Varning för Hobbyking

Allmänna diskussioner.
Se_upp_alla_sorkar
Inlägg: 89
Blev medlem: 19 jan 2015, 22:57
Ort: Borås

Varning för Hobbyking

Inlägg av Se_upp_alla_sorkar »

Hej!
När det var den s k Black Friday i höstas så passade jag på att köpa Sullivanlinor till halva priset från Hobbyking. När jag började med linflyg på gamledar så gick det åt 3-4 propellrar varje kväll jag flög och jag köpte väldigt bra plastpropellrar som var en sorts APC-kopia fast bättre. Jag köpte 50 varje gång och köpte även litet annat småjox.

När jag tog upp att flyga F1S så behövde jag sådana där små silverlamé-påsar att lägga batterierna i, de påsar med bästa formatet var just Hobbyking. Och dessa verkar bra och de andra F1S-gubarna gillar dessa.

Så jag tuggade runt på denna svarta fredag och såg att dom har linor. Jag beställde linor, 2 rullar .012 x 60' och 2 rullar .015 x 60'. Givetvis åkte jag på tull och hela köret så linorna blev inte så värst mycket billigare till sist ändå.

Men så behövde jag linor till en Nobler och idellängden om man har FOX .35 är 17,3 meter effektiv linlängd - då blir längden handtag - modellens centrumlinje ungefär 18 meter. Jag gjorde först en flygning med standard 60' som är 18,3 meter och det var inget bra. Hittade ett par 15-meters - ja dom var nog litet korta.
Så vi mätte en Sullivanlina - den var 18,3. Bara att knipsa av en meter....

Men så tittade jag noga på linorna - Sullivans linor är ju smarta eftersom en ena linan är mässingfärgad och den andra är silvrig. Men dessa linor är samma silvriga färg. Kollade på de andra rullarna från Hobbyking - ingen av dessa såg ut som äkta Sullivaner.
28031800.JPG
28031800.JPG (141.73 KiB) Visad 6876 gånger

Är det någon som vet om Sullivan frångått de klassiska tvåfärgade linparen eller kan det vara ett typiskt kina-kopia-exempel? När jag följer länken på påsen så kommer jag ju till sullivan, men på denna lina S132 så står det förvisso inget om vilken färg linorna har, men det skall vara färdiga kompletta linor med alla nödvändiga tillbehör. Inte fick jag med några linhakar...

så här är texten på den tyvärr bildlösa linan:

S132 – Seven Strand SS .015″ wire, 2 60′ lines
$29.62
Ready To Use Control Lines Seven Strand Stainless Steel. Two ready to use lines on a storage reel with all necessary fittings.

.015″ (0.38 mm) diameter, 60′, .29 Max Engine


Jag har ju köpt en hel del från Hobbyking som bara är att kasta. Detta gäller roderhorn och gångjärn. Jag brukar roa mig med att lägga billiga plastgrejer i frysboxen en stund. Sedan testar jag hållfastheten och jag tror inte några av de små roderhorn jag köpt klarade köldprovet.


Vad skall man tro? - undrar Ingvar
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2511
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Varning för Hobbyking

Inlägg av Streamerhook »

Har bara handlat av dem 1 gång för 2 år sedan och det funkade utmärkt. Då kom paketet från Tyskland så där blev det inga extra avgifter. Och det jag köpte var helt ok också.
jerker
Inlägg: 1126
Blev medlem: 10 maj 2015, 20:07

Re: Varning för Hobbyking

Inlägg av jerker »

Kanon fina propellrar 3 bladiga från Hobby King!
Bilagor
DSC_2440.jpg
DSC_2440.jpg (35.98 KiB) Visad 6855 gånger
Skriv svar