Erik B

Allmänna diskussioner.
jerker
Inlägg: 1126
Blev medlem: 10 maj 2015, 20:07

Erik B

Inlägg av jerker »

:roll: Hej! En annan sida av Erik Björnwall. Kolla!!!! http://www.svt.se/nyheter/regionalt/ble ... ljarnvagen
Ha det! Jerker :lol:
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1119
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: Erik B

Inlägg av Michael Palm »

Kolla vad som finns på Outerzone nu :) https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=9610
9610.jpg
9610.jpg (72.6 KiB) Visad 15075 gånger
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Affe Lindholm
Inlägg: 93
Blev medlem: 20 jan 2015, 14:03
Ort: Ekenäs Finland

Re: Erik B

Inlägg av Affe Lindholm »

Hej jag har fullskala ritning häls Affe
ErikB
Inlägg: 172
Blev medlem: 20 jan 2015, 13:07
Ort: Korsanäs

Re: Erik B

Inlägg av ErikB »

Intressant! Den ritningen hade jag inte själv så nu får jag ta och ladda hem den. Tack för tipset! Själva modellen har jag dock kvar med det utseende den fick 1966 när jag byggde om den till en P-51 D, främst för att få ner vikten. Nu hänger den på väggen; har så gjort i 40 år och så kommer den att fortsätta göra.

Gott Nytt År på Er alla!
/Erik
DSC_0075.JPG
DSC_0075.JPG (194 KiB) Visad 15055 gånger
jerker
Inlägg: 1126
Blev medlem: 10 maj 2015, 20:07

Re: Erik B

Inlägg av jerker »

:roll: Hej Erik! Vilket VM fic man skriva sitt namn på modellen? Hur många värds kändisar finns där? :lol: Det samma till dig och de dina!
ErikB
Inlägg: 172
Blev medlem: 20 jan 2015, 13:07
Ort: Korsanäs

Re: Erik B

Inlägg av ErikB »

Hej Jerker!
Det var vid Helsingfors-VM 1968 som jag hade med Mustunten som reservkärra. Och som Du misstänkte finns (fanns, en del är borttvättade av misstag) många kända namn på vingarna. Hela det amerikanska stuntlaget med Gieseke, Silhavy och Wooley finns där liksom italienarna Compostella, Cappi o Bagalini. Louis van den Hout och någon till från Holland, svenskarna Andersson och Eskilsson ska vi inte glömma; inte heller Henry J. Nichols från FAI. Jag ser inga då aktiva finska flygare bland namnteckningarna men jag har för mig att Elias Mayer fanns med någonstans tidigare. Juhani Kari finns dock där även om han inte flög på detta VM. Tjecker och ungrare finns också där. Och en speedflygare har smugit sig med; silvermedaljören Bill Wisniewski från USA.

Och så finns det några kråkfötter som jag inte längre kan tyda!
Ha det bra i helgen!
/Erik
Affe Lindholm
Inlägg: 93
Blev medlem: 20 jan 2015, 14:03
Ort: Ekenäs Finland

Re: Erik B

Inlägg av Affe Lindholm »

Hej Erik När du har kollat på ritningen kan du väl berääta om dina förbättringar ombyggnader här på forumet Hälsningar och Ett Gott Nytt Tågår.
ErikB
Inlägg: 172
Blev medlem: 20 jan 2015, 13:07
Ort: Korsanäs

Re: Erik B

Inlägg av ErikB »

Hej Affe!

För tretton år sedan ritade jag upp kroppen för den senaste versionen med bubbelhuv; tanken var att PAMPA skulle ha den i sitt ritningsarkiv för stuntkärror i Classic- eller Nostalgic-klasserna efter renritning. Efter vad jag kunnat se på div. fora blev det dock ingenting av detta.

En lista på förändringarna som jag skrev ned som komplettering till den nya ritningen har jag sparad och den kommer här. Du (och alla andra) får ursäkta att den är på engelska.
----------------------------------------------------------------------------
MUSTUNT II

This plan shows the fuselage of my semi-scale P-51 D, named Mustunt II, as built in 1965. The wing in this ship came from my earlier Mustunt I (a P-51-B) as featured in ”Aeromodeller” march 1965. The wing is not only identical to the wing on that plan; it is that wing!

The sentence above means that you also need the original magazine plan (CL 878) from Aeromodeller Plans Service (no longer in business I guess) or a copy of it to build the Mustunt II.

The Mustunt II differs from the earlier model in the following respects:

Bubble canopy (of course; it's a P-51D!)

Wing is lowered 7 mm in fuselage

Lower fuselage side profile changed to more scale like proportions

1 mm ply doublers in the nose instead of the balsa doublers. This makes the fuselage 2 mm wider for better alignment to the 2” Veco spinner which was used instead of the earlier 1 ¾”. Smaller removeable engine cowl to resist vibrations better.

Flat fuselage bottom instead of hollowed blocks to save weight

Rear fuselage shortened 1 cm (don´t ask me why; I wouldn´t do so today!)

Rear fuselage is now symmetrical as seen from above

Tail wheel strut shortened to give more scalish stand on the ground

Silk covered tail surfaces instead of balsa covered

Fin shape and size changed for better looks

Note: Complete wing and landing gear assembly to be built from the A.P.S. plan. Stab is built up like the fin and silk covered; horisontal shape and size are identical to that on the A.P.S. plan but the stab is built flat with 10 mm thickness and only the leading edge rounded. Elevators are tapered though.

Note II: The fairly sensitive controls and short rear fuselage forced me to fly rather nose heavy. I definitely recommend changing the gear ratio of the control system to modern standards and at the same time get rid of the diffential flaps. Changing the pushrods to carbon fibre might also be a good idea (from what I´ve heard such internal modifications are legal in Classic Stunt?)

Note III: Fox 35 is probably no longer the only engine choice for this plane. Nor is it the best!

Any further questions and comments are wellcome at ”erik.bjornwall@affv.nu

This is to certify that the Mustunt II built as specified above, using my freshly drawn plan for the fuselage and the APS plan CL 878 for the remainder of the airplane, will be an exact copy of my airplane of 1965.

Karlskrona, Sweden, september 2004
Erik Björnwall
-----------------------------------------------------------
Är det något mer någon vill veta så hör gärna av Er!
/Erik
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1119
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: Erik B

Inlägg av Michael Palm »

Fränt med alla autografer på kärran! Vilken version flög bäst? I eller II? Spontant i dagens upplysta konstruktionsdagar så känns det som den första med vingen lite högre upp i kroppen hade bättre balans?
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
ErikB
Inlägg: 172
Blev medlem: 20 jan 2015, 13:07
Ort: Korsanäs

Re: Erik B

Inlägg av ErikB »

Ja Du Michael, gott minne är inte en egenskap som speciellt utmärker mig men så här mycket törs jag säga: Ingen av versionerna var särskilt bra!

Ettan var alldeles för tung för en Fox 35, kanske skulle den funkat bättre med en Merco eller Veco 35. Tvåan var bra mycket lättare men, som det står i den utrikiska texten ovan, fick jag av någon anledning för mig att korta stjärtmomentet med någon cm vilket tillsammans med överkänsliga kontroller gjorde att jag tvingades flyga den ganska nostung. Vill dock minnas att den kantade rätt bra. Om jag byggt den idag skulle jag förlängt bakkroppen åtminstone 3-4 cm och växlat ned kontrollerna. Kunde kanske blivit en ganska bra kärra?

På frågan om hur högt i kroppen vingen skall ligga har jag i detta fall inget svar. Jag flyttade ner vingen för att det såg bättre ut; minns inte om jag märkte någon skillnad i attityd. Men det är klart; lägger man vingen lågt krävs det nog lite V-form för att lead-outsen ska komma rätt i höjdled. Och då ser det ju ännu bättre ut. Åtminstone om det är en P-51!

Hälsningar!
/Erik
Skriv svar