EM och världscup i Bulgarien

Information om kommande tävlingar och träffar.
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2511
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: EM och världscup i Bulgarien

Inlägg av Streamerhook »

Är nu på väg till Sofia och flygplatsen. Som tur var anlände vi inte på en lördag.... motorvägen ut från Sofia är en enda lång kö i 2 filer. Typ 5 km lång. Mest beroende på vägarbeten men också många bilar.
Lyckligtvis är vägen till Sofia bilfattig
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1119
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: EM och världscup i Bulgarien

Inlägg av Michael Palm »

Sofia. Det är ju hon som dansar gogo! Förstår att det bli köer då. Stanna inte hos henne för länge bara.
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Tummen
Inlägg: 152
Blev medlem: 17 jan 2015, 21:36
Ort: Trollhättan

Re: EM och världscup i Bulgarien

Inlägg av Tummen »

Klockren rapportering, Ingemar :D :D
Entusiastisk återanvändande linflygare ,smord i ricinolja som även behärskar trådlöst hjälpligt.
Användarens profilbild
StaffanE
Site Admin
Inlägg: 343
Blev medlem: 31 dec 2014, 12:21
Ort: Södra Sandby

Re: EM och världscup i Bulgarien

Inlägg av StaffanE »

Tack för bra rapportering!
jerker
Inlägg: 1126
Blev medlem: 10 maj 2015, 20:07

Re: EM och världscup i Bulgarien

Inlägg av jerker »

:roll: Blir det EL nu Staffan? Eller skall du höra till dom 10% som kommer att flyga med metanol 2020 i Polen på VM! :D :D :D
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2511
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: EM och världscup i Bulgarien

Inlägg av Streamerhook »

Nu kommer slutklämmen (som jag skulle skrivit igår när vi var på Frankfurts flygplats. Läser Ni vidare förstår Ni varför det inte blev så ....)
Bulg117.jpg
Bulg117.jpg (101.04 KiB) Visad 12026 gånger
Nästan tillbaka på ruta 1. Vårt flyg är på väg att landa på Frankfurts flygplats. Både Vernon och jag har bara 1 timma på oss att ta oss till nästa flyg.

Så här blev det:
Naturligtvis inte in till gate utan bussar till terminalen. tar tid....
Bulgarien utanför Schengen så massa extra kontroller
Först koll av Boarding Pass för vidareflyg. naturligtvis väljer jag fel fel och hamnar bakom en färgad kvinna med barn. Hon har inte den minsta ordning på sina papper och personalen vill se visa-handlingar etc. Byter kö. Kommer till slut igenom...
Nästa stopp är säkerhetskontrollen. Återigen tar jag fel kö och hamnar bakom en gosse med hur många väskor som helst. Han fyller typ 8 plastlådor med saker. När jag ska gå igenom blir jag naturligtvis uttagen till kroppsvisitering. Och min dator fastnar i kontrollen för extra check (den har metallhölje). Till slut blir jag klar.....
Sista hindret är passkontroll för att komma in i Schengen. Då ska jag först berätta att i Sofia skämtade Vernon och jag om fransmän och att de måste vara upprörda över att alla skyltar på flygplatser är på det egna språket samt på engelska....
Nåväl.... vad händer vid den automatiska passkontrollen (Man ska scanna sitt pass själv, sedan öppnas en dörr och man ska stå på en linje och så fotas man och så öppnas nästa dörr...). Jag hamnar bakom 20 FRANSKA PENSIONÄRER. De har inte en susning om hur man scannar passet och får lite hjälp. De har sen inte en susning om att man ska stå still på linjen tills fotografering är klar och grönt visas- De går istället fram till kameran så att de nästan kan kyssa den. Så hela systemet låser sig. Detta upprepas ... inte bara för en av dem utan för flera..... Till slut får personalen ta dem åt sidan och ta dem manuellt. Så att den växande kön bakom kommer igenom. HJÄLP!!
Väl inne i terminalen hör jag bara uppropet "Last call flight to Gothenburg. Go to gate immediately. Så jag springer och kommer fram med andan i halsgropen och tror jag är den sista att gå på bussen (naturligtvis buss igen). Men bussen går inte. Istället väntar den 10 minuter till och under den tiden kommer det typ 40 personer till springande. Sedan på flyget var det ju fortsatt begränsad servering då Sky Chef inte kunde leverera.....
Vad lugnt att komma till Landvetter tänker man sen. Tack och lov ingen buss på Landvetter. Men hela Landvetter är knökefullt. Inte bara av turister utan av flera tusen (kändes så) barn från hela världen som skulle åka hem från Gothia Cup i fotboll.

PUHH. och Ni som tror att allt är en dans på rosor när man är ute får ta och ändra uppfattning.

Några reflexioner efter hemkomsten:

* De har goda viner i Bulgarien. Speciellt de vita.
* Maten är överlag god men vissa krogar har egenheten att servera pommesen 45 minuter före varmrätten. De ställena besöker man bara en gång
* Trafiken är lite farlig. Vi höll på att smälla 4 ggr och hade inte Pavol var så snabb på bromsen hade det hänt. En gång cyklade en gubbe rakt ut framför bilen. En annan gång svängde en bil ut från en parkering. och två ggr tyckte bilen i innerfilen i rondellen att han skulle ut ur rondellen och bara svängde....
* Bilbränder är något de knappast hade hört talas om därnere. Gissar att de tar hand om sådant på ett effektivt sätt eller så saknas klientelet som gör det.
* Trots att vi varit ute sent på natten flera gånger har vi aldrig upplevt ngn hotfull situation eller sett ngt stökigt
* Människorna här är överlag trevliga och vill hjälpa även om många inte kan engelska.
* Det är billigt!

* En inte alltför vild gissning att det snart hålls ett mästerskap här igen.

Närmaste tävling i Sverige är ju SM men därifrån blir inge rapportering. Ni får anmäla Er och komma dit istället.
Nästa rapportering kommer att bli från Dubbelvärldscupen i Italienska Lugo i början av september. Då kommer det att finnas svenska deltagare att heja på. Kanske ska Du anmäla Dig oxå och uppleva en tidig höstvecka mitt i Amarone-distriktet? Bjud med hustrun så kanske det blir lättare att komma iväg ...

Tack för denna gång!
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2511
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: EM och världscup i Bulgarien

Inlägg av Streamerhook »

Som lite bonusmaterial ska Ni här få bilder på äldre Bulgarisk arkitektur. Det är bilder från Koprivsjtitsa (som jag tog 2015).
Första bilden visar huset där deras nationalpoet bodde.... Ni kommer väl ihåg hans namn? Just det, Dimtjo Debeljanov
Bulg118.JPG
Bulg118.JPG (141.63 KiB) Visad 12026 gånger
Bulg119.JPG
Bulg119.JPG (126.4 KiB) Visad 12026 gånger
Bulg120.JPG
Bulg120.JPG (163.79 KiB) Visad 12026 gånger
Bulg121.JPG
Bulg121.JPG (167.55 KiB) Visad 12026 gånger
Bulg122.JPG
Bulg122.JPG (173.23 KiB) Visad 12026 gånger
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2511
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: EM och världscup i Bulgarien

Inlägg av Streamerhook »

Nu fick jag stuntresultaten oxå
Bulg117.jpeg
Bulg117.jpeg (246.69 KiB) Visad 12008 gånger
Bulg118.jpeg
Bulg118.jpeg (128.04 KiB) Visad 12008 gånger
Bulg119.jpeg
Bulg119.jpeg (182.53 KiB) Visad 12008 gånger
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2511
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: EM och världscup i Bulgarien

Inlägg av Streamerhook »

Ja just det...
Måste ju avslöja ngt för Er.

Ryssarna har inte börjat med V-form i stunt. Skulle antagligen inte fungera bra alls. Det var en ryss som började sin flygning men efter wingovern antog vingen denna form eftersom han inte skruvat fast vingen ordentligt.

Men är Ni verkligen så godtrogna att Ni trodde på det?

Och italienarna flyger inte speed med djävulska varvtal och små propellrar. De satt bara där under transporten.

Däremot var detta med combatavstängarna i trä sant.

Jag ville ju bara få Er att vara källkritiska och uppmärksamma på fake news. Men Ni var ju tysta som små lamm och sa inte flasklock.....
patternmaster
Inlägg: 252
Blev medlem: 14 jan 2015, 21:22

Re: EM och världscup i Bulgarien

Inlägg av patternmaster »

Men hur var det med Frank och hans autopilot?
Skriv svar