Bilder från Norden runt.

Allmänna diskussioner.
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2518
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Bilder från Norden runt.

Inlägg av Streamerhook »

Idag har det varit aktiviteter på flera olika platser. I Kristiansand i Norge har de norska stuntflygarna haft säsongsinledning men även flugit Weatherman i helgens mail-tävling. Här ser vi Clamer Meltzer försöka skrämma liv i sin DA Drabant
Norge_1.JPG
Norge_1.JPG (154.52 KiB) Visad 5652 gånger
I Trollhättan har det idag både flugits Weatherman och varit en nationell friflygtävlng. Henrik Skogsund från Skoghall flög i klassen F1H och drog upp modellen med lina. För att kunna göra det själv använde han ett startblock.
Thn_1.JPG
Thn_1.JPG (118.6 KiB) Visad 5652 gånger
Thn_2.JPG
Thn_2.JPG (332.15 KiB) Visad 5652 gånger
Thomas Olssons fina 1 cc-modell i närbild. På Mickes bild från Häxvrålet kunde man inte se alla linjer på modellen men det kan man här. Den har en Fora 1 cc i nosen och idag gick den på drygt 11 sekunder. Fast det finns potential att pressa den neråt rekordet (som är 9,9 sek)
Thn_9.JPG
Thn_9.JPG (111.12 KiB) Visad 5652 gånger
Mycket löst folk dyker också upp....... Till exempel kom gamle combat-räven Anders Leimalm ut och flög lite el-RC samt hjälpte oss ta tid i W.
Thn_11.JPG
Thn_11.JPG (120.7 KiB) Visad 5652 gånger
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2518
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Bilder från Norden runt.

Inlägg av Streamerhook »

Ingvar Nilsson la W-modellerna åt sidan idag och ägnade sig åt F1S, dvs en liten segelmodell med en elmotor i nosen (10 sekunders gångtid, 2 minuters maxtid, 3 startförsök).
Thn_3.JPG
Thn_3.JPG (90.28 KiB) Visad 5650 gånger
Se så fint den kurvar..... Men den flög en bra bit bort så Ingvar fick hela veckans motion på en och samma dag.....
Thn_4.JPG
Thn_4.JPG (25.35 KiB) Visad 5650 gånger
Martin Larsson var både den som höll i tävlingen och flög F1S själv och som om inte detta skulle räcka flög han också W. Han har en lite kraftfullare stil (jämfört med Ingvar) när han svingar iväg modellen.
Thn_5.JPG
Thn_5.JPG (73.1 KiB) Visad 5650 gånger
Eddy Astfeldt och Tommy Eriksson flög också F1S (det var utan konkurrens den mest populära klassen)
Thn_6.JPG
Thn_6.JPG (125.59 KiB) Visad 5650 gånger
Thn_7.JPG
Thn_7.JPG (29.99 KiB) Visad 5650 gånger
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2518
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Bilder från Norden runt.

Inlägg av Streamerhook »

Stefan Olsson hade gjort lite ändringar på sin Nobler och passade på att testa om det hjälpt.
Thn_8.JPG
Thn_8.JPG (50.94 KiB) Visad 5649 gånger
Det var mycket frågor och svar mellan lin- och fri-flygare och många lyssnade andäktigt när Lasse Larsson berättade skrönor ur verkligheten!
Thn_10.JPG
Thn_10.JPG (156.5 KiB) Visad 5649 gånger
Trollhättefältet har en helt utmärkt depå för linmodellerna och dessutom en väldigt slät gräsmatta att flyga på.
Thn_12.JPG
Thn_12.JPG (140.19 KiB) Visad 5649 gånger
Strax intill ligger ett vind-/sol- och regn-skydd där man både kan meka och äta. När grillen kom igång var det trångt om plats här.....
Thn_13.JPG
Thn_13.JPG (149.49 KiB) Visad 5649 gånger
Med både linflygare och friflygare var det flera som sa att de inte sett så många modellflygare på fältet på bra länge!
Thn_14.JPG
Thn_14.JPG (88.66 KiB) Visad 5649 gånger
Se_upp_alla_sorkar
Inlägg: 90
Blev medlem: 19 jan 2015, 22:57
Ort: Borås

Re: Bilder från Norden runt.

Inlägg av Se_upp_alla_sorkar »

Tack Ingemar för bilder!
Ja det blev en solskenshistoria kan man säga. För friflygets del kan jag nämna att det vackra vädret med lagom vind iallafall fram till ungefär kl 13 gjorde att jag segade till mig och bara flög en klass mot planerade 2 moderna och 2 oldtimer klasser. F1S är en trevlig klass. Tidigare kallades den E36. Jag flyger en kanadensisk byggsatsmodell där jag köpte ett komplett kit inkl. motor, propeller, servo och timer. Joulebox heter modellen. Bygger man noggrant så flyger den riktigt bra och kurvet justerar man med att luta stabben.
Timern som följde med var inte så bra med endast 10 program där hälften var oanvändbara. Denna typ av modell har inget behov av att kunna flyga med mindre än 100% motoreffekt. Martin Larsson och Björn Wallman vet allt om trimning av denna typ av modeller och jag har nu en timer som är fullt programmerbar med en liten dosa med tydlig display - alltså inget räknande av blink på en lysdiod...
Vi var 4 som tävlade och det var som oftast att de som har extrema modeller med bättre motor, bättre allt också är känsligare för minsta problem. Jag har alltså en modell som flyger "right out of the box" och den brukar reda ut dåliga kast vid starten på egen hand.
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2518
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Bilder från Norden runt.

Inlägg av Streamerhook »

Nu närmar sig tävlingarna i Karlskoga och man måste ju komma väl förberedd ......... Därför tränades det stunt på Brättelund idag och det blev över 30 flygningar av Thomas, Stefan och yours truly innan vi vände hemåt.
Br2.JPG
Br2.JPG (227.78 KiB) Visad 5417 gånger
Fyra modeller kom i luften. Stefan testade tipsen från Alf och Ove om att bara ha ricinolja (Benol) i bränslet för Foxen och han verkade nöjd med resultatet även om det fortfarande är kletigt. Men vad kan man begära med så mycket olja?
Br1.JPG
Br1.JPG (204.65 KiB) Visad 5417 gånger
Modellerna från andra hållet. Thomas planerar att flyga Semistunt med Noblern och Classic med Vectorn.
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1128
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: Bilder från Norden runt.

Inlägg av Michael Palm »

"Thomas planerar att flyga Semistunt med Noblern och Classic med Vectorn."
Tvärtom hoppas jag 🙂
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2518
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Bilder från Norden runt.

Inlägg av Streamerhook »

Vi får väl se hur han angriper problemet ....... Han kan kanske ta en tuschpenna och skriva "Nobler" på Vector-vingen?? :D :shock: :shock:
Thomas
Inlägg: 13
Blev medlem: 04 okt 2020, 19:21

Re: Bilder från Norden runt.

Inlägg av Thomas »

Hej,
Det blir Noblern till Classic och Vectorn till Semistunt. Jag kan inte övertyga någon om att Vectorn är inom reglerna för Classic. 😁
Användarens profilbild
Niklas_L
Inlägg: 428
Blev medlem: 07 jan 2015, 18:32

Re: Bilder från Norden runt.

Inlägg av Niklas_L »

Snabbt besök i Inlag
På familjens resa ner mot semestermålet i Skåne passerades Kungsbacka och självklart passade vi på att stanna till vid Inlag och hälsa på Michael Palm. Sin vana trogen befann Michael sig i bygglokalen och arbetade på ett nytt spännande byggprojekt. Kul också att få visa övriga familjen det fina fältet! Under resan ner från Karlstad var vädret väldigt växlande men i Kungsbacka sken solen från en blå himmel.
Bilagor
Kungsbacka MFK har en ny fin linflygcirkel tack vare Michael Palm.
Kungsbacka MFK har en ny fin linflygcirkel tack vare Michael Palm.
Stunt heaven.jpg (361.14 KiB) Visad 5068 gånger
Selfie.jpg
Selfie.jpg (311.12 KiB) Visad 5068 gånger
Michael jobbar på en ny vinge med en ny innovativ teknik.
Michael jobbar på en ny vinge med en ny innovativ teknik.
Michael jobbar på en ny vinge.jpg (379.88 KiB) Visad 5068 gånger
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2518
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Bilder från Norden runt.

Inlägg av Streamerhook »

I dagarna två har det varit stuntdomar- och combat-träning på Brättelund för klubbens SM-deltagare.
BL1.JPG
BL1.JPG (455.33 KiB) Visad 4914 gånger
Johan testade igenom ett antal modeller/motorer och nu är allt förberett för årets SM.
BL2.JPG
BL2.JPG (173.56 KiB) Visad 4914 gånger
I vår näckrosdamm fanns det ovanligt många fiskar nu. Kanske jagar ortens måsar på annat ställe?
BL3.JPG
BL3.JPG (271.24 KiB) Visad 4914 gånger
Senaste tillskottet är vårt rabarberland. Så när Kent H kommer och flyger combat i september kan han få rabarber till Bullens Pilsnerkorv.
BL4.JPG
BL4.JPG (183.14 KiB) Visad 4914 gånger
Tyvärr fanns det inga stuntobjekt för domaren att bedöma så det blev till att vila sig i form!
BL5.JPG
BL5.JPG (172.6 KiB) Visad 4914 gånger
För Johan blev det även nyttig flygträning, speciellt ryggflygning på låg höjd. Det var ett tips till övriga SM-deltagare vad som kan vara nyttigt att träna på!
Skriv svar