Mera om sommarens VM i Polen

Information om kommande tävlingar och träffar.
Användarens profilbild
Niklas_L
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 jan 2015, 18:32

Mera om sommarens VM i Polen

Inlägg av Niklas_L »

Här kommer en liten återblick på sommarens VM.
Då VM-artikeln i Lina nr 2 var på engelska och hade en internationell prägel på bilderna så kommer här istället en sammanfattning på svenska kompletterad med bilder som inte fick plats i tidningen – håll till godo:



VM-äventyret i Wloclawek 2022 – sett med svenska ögon

Det svenska laget reser ner
Ingemar Larsson och jag hade valt att samåka i bil vilket gjorde resan ner genom Sverige extra gemytlig. Strax före Karlskrona gjorde vi ett trevligt stopp hemma hos Erik och Mia Björnwall där det bjöds på kaffe och smörgås.Vi passade också på att titta på Eriks superfina modelljärnväg. På kvällen åkte vi ombord på bilfärjan där vi mötte upp med Bengt-Olof, Per, Michael och Emil. Anders och Torbjörn hade åkt ner en dag innan oss andra och var redan på plats.
Efter en god natts sömn rullade vi av färjan i Gdynia och därifrån var det sedan några timmars bilresa på fin motorväg i princip hela vägen fram till Wloclawek.
Hotell för vistelsen hade vi tävlande fått boka på egen hand och det fick följden att vårt landslag blev utspritt på sammanlagt tre olika hotell. Inte ens vi stuntflygare låg på samma hotell men det gick trots allt bra ändå. Far och son Palm och jag själv hade i alla fall valt ett gemensamt och det låg på gångavstånd från tävlingsplatsen. Hotellet var prisvärt och hade fina rum. De hade billig men god mat och kylda drycker att erbjuda vilket var bekvämt efter en lång dag på tävlingsområdet. På vårt hotell bodde också det tyska stuntlaget bestående av Frank Wadle, Christoph Holtermann och Dietmar Morbitzer med fru Nicole. Vi hade väldigt trevligt umgänge med det tyska gänget och vi åt middag tillsammans nästa varje kväll.


Årets VM i linflyg var förlagt till Polen och för andra gången arrangerades tävlingarna i staden Wloclawek belägen ca 170 km nordväst om Warszawa. VM-platsen bestod av stora öppna fält, fina faciliteter, restaurang på området och bra parkeringsmöjligheter. Tyvärr hade inte arrangöreren tillgång till anläggningen förrän strax innan tävlingen vilket för oss stuntflygare innebar att cirklarna initialt var näst intill obrukbara. Lagom till VM-starten hade dock arrangören lyckats att få de två cirklarna ämnade för F2B i acceptabelt skick. En häftig nyhet på detta VM var att poängen presenterades på stora TV-skärmar i realtid när piloterna flög. Man kunde därmed se sina poäng samt nuvarande placering direkt efter landning – superprofsigt!
Under de tio dagar vi var på plats så var vädret mycket bra med lagom vind, skön värme och sol under nästan hela arrangemanget. Visst, det kom någon kort regnskur och vinden låg på hårdare än önskvärt någon dag men under merparten av tiden var det väldigt bra! Sammantaget måste jag trots problemet med underlaget ge arrangemanget med beröm godkänt och jag skulle gärna se att fler VM arrangeras på denna plats i framtiden.


Warsaw World Cup
På senare år har det blivit kutym att en världscuptävling hålls i anslutning till mästerskapet och så även här. Jag gissar att det ger arrangören en värdefull möjlighet att trimma in organisationen. Deltagare och domare ges också möjlighet att värma upp lite extra inför mästerskapet. Hela det svenska stuntlaget hade lyckats anmäla sig trots att deltagarantalet var begränsat till endast 30 piloter. Det var fantastiskt häftigt att få flyga och tävla mot världens bästa stuntpiloter däribland två f d världsmästare. Flygvädret under världscuptävlingen bjöd på ganska utmanande förhållanden med väldigt stark vind tidvis. Den öppna ytan vid cirkeln innebar dock en ostörd vind. Jag var ändå tacksam att jag hade en förbränningsmotor med pipa i min modell den här tävlingen. Världscuptävlingen vanns rättvist av Orestes Hernandez före Igor Burger på andra och Kravcik på tredje.
Den som stack ut lite extra var Kravcik som flög sin egenkonstruerade dubbeldäckare Red Wings. Här bevisades bortom allt tvivel att det går att flyga en dubbeldäckare på allra högsta nivå. En fantastiskt intressant modell som vi kunde läsa om i förra numret av Lina.

VM börjar
På måndagen hölls den officiell träningen och det svenska laget startade sin träning 10:10. Alla gjorde varsin start. Efteråt gick vi till processinghangaren och fick modellerna invägda och godkända. Senare på eftermiddagen var det invigningsceremoni med dansuppvisning, flyguppvisning m m.

VM tävlingen i stunt bestod av 4 kvalflygningar fördelade på två gräscirklar med tre domare i varje. Den bästa poängen från respektive cirkel lades samman och de 15 piloter med högst poäng gick vidare till fly off och fick flyga tre omgångar inför alla sex domarna.

Kvalflygningen
första omgång började på tisdag morgon. Alla 51 piloter flög varsin runda.
Jag och Michael flög på förmiddagen. Emil och Anders flög på eftermiddagen.
Michael var tredje man att flyga i cirkel B och gjord en godkänd flygning.
En stund senare var det min tur i Cirkel A. Strax innan start upptäckte jag att glödstiftet på motorn var dött. Snabbt av med motorkåpan och dit med ett nytt stift. Att kunna behålla sitt lugn när sådant händer är en utmaning! Jag var rejält nervös inför min premiärflygning. Nervositeten skärpte nog koncentrationen ett extra snäpp för det blev kanske min bästa flygning hittills världscuptävlingen inräknad och gav hyfsade 995 poäng.
Anders gjorde också en okej flygning speciellt med tanke på att han flög sim pappas 40 år gamla Genesis och fick drygt 958 poäng.
Andra tävlingsdagen var det omvänt. Emil Palm var först ut av oss svenskar. Tyvärr blev motorn lite för snålt inställd vilket gjorde att hans flygning passerade sju minuter och Emil blev därmed utan landningspoäng.
Michael var först ut på eftermiddagen och råkade ut för ett missöde nästan direkt när kroppen på hans kärra sprack med ett tydligt knak vid övergången till inverterat i wingovern. Som tur var höll modellen ihop och kunde lagas efter landning. Under resten av kvalflygningarna uppstod problem så som lossnade propellrar och motorer som inte riktigt ville gå som hemma men det var hanterbart.
Bilagor
B-O+Per.jpg
B-O+Per.jpg (422.83 KiB) Visad 3045 gånger
God mat på färjan över till Gdynja.jpg
God mat på färjan över till Gdynja.jpg (386.73 KiB) Visad 3045 gånger
Här ska snarkas ikapp!.jpg
Här ska snarkas ikapp!.jpg (225.34 KiB) Visad 3045 gånger
Erik vid sin imponerande modelljärnväg med amerikansk förlaga.jpg
Erik vid sin imponerande modelljärnväg med amerikansk förlaga.jpg (341.81 KiB) Visad 3045 gånger
Depåstopp hos Ingemar Larsson.jpg
Depåstopp hos Ingemar Larsson.jpg (322.88 KiB) Visad 3045 gånger
Användarens profilbild
Niklas_L
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 jan 2015, 18:32

Re: Mera om sommarens VM i Polen

Inlägg av Niklas_L »

Fly off
Första omgången i finalen flögs tidvis i en ganska besvärlig vind. Troligtvis beroende på termik så var vinden opålitlig och nyckfull. Den kunde plötsligt ändra riktning 90 grader vilket bl a Konstantine Bajakine CAN fick erfara. Över hälften av piloterna gjorde här sin minst poänggivande flygning i finalen. Burger SVK ledde efter första omgången följd av Kravcik CZE och Solomianikov UKR. Hernandez USA flög sin Shark på ett imponerande sätt genom den besvärliga vinden och låg strax bakom på fjärde.
En pilot som imponerade på alla redan för fyra år sedan var den kinesiska junioren Xu Le Ton och han var ännu bättre i år. Xu låg på femte plats efter första omgången vilket senare också blev hans slutresultat.

Finalens andra och tredje omgång flögs dagen därpå. Vädret var perfekt nu och höll sig stabilt hela dagen. Mycket rättvisa förhållanden med andra ord.
Det blev en oerhört jämn tävling där endast bråkdelar skiljde mellan de fyra piloterna i topp. Vann gjorde Igor Burger SVK med endast 0,25 poäng före Zbynek Kravcik CZE som blev mäkta besviken. Kravciks poäng i tredje omgången var den högsta i hela tävlingen vilket säkert var extra salt i såret för honom. Orestes Hernandez USA gick förbi Solomianikov UKR redan i andra omgången och lyckades även efter tredje omgången behålla tredjeplatsen med endast 0,71 poängs marginal.
Den lyckligaste finaldeltagaren var nog Frank Wadle som var i en VM final för första gången. Frank hamnade till slut på en 9:e plats. Även Christoph Holtermann flög i finalen och tog hand om 12:e platsen.
Om man tittar efter i resultatlistan så ser man att många namnkunniga piloter saknades i detta VM. Toppnationen Kina stannade hemma med undantag av junioren Xu Le Ton som hade finansierat sitt deltagande utan hjälp från den kinesiska staten.
Från Ukraina deltog endast en pilot - Solomianikov. Inte heller Japan som vann lagguldet senast (Landres 2018) var med. Osäkerheten kring pandemin och närheten till kriget i Ukraina uppgavs vara anledningen.
Ett deltagarland som i vart fall inte jag sett tidigare var Mongoliet. De hade skickat ett fulltaligt ungt lag som t o m inkluderade en tjej!
De deltog med stor entusiasm och såg ut att ha framtiden för sig.

Svenska framgångar i stunt uteblev
Det svenska stuntlaget bestod av Anders Hellsén, Michael- och Emil Palm (junior) samt undertecknad. Staffan Ekström var såklart kvalificerad för deltagande men avstod p g a andra semesterplaner med familjen.
Placeringsmässigt blev det som väntat ett ganska blygsamt resultat för det svenska stuntlandslaget. Förklaringen är att vi helt enkelt flyger alldeles för lite för att hävda oss internationellt. Den träningsmängd som krävs för att lyckas nå fly-off på ett VM är ingen av oss i närheten av – i vart fall inte ännu. Dessutom saknar de flesta av oss en tränare som kan ge värdefull feedback i samband med flygträningen.
Personligen kan jag nog säga att mitt eget resultat blev så bra som det maximalt kunde bli med tanke på mina förutsättningar. Mina grejer fungerade utan anmärkning; Modellen var väl intrimmad, motorn gick i det närmaste perfekt och startade på första slaget vid alla mina flygningar. Begränsningen var helt enkelt bristen på mängdträning (och talang kanske...).
Det är tyvärr många år sedan en svensk stuntpilot lyckades att ens ta sig till fly-off på ett VM. Snabbaste sättet att lyckas med detta är förmodligen att köpa en elmotorförsedd ARF-kärra från någon av ovanstående tillverkare och därefter öka träningsdosen till 1000 flygningar eller fler per säsong – någon som känner sig hugad?

Trender i F2B
Elmotorn blir allt populärare bland världens stuntflygare. Av de 15 piloter som tog sig till F2B finalen detta VM så var det bara en enda som använde förbränningsmotor (Frank Wadle – Discovery Retro 68).
En annan tydlig trend är att allt färre tävlar med en modell de byggt själva. Färre en hälften hade byggt sin tävlingsmodell vid detta VM. Följden blir en jämnare tävling då piloternas byggskicklighet inte längre blir utslagsgivande på samma sätt som tidigare. I finalen var Yatsenko’s olika modeller vanligast vilket kanske inte är så konstigt då deras RTF-modeller var först på marknaden. Exempel på andra RTF-modeller som användes var Igor Burgers Max Bee, Leonidovs LA-4, Solomianikov's Maestro och Starlight från Vasily Astrakharchik.
De polska piloterna med Borzecki i spetsen gjorde ett fantastiskt bra VM med tre piloter i finalen och bevisade att tekniken med de motroterande propellrarna är ett framgångsrikt koncept.

Noterat:
Något som jag noterade var att många av stuntpiloterna på VM flög med vänster hand. Det var större procentuell andel än de 10-15% som utgör andelen vänsterhänta i världen i allmänhet.
Vad kan det betyda? Är det helt enkelt så att chansen större att man gillar att flyga stunt om man är vänsterhänt?


Avslutningsvis ett mycket trevligt VM i linflyg som förhoppningsvis återkommer till värdlandet Polen i en nära framtid – Jag tror att många med mig gärna vill komma tillbaka till Wloclawek igen.
Bilagor
Far och son från Kina.jpg
Far och son från Kina.jpg (339.58 KiB) Visad 3044 gånger
Niklas har flugit färdigt.jpg
Niklas har flugit färdigt.jpg (409.82 KiB) Visad 3044 gånger
Junioren Steven Daly i det amerikanska Stunt-laget .jpg
Junioren Steven Daly i det amerikanska Stunt-laget .jpg (341.9 KiB) Visad 3044 gånger
Anders Hellsén strax innan start.jpg
Anders Hellsén strax innan start.jpg (445.09 KiB) Visad 3044 gånger
Träningsflygning.jpg
Träningsflygning.jpg (300.43 KiB) Visad 3044 gånger
Användarens profilbild
Niklas_L
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 jan 2015, 18:32

Re: Mera om sommarens VM i Polen

Inlägg av Niklas_L »

Traian Morosanu flög en intressant modell utförd i kompositmaterial som han kallar Revolutions.
Han erbjöd alla som ville att provflyga kärran vilket bl a Anders Hellsén nappade på.

Här kommer Anders egna ord om upplevelsen av modellen och dess flygegenskaper:

Vad jag kommer ihåg om Revolution

6S2600mHa batterier
Motor: joker 4250-510KV V3
Propeller: Zoar 12x6 el

Helt byggd i kolfiber. Kroppen delad framför vingen.
Alla delar sitter ihop med "en varvs skruv" (kommer inte ihåg vad dom kallas..)
Roderok med "dubbla hävarmar" (se bild) Fullt kullagrat
Kullinkar och alla roderytor individuellt justerbara.
Leadouts i 2mm kevlartråd, med öljetter
V-form på stabbe för att få renare luft på höjdrodret.
max 30¤ utslag på alla roder.

Jag fick möjligheten att flyga modllen 3 accar.
Första flygningen tog jag det riktigt lugnt, kände mig för och försökte få förståelse för hur den flög. Det var en mycket intressant upplevelse, då den i planflygt, med handtaget neutralt, var väldigt okänslig. Väldigt lätt i handen. Inte att den inte drog ut linorna, för det gjorde den, ordentligt! Utan den var bara rätt liksom...

Andra flygningen flög jag mer "normalt". Jag hade justerat neutralläget på handtaget en aning, man har ju aldrig samma som någon annan... Flög hela programet, men "lite högre" och inte så "agressivt" i hörnen. Modellen gör exakt som man vill. Och den är ruskigt enkel att få ut rätt efter hörn, då den är "okänslig" i mitten av roderrörelsen. Ja, man får röra handen lite mer för att få till ett skarpt hörn, men den går rakt ut från det hörnet när det är klart! Den här flyningen märker jag också mer av att motorn svarar snabbt tack vare den ganska lilla propellern på den stora motorn. Modellen går väldigt lätt i luften, inga problem att "dra" den ett varv för att landa "på rätt ställe" (flög den på en cirkel med bara 1/3 asfalt..)

Tredje flygningen så sa Traian till mig att "flyga på riktigt". Nu hade jag ju fått lite känsla för modellen, så jag tänkte att jag skulle försöka göra ett bra program, utan att smula sönder den.
Starten är som vanligt, inga problem. Planflygt är ett rent nöje, den bara hänger där.
Wingover, jag drar till ordentligt i första upptagningen, och blir lite chockad över hur snabbt modellen ändrar riktning. Det blir en lätt dykkorrigering på uppgången. Utgången till inverterat blir för hög, med ca 1,5 meter, då modellen är kvickare än jag, men på ett possitivt sätt. Utgången blir dock helt platt, inga gupp, vågor eller annat. Upptagning från inverterat blir lite mjukare, mer kontroll, känns bra. Utgången till planflygt blir på rätt höjd, ganska hårt hörn, utan några krussiduller efteråt. Det är som modellen inte kan hoppa upp och ner.
Runda manövrar är en fröjd att göra. Hitta rätt läge på handen, och håll den där, så gör modellen 3 loopingar, eller buntar. Fyrkanter och trianglar blir också fina. Hörnen blir skarpa, och man får god tid på sig till nästa hörn, när man inte behöver "brottas" med att få modeller i rätt spår.
En manöver som brukar visa hur en modell beter sig är timglaset. De flesta modeller tappar linspänning över huvudet, men inte den här. Man hör hur motorn gasar och linspänningen är nästan hysterisk. Åttan över huvudet och fyrklövern likaså. Och att rodersystemet har noll friktion, alltså, det känns INGET att man styr, var nästan läskigt. Jag är van vid att det i alla fall finns nått som tar emot, men inte här.
Jag kan bara säga en sak. den är underbar att flyga. Jag kunde inte sluta le fören sent på eftermiddagen.
Ja, vad kan man mer säja. Traian är en mycket vänlig person, som delar med sig av allt han vet. Många lägger 100tals timmar på dekor och artdesig på sina modeller, och visst, det ser snyggt ut. Men i slutänden är det flygningen som avgör. En kolfibrsvart modell med gula fält på, flyger bättre än något annat jag provat. Avancerad enkelhet.
Bilagor
IMG_4735.jpeg
IMG_4735.jpeg (490.46 KiB) Visad 3044 gånger
IMG_4447.jpeg
IMG_4447.jpeg (437.83 KiB) Visad 3044 gånger
IMG_4445.jpeg
IMG_4445.jpeg (365.36 KiB) Visad 3044 gånger
IMG_4444.jpeg
IMG_4444.jpeg (473.51 KiB) Visad 3044 gånger
IMG_4442.jpeg
IMG_4442.jpeg (482.21 KiB) Visad 3044 gånger
Användarens profilbild
Niklas_L
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 jan 2015, 18:32

Re: Mera om sommarens VM i Polen

Inlägg av Niklas_L »

Lite fler bilder från VM.
Bilagor
Michael och Emil gör sig redo.jpg
Michael och Emil gör sig redo.jpg (333.53 KiB) Visad 3044 gånger
Igor gillar Star Wars.jpg
Igor gillar Star Wars.jpg (305.98 KiB) Visad 3044 gånger
Yoda i cabinen på Igors Max Bee.jpg
Yoda i cabinen på Igors Max Bee.jpg (269.45 KiB) Visad 3044 gånger
Emil innan start.jpg
Emil innan start.jpg (349.94 KiB) Visad 3044 gånger
Anders med Mongoliets F2B-lag.jpg
Anders med Mongoliets F2B-lag.jpg (300.47 KiB) Visad 3044 gånger
Användarens profilbild
Niklas_L
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 jan 2015, 18:32

Re: Mera om sommarens VM i Polen

Inlägg av Niklas_L »

Här är ytterligare några bilder.
Bilagor
Kinesiska juniorens kärra.jpg
Kinesiska juniorens kärra.jpg (476.29 KiB) Visad 3044 gånger
Orestes och Igor.jpg
Orestes och Igor.jpg (275.16 KiB) Visad 3044 gånger
Svenska stuntlaget.jpg
Svenska stuntlaget.jpg (450.83 KiB) Visad 3044 gånger
Träning tillsammans med GER-laget.jpg
Träning tillsammans med GER-laget.jpg (310.71 KiB) Visad 3044 gånger
Dan Hune tävlade med sin Shark.jpg
Dan Hune tävlade med sin Shark.jpg (477.53 KiB) Visad 3044 gånger
Användarens profilbild
Niklas_L
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 jan 2015, 18:32

Re: Mera om sommarens VM i Polen

Inlägg av Niklas_L »

Ytterligare några bilder från årets VM...
Bilagor
Niklas_innan_omg1.jpeg
Niklas_innan_omg1.jpeg (479.98 KiB) Visad 3009 gånger
Torbjörn_Anders_Michael.jpg
Torbjörn_Anders_Michael.jpg (319.51 KiB) Visad 3009 gånger
Italiensk_pip-kärra2.jpeg
Italiensk_pip-kärra2.jpeg (330.82 KiB) Visad 3009 gånger
Italiensk_pip-kärra1.jpeg
Italiensk_pip-kärra1.jpeg (500.9 KiB) Visad 3009 gånger
Processing.jpg
Processing.jpg (231.92 KiB) Visad 3009 gånger
Skriv svar