Semispeed

Speed
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2511
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: semispeed

Inlägg av Streamerhook »

Tror det står 25 mm någonstans. Men Semispeed är en försöksklass så Du behöver inte ha någon märkning på den. Vi har ju inte det kravet i vare sig Minispeed eller Weatherman heller. Men Du kan ju alltid märka den med något som skrämmer konkurrenterna, t ex "Brämhultsexpressen".. :D :ugeek:
Se_upp_alla_sorkar
Inlägg: 89
Blev medlem: 19 jan 2015, 22:57
Ort: Borås

Re: semispeed

Inlägg av Se_upp_alla_sorkar »

Tack för svaret!

Jag tycker nog att det är vettigt med identifikationsmärkning med tanke på när arkeologerna eller Utomjordingar gräver fram våra konstiga grejer om 2 tusen år. Kanske hittar dom även några välbevarade nummer av LINA och kan då pussla ihop fyndet med den urtidsvarelse som glad visar den på ett foto!

Just nu har jag lagt sista limmet som håller vingen på plats i kroppen. Jag använder Araldit standard för sådant här.

Ja så har det kommit 10 cm snö inatt igen, mer på torsdag lovas det...

Hälsar Ingvar
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1119
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: semispeed

Inlägg av Michael Palm »

Det var faktiskt roligt Ingvar :lol: Jag menar inte snön då.
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Se_upp_alla_sorkar
Inlägg: 89
Blev medlem: 19 jan 2015, 22:57
Ort: Borås

Re: semispeed

Inlägg av Se_upp_alla_sorkar »

Idag har jag fått ett handtag klart.

Jag har utgått från Per Stjärnesunds måttskiss. Hade ett oanvänt s k Expert-handtag liggande från den tiden då jag inte riktigt visste vilket handtag som passade mig för att flyga stunt - någon expert blev jag inte och inte dög dessa rätt kassa handtag - jag fastnade för Brodaks Fencher-handtag, litet meckigt att justera eftersom det behövs en insexnyckel som alltid försvinner. Fencherhandtaget ger stora möjligheter till offsetjustering och annat...

Skall bli spännande att se om det passar i pylonen...
20180309_131019.jpg
20180309_131019.jpg (422.55 KiB) Visad 17201 gånger
Det är en 120 mm lång M8 gängad stång. Jag har svarvat ned gängan 28 mm in i dess båda ändar till 7,5 mm diameter.
CC på hålena för linhakarna är 4 mm och 1,6 mm diameter och plåtstrimlan är vanligt rostfritt 1 mm tjock.
Själva vinkeln är 3 mm aluminium och hela alltet som syns på fotot väger 209 gram.


Bästa hälsn. // Ingvar
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2511
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: semispeed

Inlägg av Streamerhook »

Snyggt jobbat!

Att den ska passa i pylon behöver man ju inte vara orolig för...... Pylonmåtten går ju att utläsa i F2A-reglerna (Sporting Code) och sedan är det bara att jämföra med handtaget.

Vill man kan de svarta distanserna göras så att de går att flytta in/ut. Då kan man alltid justera in rätt "glapp" när man första gången testar sitt handtag. Eventuellt kan de göras lite koniska vilket underlättar när handtaget ska ner i pylonen under flygning.
Se_upp_alla_sorkar
Inlägg: 89
Blev medlem: 19 jan 2015, 22:57
Ort: Borås

Re: semispeed

Inlägg av Se_upp_alla_sorkar »

Suck & stön....

Ja inte var sporting code till mycket hjälp - jag klickar på länken på linflyg.se och får detta svar:

The requested page "/aeromodelling/documents/sc4" could not be found.

Det känns som att länken borde peka på FAI... Kanske enklast att åka till Karlskoga och testa pylonen... eller kanske googla på detta...

Oavsett - handtaget har nu fått ett lager butyrate-dope på träet samt ett hål i vilket ett säkerhetssnöre fästs. Jag tog litet grövre dimension här än minimidiametern 0,385 mm!

// Ingvar
Se_upp_alla_sorkar
Inlägg: 89
Blev medlem: 19 jan 2015, 22:57
Ort: Borås

Re: semispeed

Inlägg av Se_upp_alla_sorkar »

Jag hittade ganska snabbt för att vara jag...

Fast jag går bet att ladda upp den här.

Är det 30 mm minimiavstånd mellan linorna i handtagsänden även i Semispeed och Minispeed?? // Ingvar
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2511
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: semispeed

Inlägg av Streamerhook »

Ingvar
Du fick mig att inse att jag inte uppdaterat länken till www.fai.org efter det att de gjort om sin hemsida. Ska fixa detta.

Semispeed är en försöksklass där det räcker att lägga handen i pylonen och Du får ha vilket avstånd Du vill mellan linorna. Man behöver inget speedhandtag med tvärpinne här.

Minispeed följer däremot reglerna för F2A vilket innebär speedhandtag med tvärpinne som måste placeras i pylon under flygning. Har dock aldrig varit med om att någon kontrollmätt avståndet mellan linorna i handtagsändan.
Se_upp_alla_sorkar
Inlägg: 89
Blev medlem: 19 jan 2015, 22:57
Ort: Borås

Re: semispeed

Inlägg av Se_upp_alla_sorkar »

Regler och handtag...

Ja nu när jag sitter och studerar hur själva pylonen ser ut så ser jag även att det finns krav på handtaget. Det jag har nu är alltså inte godkänt, eftersom jag har 15 mm mellan centrum på tvärpinnen och centrum på hålen för linhakarna istället för maximala 6 mm. Detta är dock mycket lätt åtgärdat i mitt fall. Å andra sidan gissar jag att vi i Sverige på en liten tävling skiter i detta... särskilt som det är en nationell försöksklass.

Jag fattar vad som skall konas på mina svarta plastknoppar, busenkelt. Men tyvärr strider detta mot F2A-reglerna såvida det finns ett undantag för minispeed. Däremot så begriper jag inte hur Per kan flyga med ett sådant handtag som han gjort en måttskiss på. Mina svarta knoppar har jag gjort 24 mm diameter precis som på hans ritning, men dessa skall tydligen vara 20 mm - varken större eller mindre - men jag ändrar inte detta. Särskilt som principskissen visar att styrningen är 50-60 mm i diameter.
Märkligt nog finns ingen handlovsrem/snöre på någon av de handtag som man visar... men det kanske inte behövdes 2013...

Märkligare är dock den måttsatta provdragningsapparaten. Varför har man en mångtrådig vajer till krokarna och varför i hela friden skall den 40 mm diameter stora brytrullen vara kullagrad? Denna design gör ju att det finns risk att handtaget ställer sig på sned och bellkranken i modellen går i ändläge med eventuella skador som följd. Den krok vi har i Kungsbacka för att provdra linor för F2B saknar vajer och brytrulle och garanterar att man drar med handtaget i neutralläge...

Åh vad härligt att gnälla litet! Ibland känner jag mig som huvudpersonen i Romain Rollands essä "Der musikalische Quacksalber"


Hälsar Ingvar
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2511
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: semispeed

Inlägg av Streamerhook »

Bygglusten bara pyser ur alla kroppshål som finns..... Nu när Weatherman-modellen börjar bli klar är det dags att få ihop några Semispeed-modeller. En är klar sedan flera år tillbaka men de övriga två behöver slut-touchen.'
Rossi 15 i Attila och en USTKAM 15 i Ferenc. Den odöpta modellen kommer att heta Paul (det borgar för att det går fort!) och den ska ha en Moki 15.

Men eftersom jag inte kan flyga tre stycken modeller själv erbjuder jag två hugade piloter att låna varsin modell och vara med i Karlskoga. Kan man bara flyga planflykt klarar man en Semispeed lätt som en plätt! Hör av Er........
S1.JPG
S1.JPG (104.73 KiB) Visad 17157 gånger
Skriv svar