Tips på lämplig stuntkärra

Allmänna diskussioner.
Per
Inlägg: 8
Blev medlem: 16 jan 2015, 21:10

Tips på lämplig stuntkärra

Inlägg av Per »

Hej,

jag hittade till SLIS hemsida nyligen, flitig läsning har givit inspiration för ett linbygge. Det var 40 år och ett par dussin RC-plan sen sist.
Är det någon som kan rekommendera ett lämpligt objekt?
Önskemål: stuntplan, 30-40 motor, profilkropp, flaps och gärna ritningsbygge.

/Per
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1126
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: Tips på lämplig stuntkärra

Inlägg av Michael Palm »

Välkommen tillbaka till linflyget! Här är en bra kärra:
missbj.jpg
missbj.jpg (36.38 KiB) Visad 18894 gånger
Ritningen finns att ladda ner i PDF format på: http://www.hippocketaeronautics.com/hpa_forum/index.php
Man måste dock regga sig där. Jag har laddat ner några ritningar därifrån och skrivit ut på A4 papper som jag limmat ihop till en hel ritning, det funkar bra.
Annars kan jag mejla den till dig.
Hälsn Micke P
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Per
Inlägg: 8
Blev medlem: 16 jan 2015, 21:10

Re: Tips på lämplig stuntkärra

Inlägg av Per »

Hej Micke,

tack för tipset, ser kul ut. Har du möjlighet maila gärna ritningen.

/Per
Per
Inlägg: 8
Blev medlem: 16 jan 2015, 21:10

Re: Tips på lämplig stuntkärra

Inlägg av Per »

Hej,
Bygget är igång, kropp och stabbe färdiga. Vingen kommer härnäst, behöver dock få hem lite mer balsa. Klädsel av vingen är det plast eller siden som gäller? Om siden var får man tag på spännlack?
/Per
Användarens profilbild
StaffanE
Site Admin
Inlägg: 344
Blev medlem: 31 dec 2014, 12:21
Ort: Södra Sandby

Re: Tips på lämplig stuntkärra

Inlägg av StaffanE »

Snabbt jobbat!
Plast eller lackklädsel är ju en smaksak. Spännlack, Randolph butyrate dope, finns hos Arigoteknik, http://www.arigoteknik.se. 9701 heter den spännande klara dopen. Finns också i en hel del olika kulörer. Dessa klarar bränsle med små mängder nitro.
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1126
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: Tips på lämplig stuntkärra

Inlägg av Michael Palm »

Oratex är en variant jag gillar, går fort och är starkt.
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Per
Inlägg: 8
Blev medlem: 16 jan 2015, 21:10

Re: Tips på lämplig stuntkärra

Inlägg av Per »

Hej,
Balsaförrådet är påfyllt och vingen är snart klar för klädsel. Siden blir det, hittade en bit rött som räcker till 'Miss BJ'. Dessutom gömde sig en dryg halvliter 'FABI Spännlack' längst bak i färgskåpet.
Roderinstallation närmar sig och med den har några frågor kommit upp.
Leadouts, är 0,8 mm pianotråd lämpligt?
Hur bör utslagen på flaps och höjd förhålla sig?

Jag behöver nog fixa nya linor, lämplig längd och dimension?

Med vänlig hälsning, Per
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2518
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Tips på lämplig stuntkärra

Inlägg av Streamerhook »

Hej Per

En mycket använd modell med profilkropp är "Röde Rudolf"

Det är en modell med profilkropp där måtten baseras på den välkända Noblern. Motor .35 - .45

Rudolf Ross i Karlskoga har tidigare producerat byggsatser av denna modell men gör det inte längre.

Dock har vi här i Vänersborg ett antal byggsatser kvar (vi köpte in ett lager när Rudolf sa han skulle sluta tillverka).

Byggsatsen är väldigt komplett med plankad cellplastvinge inkl ok, färdig kropp, stabbe, fena, landningsställ. Några saker får man själv komplettera med; framkantlist till vingen, klädsel, vingöron, lack, tank, hjul, motor.

Priset för byggsatsen är 500:-

/Ingemar
Per
Inlägg: 8
Blev medlem: 16 jan 2015, 21:10

Re: Tips på lämplig stuntkärra

Inlägg av Per »

Hej Ingemar,

'Röde Rudolf' kanske kan bli ett kommande projekt, men först skall jag färdigställa 'Miss BJ'.
Spännande blir att se om jag fortfarande hyggligt behärskar linflygandets ädla konst, om inte kommer nästa projekt nog gansk snart.
Tack för tipset.

/Per
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1126
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: Tips på lämplig stuntkärra

Inlägg av Michael Palm »

Tjenare Per. 0,8 pianotråd funkar, men personligen föredrar jag wire. Pianotråden får sig lätt en kink även om man är försiktig. Man böjer tilbaks, får en ny osv till slut ser det ut som en sick-sack tråd. Jag har använt växelwire till cykel, det finns nån som är 1mm, lite overkill men det är lätt och snabbt att få tag på. Annars kan man kolla i en sportfiskeaffär, de har wire i olika dimensioner. Och som vanligt finns det ett men..... Är den plastad på utsidan är det inte så bra, plasten skavs av i linguiden ute i vingspetsen efter ett tag och det kommer kärva och bli ryckigt. Man kan smälta bort plasten försiktigt med något lämpligt, då funkar det fint sen.
Ang förhållandet mellan flaps och roder, börja med 1:1 om inget annat står på ritningen, testa med lite mindre utslag på flapsen sen och känn om det blir bättre.
Linlängd, jag skulle börja med 18m, om det känns som den sträcker dåligt tar jag av 20cm åt gången till det känns bra(men går det under 17m är det något annat som inte är som det skall). Detta under förutsättning att motorn har 2-3 graders utåtriktning och fenan har sidoroder som är lite lagom utåtriktat också.
Kom till någon stunttävling och snacka med oss så får du många bra tips o råd.
Hälsn Micke

P.S Röde Rudolf design är ju inte i min smak ;) men man kan ju ändra utseendet på kroppen lite om man vill, den flyger ju bra!
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Skriv svar