Lina Nr 2 2017

Allmänna diskussioner.
pgerts
Inlägg: 18
Blev medlem: 09 jan 2015, 08:00

Re: Lina Nr 2 2017

Inlägg av pgerts »

Sitter och indexerar lite gamla tidningar och hamnade på Nordisk landskamp i De tusen Sjöarnas land - och då ploppade senaste Lina upp i skallen.
http://modellflygnytt.se/gamla/1966/Mod ... pdf#page=6
linsjoflyg.jpg
linsjoflyg.jpg (40.87 KiB) Visad 11798 gånger
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2510
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Lina Nr 2 2017

Inlägg av Streamerhook »

Allt kanske inte var bättre förr?
pgerts
Inlägg: 18
Blev medlem: 09 jan 2015, 08:00

Re: Lina Nr 2 2017

Inlägg av pgerts »

Man kan ju undra hur många som har flugit linkontroll med pontonplan.
Skidor - javisst
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1118
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: Lina Nr 2 2017

Inlägg av Michael Palm »

Det är kul att läsa de gamla tidningarna. Det har inte ändrats så nmycket sedan dess.
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Guzzten
Inlägg: 253
Blev medlem: 25 jul 2015, 13:48

Re: Lina Nr 2 2017

Inlägg av Guzzten »

Det jag förundras över är att tidningen från -66 håller bättre kvalite än dagens..... Den är roligare att läsa och har mer saker att titta på. samma sak med gamla "Slisbullen". Riktigt kul att läsa dom gamla nummren
pgerts
Inlägg: 18
Blev medlem: 09 jan 2015, 08:00

Re: Lina Nr 2 2017

Inlägg av pgerts »

Ännu mera linflyg med pontoner hittar jag i
http://modellflygnytt.se/gamla/1977/Mod ... pdf#page=5
Lite kul att läsa att man haft en hel skolklass ute på vattnet för att flyga linkontroll.

1976 nr 1 läser man om SMAKAS möte SMFF-pampar
1976-4 presenteras en ny grenredaktör för linflyg - Ingemar Larsson

I perioder har AlltOmHobby haft fler och intressantare artiklar om modellflyg än MFN - som i princip alltid haft problem om man läser ledarna.
Möjligen var det undantag den perioden Sture Tingwall skötte tidningen som då även kunde köpas i stort sett i alla tidningskiosker.
I dag känns tidningen MFN väldigt "luftig" och det tar inte lång stund att plöja genom ett nummer.

Det är skillnad med tidningen LINA som alltid haft högt läsinnehåll. Vår gode vän Evert i Bromölla överväger starkt att gå ur SMFF och med i SLIS.
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2510
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Lina Nr 2 2017

Inlägg av Streamerhook »

Patrik, kul att Du letar upp gamla nummer. Trots att jag har alla liggande blir det inte av att man tittar i dem. Faktiskt är det ju lättare att göra det via Internet.

Vad jag minns från den tiden var att vi kunde få in det mesta av vad vi ville. Till stor del beroende på att Lars-G (som var redaktör) och jag båda bodde i Gbg och kom bra överens. Redigeringen är ju som den är eftersom det var före datorns tid. När man sedan läser vad man själv (och andra ....) skriver och hur man uttrycker sig i dessa artiklar får man väl konstatera att frispråkigheten var större då. Att idag skriva att någon antagligen flyger bäst genom att vara bakfull skulle väl vara på gränsen (även om man skiter i detta med att vara PK).

Håller med Patrik om att dagens MFN är något man läser (!!) på under 3 minuter. Tyvärr är intresset från nuvarande redaktion måttligt då det gäller linflygmaterial och deras sätt att behandla det. Vilket gör att man tappar lusten att skicka material dit. Tyvärr.
Skriv svar