi säga att det bara var två stycken som fick tider noterade.
Tummen
Inlägg: 152
Blev medlem: 17 jan 2015, 21:36
Ort: Trollhättan

Re: Och nu över till något helt annat ....

Inlägg av Tummen »

Visade sig att min modell heter "Strike" och inte "Findus" som jag trodde.
Är bra att prata med upphovsmannen ibland så man får rätt information.
Fick mycket bra tips av de övriga deltagarna så suget efter att prova igen finns.
Håller med Ingemar om att det är en tyst och lugn sport men ändå spännande.
TJ
Entusiastisk återanvändande linflygare ,smord i ricinolja som även behärskar trådlöst hjälpligt.
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1119
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: Och nu över till något helt annat ....

Inlägg av Michael Palm »

Är det inte jobbigt att springa med kärran efter sig i ett snöre?
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Tummen
Inlägg: 152
Blev medlem: 17 jan 2015, 21:36
Ort: Trollhättan

Re: Och nu över till något helt annat ....

Inlägg av Tummen »

Inte så farligt,faktiskt.
Var nog värre för dom som fick till bra flygningar.
Promenader på några kilometer t.o.r sågs utföras.
En modell fick fel på timern och sågs senast på ca 600 meters höjd :o :o
Entusiastisk återanvändande linflygare ,smord i ricinolja som även behärskar trådlöst hjälpligt.
jerker
Inlägg: 1126
Blev medlem: 10 maj 2015, 20:07

Re: Och nu över till något helt annat ....

Inlägg av jerker »

:roll: Tyvärr friflyg måste ha ett anat forum! Här är det LIN FLYG som gäller! :D
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2511
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Och nu över till något helt annat ....

Inlägg av Streamerhook »

Jerker
Ta av Dig skygglapparna! Och är det något man inte vill läsa så behöver man inte läsa det. Man kan helt enkelt ignorera det!

Läser Du det som står i tråden kommer Du att se att den handlar om linflyg också. Och då menar jag inte de linor som de drar upp modellen med (Fyndigt, Micke!).
Skriv svar