Gurney Flaps

Allmänna diskussioner.
Johan Rasmussen
Inlägg: 267
Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41

Gurney Flaps

Inlägg av Johan Rasmussen »

Har någon erfarenhet av dessa på vingbakkanter på stuntkärror?
Jag använder dem som trimrider på min Peanut, men har fått hintar från andra sidan pölen att de är effektiva på vingbakkanter med. Dubbelsidigt.
Har nån testat?
Mvh Rasmus
Användarens profilbild
Niklas_L
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 jan 2015, 18:32

Re: Gurney Flaps

Inlägg av Niklas_L »

Hej Johan!
Jag är tyvärr helt okunnig när det gäller Gurney Flaps och behövde ta till Wikipedia för att ta reda på vad det handlar om.
( https://en.wikipedia.org/wiki/Gurney_flap )
Gurney Flaps verkar onekligen vara något som är värt att prova!
De påminner litegrann om det som Bob Hunt och andra limmar på bakkanterna av deras höjdroder.
Bilagor
Bob Hunts höjdroder.jpg
Bob Hunts höjdroder.jpg (111.77 KiB) Visad 2808 gånger
Johan Rasmussen
Inlägg: 267
Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41

Re: Gurney Flaps

Inlägg av Johan Rasmussen »

Hej Niklas.

Jag använder Gurney Flaps som trimrider på min Peanut.
1x1mm balsalist och självhäftande tejp.
Ðet funkar som en reflektor liksom istället för en böjd plåtbit. Och är ett mycket mer exakt sätt att göra trimrider isf böja grejer som lätt kan böja sig tillbaka vid hantering.
Tänker att liknande kan användas på stuntkärror om de ligger lite snett i luften (korta bitar längst ute på yttre flapset) eller på sidrodret om mer sidroder vill testas.

Läs historien om Gurnsey Flaps på WIKI, en rolig historia faktiskt!

IMG_20230318_091504_5~2_copy_800x791.jpg
IMG_20230318_091504_5~2_copy_800x791.jpg (103.32 KiB) Visad 2803 gånger
IMG_20230318_091504_5_copy_800x450.jpg
IMG_20230318_091504_5_copy_800x450.jpg (104.83 KiB) Visad 2803 gånger
Johan Rasmussen
Inlägg: 267
Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41

Re: Gurney Flaps

Inlägg av Johan Rasmussen »

FB_IMG_1679217061573_copy_800x444.jpg
FB_IMG_1679217061573_copy_800x444.jpg (82.6 KiB) Visad 2798 gånger
Har haft en FB diskussion med några transatlantiska snubbar som på sina flapslösa stuntare kör med Gurney Flaps på vingens bakkant på både ovan och undersidan och som hävdar det gör stor skillnad i kantiga manövrar. Snodde bilden ovan av dem.

Satt och funderade kring hur detta kan fungera.

Gurney Flaps i sin ursprungliga version är en yta 90 grader upp från profiles bakkant med en längd om 1-2% av vingens corda.

Min hemmagjorda teori blir då att vid en tvär manöver övertrycket på vingens undersida gör att den laminära strömningen ligger an bättre där och pressar luften hårdare mot den lilla Gurneyflapen på vingens undersida och avlänkar luften lite nedåt som ett flapsutslag.

Samtidigt som undertrycket på vingens ovansida gör att strömningen där blir turbulent tidigare och det turbulenta området vid bakkanten på insidan blir större (än på undersidan) och trycket mot den lilla Gurneyflapen blir lägre (än på undersidan).

Då borde således resultatet av detta bli en större verkan av den undre Gurneyflapen och då märkas som ett normalt flapsutslag nedåt (och vise versa förståss).

Om det stämmer då är det ju oerhört enkelt att testa med lite balsalist och dubbelhäftande tejp. Passar ju bra som avslutning av mitt gamla SemiStunt- projekt.

Avslutningsvis så tänker jag här på en fast vinge. Hur det ev kan funka på ett rörligt roder har jag inte funderat kring.

Mvh Rasmus
Johan Rasmussen
Inlägg: 267
Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41

Re: Gurney Flaps

Inlägg av Johan Rasmussen »

Kunde inte hålla mig när jag kom hem sön em och vinden låg platt på fältet.

Skar snabbt bort plastfilmen på mina dittejpade fasta flaps (vars nytta i princip är att öka vingytan/minska vingbelastningen) och limmade fast 12mm breda balsalister med cyano. Ingen ytbehandling alls. Sen snabbt ner till fältet innan solen skulle gå ner...... (Han inte heller skruva dit mina vinglets)

Första lärdomen var att blå siliconslangar spricker över vintern så första flygningen blev kort.

Men sen - Yaba-Daba-Doo !!!!
Kärran kantar kanon! Utan att sjunka igenom och tappa fart!!!
Killarna i USA har rätt!

Dessutom är planflykt, även inverterad, kanonstabil. Ttrots att, eller kanske för att, stabben (som ligger i linje med vingen, och nära) måste befinna sig i turbulensen bakom den pålimmade listen.

Kontentan blir att detta måste utrönas och testas mycket mera. Jag tror min Semi-stuntare får fortsätta agera testbänk.

Men det slår mig då jag flugit lite inomhusflyg denna vinter att de värsta 3D, 4D eller vad de kallar det, inomhuskonstflygarna har massor av laggårdsväggar klistrade på över och bakom vingar och roder. De utnyttjar nog nyvunna moderniteter maximalt.
Det verkar som om dessa våra 2 världar aldrig mötts

Spännande är det!

IMG_20230319_182200_1_copy_800x450.jpg
IMG_20230319_182200_1_copy_800x450.jpg (69.27 KiB) Visad 2766 gånger
IMG_20230319_182052_8_copy_800x450.jpg
IMG_20230319_182052_8_copy_800x450.jpg (131.92 KiB) Visad 2766 gånger
IMG_20230319_182220_1_copy_800x450_1.jpg
IMG_20230319_182220_1_copy_800x450_1.jpg (78.68 KiB) Visad 2766 gånger
IMG_20230319_182131_5_copy_800x450.jpg
IMG_20230319_182131_5_copy_800x450.jpg (113.6 KiB) Visad 2766 gånger
Johan Rasmussen
Inlägg: 267
Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41

Re: Gurney Flaps

Inlägg av Johan Rasmussen »

En annan sak som tydligt ändrades var glidet efter motorn stannat.
Med Gurney Flaps gick det inte längre att "dra" runt modellen i glidflykt. De alstrar alltså ett betydande motstånd. Inte så konstigt kanske.
Skall försöka analysera om det hjälper att hålla ner farten i dykningarna.
-Ras
Johan Rasmussen
Inlägg: 267
Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41

Re: Gurney Flaps

Inlägg av Johan Rasmussen »

IMG_20230320_124234_2_copy_800x450_1.jpg
IMG_20230320_124234_2_copy_800x450_1.jpg (161.13 KiB) Visad 2729 gånger
IMG_20230320_123730_7_copy_800x450.jpg
IMG_20230320_123730_7_copy_800x450.jpg (163.18 KiB) Visad 2729 gånger
IMG_20230320_123700_3_copy_800x450.jpg
IMG_20230320_123700_3_copy_800x450.jpg (205.61 KiB) Visad 2729 gånger
På'n igen. Ut i duggregnet på lunchen.
Denna gång med 25mm bred balsalist limmad på vingens bakkant.
Varje Gurney Flap sticker då upp lite mer än 10mm från vingens yta på både över och undersida.

Misstänkte det krävdes lite med power så LA25:an ställdes på fullt skaft med en 10x6.
Inga problem med starten. Men huj vad långsamt det gick. Inte en chans att loopa.
Men Superstabil i planflykt! Märkligt, för nu måste verkligen stabben ligga i turbulensen bakom!
Och Landningen blev ultrakort. Verkligen.

Mer Nitro i soppan och byte till 9x6. Och fullt skaft.
Lite snabbare men alldeles fortfarande för långsamt. Kunde bara göra en mkt skranglig loop. Men det verkar kunna kanta ordentligt. Gjorde många pos/neg. "ryck". Lät motorn dö på höjd för att dyka ner till landning. Gick inte bättre.

Supermärkligt att den flyger så bra. Men om man tittar på inomhusflygarna så har de typ halva vingkordan i höjd på sina motsvarande flaps.....

För att fortsätta så behöver jag höja effekten på motorn. Tex byta motor till en vassare 25:a som passar i samma hål. Det finns väl OS25 FSR eller vad de heter med samma hålbild. Alternativt en LA40-46.

Nån som har nåt liggande?
ring 070-5940444
Mvh - RAsmus
Johan Rasmussen
Inlägg: 267
Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41

Re: Gurney Flaps

Inlägg av Johan Rasmussen »

Ut i skymmningen igen.

Denna gång med de ytförstorande fasta flapsen borttagna igen. Dvs tillbaka till den stallande vingen.....
Och med ut till fältet hade jag en hel bunt med 3x3mm balsalister med självhäftande tejp på.

Först en proflygning för att konfirmera att den verkligen flyger så dåligt i ursprungskonfigurationen som jag minns. Och det gör den. Den sjunker igenom vid försök till kanter eller ens en snäv loop.
Samma prop, 9x6, och varvtal som senaste flygningen med jätte-Gurney-Flapsen. Men nu gick det undan i full kareta!

Sen tejpades en omgång 3x3 balsalister som GurneyFlaps på ovan och på undersidan.
3mm motsvarar 1,5% av kordans längd.
Samma snurra men lite mer stuntgång, dock lite fort.
Och nu kom hyfsade kanterna och det gick med lätthet att göra snäva loopar och buntar.!!!!
Och glidet i landningen verkade inte alltför påverkad.

Sen var det tänkt att klistra på ytterligare 3mm på var sida, men då kom mörkret och fukten gjorde att tejpen inte fäste, så det testet får bli imorgon om vädret tillåter.

Jag har då hittills fått positiva resultat med både låg vingbelastning och hög vingbelastning.
Så kontentan är att små 3x3-lister absolut är värt att klistra på vilken kärra som helst som saknar flaps.

Fortsättning med större förhoppningsvis då i morgon.

Mvh - Rasmus


IMG_20230320_181715_7_copy_800x450.jpg
IMG_20230320_181715_7_copy_800x450.jpg (119.17 KiB) Visad 2714 gånger
IMG_20230320_181654_1_copy_800x450.jpg
IMG_20230320_181654_1_copy_800x450.jpg (148.23 KiB) Visad 2714 gånger
IMG_20230320_175742_3_copy_800x450.jpg
IMG_20230320_175742_3_copy_800x450.jpg (165.19 KiB) Visad 2714 gånger
Johan Rasmussen
Inlägg: 267
Blev medlem: 07 mar 2021, 11:41

Re: Gurney Flaps

Inlägg av Johan Rasmussen »

Återigen - För att kunna fortsätta testen med MEGA-Gurney-Flapsen - Så söker jag en OS25:a med kullager alternativt en OS 40-46 LA. Är det någon som har?
ErikB
Inlägg: 172
Blev medlem: 20 jan 2015, 13:07
Ort: Korsanäs

Re: Gurney Flaps

Inlägg av ErikB »

Det här är nog det intressantaste jag läst här på länge! Tänk om jag känt till detta på den tiden jag flög; vad mycket balsalister det hade gått åt! ;)
Fortsätt testa Johan!
/Erik
Skriv svar