Bilder från Norden runt.

Allmänna diskussioner.
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2510
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Bilder från Norden runt.

Inlägg av Streamerhook »

Just tillbaka inomhus efter en förmiddag på fältet. Trots solsken, blå himmel och några plusgrader gjorde vinden att det var kallt att vara ute. Men Johan testade igenom 5 F2D-modeller innan vi gav oss. Resten av dagen får tillbringas vid byggbordet istället!
Påskdagen1.jpg
Påskdagen1.jpg (201.7 KiB) Visad 12763 gånger
Påskdagen2.jpg
Påskdagen2.jpg (117.8 KiB) Visad 12763 gånger
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2510
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Bilder från Norden runt.

Inlägg av Streamerhook »

Trots gårdagens kyla var vi ju tvungna (!!) att testa denna dag också. Och se, ingen vind vilket gjorde det till rena Kungsbacka-vädret på vårt fält. Solen var bitvis så stark att de foton som togs inte blev så bra.......
Annandagen1.jpg
Annandagen1.jpg (110.96 KiB) Visad 12746 gånger
Tomas hade med sig en Brodak Focke Wulf och testade. Drivs av en OS LA 40
Annandagen2.jpg
Annandagen2.jpg (98.16 KiB) Visad 12746 gånger
Förutom Fora-tester flög Johan också med en Furia 2,5, en ny rysk combatmotor.
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2510
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Bilder från Norden runt.

Inlägg av Streamerhook »

När det dyker upp en skön aprilsöndag måste man ju ut och flyga lite. I alla fall i Vänersborg!
8April_1.jpg
8April_1.jpg (163.52 KiB) Visad 12711 gånger
Tomas och Anders med varsin combatmodell. Egentligen flög Tomas med sin stuntare men fick hålla Anders Stelz-drivna modell när kortet togs. Den modell Anders håller i har en PAW 2,5 cc. Ursprungligen kommer modellerna/motorerna från Ingemar Karlsson men används nu av Anders för att lära sig flyga lina. Instruktören (gissa vem) var lite ful idag då vi började med Stelz-modellen som trots denna gamla glödare går hyfsat fort. Kanske inte det bästa för att lära någon att bli Sveriges bästa W-pilot men det gick inte att motstå frestelsen att se Anders bli (väldigt) yr (väldigt) fort. Sedan flög vi med PAW-modellen och då kom vi så pass långt att Anders kunde flyga den själv i planflykt. Han håller för fullt på med sin W-modell och kommer att ha en Rossi 2,5 cc glöd i den (inköpt på Oldtimerträffen i Kungsbacka förra året).
8April_2.jpg
8April_2.jpg (140.16 KiB) Visad 12711 gånger
John och Ingemar flög med PAW-bestyckade 1,5-modeller. John har som mål för våren att kunna lära sig flyga alla manövrar som tänkas kan. Looping är avverkat och nu håller vi på med buntar och åttor.
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1118
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: Bilder från Norden runt.

Inlägg av Michael Palm »

Kul att se att Anders är på G!
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2510
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Bilder från Norden runt.

Inlägg av Streamerhook »

Det kom ett paket från Ukraina nu i veckan. Med en hel drös combat-modeller tillverkade av Yuvenko & Co. Och då måste man u ut och testa, eller hur?
Testet utföll till belåtenhet då Johan tyckte att modellerna flög fint så de kanske kommer att användas på sommarens VM.

Det känns lite som att Vänersborg är den enda orten i Norden med flygning och att alla andra är soff-potatisar...... :lol: :shock:
Eller vågar Ni inte skriva på denna tråd om Era bravader i cirklarna?
Johan_180414.jpg
Johan_180414.jpg (136.2 KiB) Visad 12636 gånger
Användarens profilbild
Niklas_L
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 jan 2015, 18:32

Re: Bilder från Norden runt.

Inlägg av Niklas_L »

Har äntligen klarat av flygpremiären. Strålande sol och som mest 19 grader varmt.
För två veckor sedan var hela fältet snötäckt så vi var flera som passade på idag när snön äntligen var borta.
Fick trängas med radioflygarna tyvärr så det blev endast 2 flygomgångar.
Passade på att köra in min PA75 också. Körde upp en dryg liter bränsle vilket verkade räcka.
Motorn startade på första slaget vid första startförsöket – imponerande!
Ska bli spännande att se hur den kommer att fungera med kommande TP.
Just nu jobbar jag med slipning och spackling av kroppen på nya kärran så svaret på den frågan kommer förhoppningsvis innan SM! :)
Bilagor
Inte så grönt fält just nu men förvånansvärt torrt med tanke på att det var snötäckt för 14 dgr sedan.
Inte så grönt fält just nu men förvånansvärt torrt med tanke på att det var snötäckt för 14 dgr sedan.
Fältet_hyfsat_torrt.jpg (205.34 KiB) Visad 12626 gånger
Kärran funkade utan problem men själv var jag så klart lite ringrostig...
Kärran funkade utan problem men själv var jag så klart lite ringrostig...
Premiärflygning_18-04-18.jpg (211.24 KiB) Visad 12626 gånger
Körde in motorn till kommande kärra också.
Körde in motorn till kommande kärra också.
PA75_inkörning.jpg (206.33 KiB) Visad 12626 gånger
Radioflygarna dricker kaffe och njuter av sol och värme.
Radioflygarna dricker kaffe och njuter av sol och värme.
Radioflygarna....jpg (238.22 KiB) Visad 12626 gånger
Guzzten
Inlägg: 253
Blev medlem: 25 jul 2015, 13:48

Re: Bilder från Norden runt.

Inlägg av Guzzten »

Jag fick också premiär idag. Ensam på Mygglanda gjorde att jag hade tid att fixa nya linor och få 8 flygningar. Den gamla Tån flyger bra. Stalker.61an startade på första rycket, samma inställningar som i höstas. Den trivs bra med Repicon 5% och en 13x6x3 kolfibersnurra.
Nya Cardinalen håller på att målas, och blir färdig i god tid till VM.
FB_IMG_1523735124754.jpg
FB_IMG_1523735124754.jpg (129.69 KiB) Visad 12625 gånger
jerker
Inlägg: 1126
Blev medlem: 10 maj 2015, 20:07

Re: Bilder från Norden runt.

Inlägg av jerker »

:roll: Det får vi hoppas! VM kommer före SM. God Jul! Lycka till nu med nya motorn och planet!
jerker
Inlägg: 1126
Blev medlem: 10 maj 2015, 20:07

Re: Bilder från Norden runt.

Inlägg av jerker »

:roll: Nu vasr jag för snabb! Det var ju Nicklas som hade nya motorn! Trodde det var Hellsen! Lycka till nu bägge två! :D :D :D
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2510
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Bilder från Norden runt.

Inlägg av Streamerhook »

Nu är dagens session på fältet avklarad. Johan flög och trimmade in 3 F2D-modeller medan jag roade mig med att köra två 0,8-motorer i bänk.

McCoy-motorn satt på den dubbeldäckare Lasse Larsson lämnade mig och ville jag skulle flyga på Oldtimerträffen i juni (Bild finns på annan tråd). Motorn har tagits isär och tvättats ren. När jag tog isär den såg jag också att kolv och vevstake inte satt ihop. Motorn har en konstig konstruktion där vevstaken har en kula i kolvändan och kolven har en kulliknade urfräsning. Allt hålls på plats med hjälp av en bricka och ett clips (av samma typ som håller kolvbulten på vissa motorer). Har satt ihop den och det ser bra ut men tyvärr så hoppar det isär när man kör motorn. Efter ett par försök ger jag nu upp med den då jag antar att delarna är alldeles för slitna för att det ska funka. Men så länge delarna sitter ihop är motorn väldigt lätt att starta.

Finns det någon där ute som har delar till en så här gammal McCoy som man vill bli av med? Hör av Er i så fall!!
McCoy.jpg
McCoy.jpg (133.68 KiB) Visad 12615 gånger

Sedan körde jag också en rentvättad och iordninggjord Ok Cub. Den startar lätt och verkar funka men tyvärr passar inte motors fäste det som finns på Lasses dubbeldäckare.....
OkCub.jpg
OkCub.jpg (117.9 KiB) Visad 12615 gånger
Skriv svar