Semispeed

Speed
Se_upp_alla_sorkar
Inlägg: 89
Blev medlem: 19 jan 2015, 22:57
Ort: Borås

Re: semispeed

Inlägg av Se_upp_alla_sorkar »

Du är allt en riktig snällis Ingemar!

Jag har fått ett antikt VECO-hjul av Alf ikväll.

Får jag bara avstängaren att funka så kan vi bli många i Semi på Vårtävlingen!

Märkligt nog så fäster inte nylonbanden för rodergångjärnen på Butyrate-dopen. Nytt försök med klassiska 50% nitratedope och 50% UHU Hart. Jo nu satt dom fast men kunde lätt pillas bort efter att fått torka över natten. Nu blev det MP-Jet minsta storleken plastgånjärn.

Jag har modifierat handtaget så det någorlunda uppfyller FAI-kraven (skall ju kanske köra minispeed också...).

Foton kommer inom kort.


Hälsar Ingvar
Se_upp_alla_sorkar
Inlägg: 89
Blev medlem: 19 jan 2015, 22:57
Ort: Borås

Re: semispeed

Inlägg av Se_upp_alla_sorkar »

Hej!

Nu gäller min fråga linorna:

Linlängd skall alltså vara sådan att från pylonpinnens centrum till motoraxelns centrumlinje blir 15,92 meter.

Jag räknar bort 60 mm från detta för avståndet mellan linhakarna och motorcentrum samt 30 mm för avståndet mellan linhakarna och pylonpinnens centrum.
Jag får då en effektiv linlängd från ögla till ögla 15,83 meter.

Nedan ett foto som visar handtaget som har alla mått som FAI-reglerna för F2A anger samt en bit av flygmaskinen.
Semispeed.jpg
Semispeed.jpg (365.46 KiB) Visad 17729 gånger
Eftersom jag inte gillar de knorviga combatlinorna så tänkte jag använda vanliga linor. =.015" är 0,381 mm, alltså för klena, men nästa standardstorlek 0.018" ( 0,457 mm) skulle kunna duga. Det är ju litet retligt att jag inte har grejer så jag kan mäta tusendels millimeter. Mitt finaste skjutmått (Mitutoyo) visar mycket riktigt 0,38 mm för 0.015-lina från Sullivan men Brodaks linor mäter 0,36 mm.
Jag gissar att om man skall hålla sig inom reglerna så borde Sullivanlinorna duga medan Brodak-linorna blir diskvalificerade.

Hälsningar från en gråmulen söndagsförmiddag // Ingvar
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2511
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: semispeed

Inlägg av Streamerhook »

Ingvar
Tror ingen skulle protestera om Du använder 0.015-linor. De skiljer ju typ 5 tusendelar mot combatlinor.

I Weatherman ändrade vi reglerna där det först angavs combat-linor (0.385 mm) för vissa motorstorlekar men ändrades till 0.015 (0.38 mm) för att öka utbudet av linor. Skillnaden i dia bedömdes där som försumbar både vad gäller hastighet och säkerhet och samma borde ju gälla i Semispeed.

Så använd Dina 0.015!

Men Du måste haft otur med de combat-linor Du köpt. Upplever inte alls att de vi använder är "knorviga" utan helt ok. Kan vara så att Du har de ryska som är hårt lindade när man får dem och bildar ett skatbo om man inte rullar ut dem försiktigt. De som vi köpt från A&A Models i Italien beter sig inte alls på det sättet.

Själv har jag haft en dop-ceremoni för den tredje Semispeed-modellen. Den heter numera Paul och jag hoppas det borgar för att den kommer att flyga fort. :shock: :D
S2.JPG
S2.JPG (100.53 KiB) Visad 17727 gånger
Se_upp_alla_sorkar
Inlägg: 89
Blev medlem: 19 jan 2015, 22:57
Ort: Borås

Re: semispeed

Inlägg av Se_upp_alla_sorkar »

Snygga modeller!

Ja det blir nog Sullivanlinorna jag köpt från Hobbyking på Black Friday. Givetvis åkte jag på tull o moms så det blev ingen direkt bra ekonomi i detta köp.

Jag tittar på dina bellkrankar - lål dom verkligen att dras med minst 15 kg ? Om de är av DurAl går det nog bra. Men är det vanlig blöt alu så tror jag de böjer sig...

Hälsn / Ingvar
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2511
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: semispeed

Inlägg av Streamerhook »

Det är top of the notch...... Dural-ok från Veco/Fox. Med centrumlagring. Håller inte dessa så håller inget! :geek:
Ok.JPG
Ok.JPG (136.9 KiB) Visad 17715 gånger
Tummen
Inlägg: 152
Blev medlem: 17 jan 2015, 21:36
Ort: Trollhättan

Re: semispeed

Inlägg av Tummen »

Uppladdningen inför World cup är i full gång, tänkte jag skulle lyckas bättre än förra året som mest kan betecknas som ett fiasko.
Har äntligen fått Uctkam'en att fungera hyfsat, ta i trä :? :?
Fick till en klockren flygning ute på trafikverkets övningsplats idag, modellen gick på pipan hela tiden. :D :D
Nu jädrans skall Karlskoga-pöjkera få motstånd
Entusiastisk återanvändande linflygare ,smord i ricinolja som även behärskar trådlöst hjälpligt.
Tummen
Inlägg: 152
Blev medlem: 17 jan 2015, 21:36
Ort: Trollhättan

Re: semispeed

Inlägg av Tummen »

Karlskoga World Cup är avklarad med i mitt tycke ok resultat.
nytt personbästa med Uktcam 2.5cc.
Orkade med 140 km/h denna gången :mrgreen: :mrgreen:
Ger helt klart mersmak på snabbare hastigheter.
Kom dock på att det behövs träning vid pylonen när hastigheterna ökar.
Funderar på om man inte skulle ta en helg i Karlskoga och träna lite.
Danskarna har en skön inställning till speed, kör semispeed och F2A med samma modell.
-Är bara att byta linor, sa Björn.
Man kanske skulle ställa upp i SM?
Blev inspirerad av Björn Hansens fina modell så det blev till att börja på en ny som blir bestyckad med en MVVS 2,5cc.
Som synes så är det överliggande vinge och stabbe,samt fenan under kroppen. Alltså upponervänd, helt enkelt.
Semispeed1.JPG
Semispeed1.JPG (65.6 KiB) Visad 16597 gånger
TJ
Entusiastisk återanvändande linflygare ,smord i ricinolja som även behärskar trådlöst hjälpligt.
Tummen
Inlägg: 152
Blev medlem: 17 jan 2015, 21:36
Ort: Trollhättan

Re: semispeed

Inlägg av Tummen »

Dåligt väder är byggarväder :D :D
Pysslade lite med modellen idag-
Tänkte först sätta oket infällt i kroppen under vingen med kom på att det kanske inte var en bra ide att kapa ur hårdträbalken till motor med över 50%.
Fick bli att fälla in en plywoodbit till i vingen och montera oket helt i det fria istället.
Slipat och putsat på kroppen samt borrat skruvhål för motorn också.
TJ



OBS: Startade en byggtråd istället i "Bygge och ytbehandling"
TJ
Entusiastisk återanvändande linflygare ,smord i ricinolja som även behärskar trådlöst hjälpligt.
Tummen
Inlägg: 152
Blev medlem: 17 jan 2015, 21:36
Ort: Trollhättan

Re: semispeed

Inlägg av Tummen »

Går ju att andvända Semispeed'rn tilla "riktig" F2a också.
Danskarna som var i Karlskoga visade jur det går till.
Byt till rätt linor, utrusta modellen med avstängare och kolla så utblåset har max 6 mm.
Kör och ka kul :D :D :D
Entusiastisk återanvändande linflygare ,smord i ricinolja som även behärskar trådlöst hjälpligt.
jerker
Inlägg: 1126
Blev medlem: 10 maj 2015, 20:07

Re: semispeed

Inlägg av jerker »

:roll: Det gick ju bra! Klarade du att få 9o varv och tid? Km.
Skriv svar