Poäng i F2B

Information om kommande tävlingar och träffar.
Användarens profilbild
Niklas_L
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 jan 2015, 18:32

Poäng i F2B

Inlägg av Niklas_L »

Sedan vi började delta på tävlingar utanför Sverige har det noterats att poängsättningen varit annorlunda.
Det var tydligt att poängen dividerades med domarantalet. Jag vet inte när denna förändring skedde men det har helt klart skett en förändring i reglerna då det var på samma sätt även på VM i Landres.
Ikväll beslöt jag mig för att försöka lösa denna fråga och sökte upp regelsamlingen på FAI:s hemsida. Och mycket riktigt efter lusläsande av F2B-reglerna fann jag poängreglerna har ändrats (se nedan). Vi bör därför redan kommande säsong anpassa våra svenska tävlingar så att de överensstämmer med detta.


Classification
a) The score for each manoeuvre corresponds to the original mark multiplied by the respective
K-factor. The resulting scores for each manoeuvre shall then be added together to produce a
single total score per judge. The resulting single total scores of the judges are totalled and
then divided by the number of judges.
The result will be rounded down to two decimal places
(to the nearest lower 1/100th) to produce the competitor’s final score per official flight.
Example: 945.9999 will be rounded down to 945.99
945.9911 will be rounded down to 945.99
jerker
Inlägg: 1126
Blev medlem: 10 maj 2015, 20:07

Re: Poäng i F2B

Inlägg av jerker »

:roll: Bra Niklas! Det var Willys jobb för! :D
Se_upp_alla_sorkar
Inlägg: 89
Blev medlem: 19 jan 2015, 22:57
Ort: Borås

Re: Poäng i F2B

Inlägg av Se_upp_alla_sorkar »

Hej!
Sent om sider kollar jag litet på detta forum och ser att jag inte räknat poängen som man numera skall göra. Med endast 7 deltagare i Västkustträffen hade det ju gått förträffligt bra att göra denna uträkning.

Bästa hälsningar / Ingvar
Användarens profilbild
Niklas_L
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 jan 2015, 18:32

Re: Poäng i F2B

Inlägg av Niklas_L »

Det är några år sedan nu som FAI reglerna gjordes om så att den sammanlagde poängen divideras med antalet domare.
Jag tycker att det är hög tid att vi anpassar våra tävlingar till detta förfaringssätt. Varför inte börja nu i Kungsbacka om två veckor?
Se_upp_alla_sorkar
Inlägg: 89
Blev medlem: 19 jan 2015, 22:57
Ort: Borås

Re: Poäng i F2B

Inlägg av Se_upp_alla_sorkar »

Jo jag blev varse detta förra året.
Det lär finnas regler hur man skall räkna detta, det hade ju varit intressant att se hur man skall räkna om man har fler än 3 domare, det lär finnas regler för detta också.

Å andra sidan så är det väl ingen risk att det kommer 5 domare till Västkustträffen...

MVH Ingvar
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1117
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: Poäng i F2B

Inlägg av Michael Palm »

Resultatet blir väl samma, Du dividerar bara slutresultatet mad antal domare, ingen praktisk betydelse.
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Skriv svar