Minispeed

Speed
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2511
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Minispeed

Inlägg av Streamerhook »

När nu LINA är färdigskriven och utskickad är det dags att sätta sig vid byggbordet. Äntligen!

Vad är då bättre än att fixa klart en ny Minispeed-modell inför säsongen? Häng på och bygg en, Du också!
Liksom i Weatherman tävlar man mot rekordet i sin motorklass. Med skillnad att motorn får vara max 1 cc.
Det finns klasser för Cox Tee Dee, Cox Black Widow, Järn-Diesel utan pipa, Diesel utan pipa, Diesel med pipa, Andra utan pipa samt Andra med pipa.

Eftersom de flesta väl har antingen en Tee Dee, Black Widow, PAW 1cc eller MP Jett 1 cc är det bara modellen som saknas......

Nu kör vi! :ugeek: :ugeek: :ugeek:
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2511
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Minispeed

Inlägg av Streamerhook »

Vingen görs i lätt och styv 5 mm Q-balsa. Ca 32 x 6 cm. Man kan ha oket i kroppen eller ute på vingen. Linorna kan gå utanpå vingen eller inne i vingen. Att bygga in allt kräver lite mer men ger i gengäld mindre luftmotstånd och högre hastighet.

På nya modellen ska linorna gå i vingen och få en anslutning mot oket likt den östeuropeiska Team-modeller har. Kroppen blir starkare om man slipper luckor etc för att kunna ansluta nya linor. För att kunna ha linorna i vingen måste man fräsa spår för dessa. Steg 1 är att märka ut var linorna ska gå samt skära ut denna bit. Sedan fräser man spår med hjälp av en pelarborrmaskin. Tittar Ni i Lina 2006-1 hittar Ni beskrivning på hur detta går till.

När spåret är gjort limmar man fast biten igen (med cyano). Sedan fräser man ur hålen i vingen där linanslutningarna ska vara åtkomliga.
Mini1.JPG
Mini1.JPG (27.84 KiB) Visad 22239 gånger
Här syns hur spåren gjorts i den bit man skär loss från vingen.
Mini3.JPG
Mini3.JPG (39.4 KiB) Visad 22239 gånger
Nu är biten ditlimmad igen. Hålen för linanslutningarna är frästa och yttervingstyngden på plats. Det är en stor bricka på 6 gram som tillsammans med epoxilimmet blir en lagom tyngd. Dessutom är plywoodbiten (1,5 mm) för oket på plats. Observera att det blir ett trekantok pga av den typ av anslutning jag gör för linorna. Dragkrafterna på en 1 cc-modell är små och därför klarar man sig med 1,5 mm i okplattan. Oket kommer att sitta med en 2 mm skruv.
Mini2.JPG
Mini2.JPG (30.38 KiB) Visad 22239 gånger
Kropp och stabbe blev klara på nolltid, dvs jag hade en passande kropp liggande. Recycling!
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2511
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Minispeed

Inlägg av Streamerhook »

Nu har metallverkstaden utvidgat verksamheten till Minispeed. Jag använder den tjeckiska motorn MP jet 1 cc diesel i min modell. En kraftfull motor väl lämpad för klassen men med nackdelen att förgasaren är i form av en gjuten plastbit med små möjligheter att variera venturidiametern. Borrar man upp den får man leva med det...... vilket man kanske inte vill. Nålen är fingängad nog för att ge en bra inställning. En lösning är då att göra en adapter vilken gör att man kan använda Cox-förgasare och lätt kunna byta venturi. Sagt och gjort. En adapter får det bli även om originalplastbiten har alla möjliga spår och vinklar.
MP1.JPG
MP1.JPG (84.65 KiB) Visad 22179 gånger
Här är den lilla biten (8x10x14 mm) uppsatt i fräsen och ett av 58 moment påbörjade.
MP2.JPG
MP2.JPG (55.66 KiB) Visad 22179 gånger
Vips är biten redan färdig (Jag följer bara Lars Roos tips om att hålla på med sin hobby istället för att jobba!). Här ser man också hur originalbiten ser ut och är infäst.
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2511
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Minispeed

Inlägg av Streamerhook »

MP3.JPG
MP3.JPG (60.41 KiB) Visad 22178 gånger
Lyckan är fullständig när man märker att adaptern passar. Här är den monterad och väntar på rätt val av Cox-förgasare. Skulle det visa sig att Cox-nålen inte ger en bra nålinställning har jag även Kirn Kraft-förgasare (inköpta på 70-talet) där nålens gängstigning är finare än någon ens kan föreställa sig.
MP4.JPG
MP4.JPG (57.66 KiB) Visad 22178 gånger
Och här sitter även Cox-delarna på plats. Nu gäller det bara att fixa klart nya modellen!

Ett tips: gå till MP jets hemsida och kolla på utbudet (http://www.mpjet.com). Ladda ner deras engelska produktkatalog. Det är smidigt att beställa från dem och betalar gör man med Paypal. Deras utbud av småskruv, spinners, gångjärn, horn etc är enastående. Och priserna låga.
Se_upp_alla_sorkar
Inlägg: 89
Blev medlem: 19 jan 2015, 22:57
Ort: Borås

Re: Minispeed

Inlägg av Se_upp_alla_sorkar »

Hej!
Var hittar jag mer info om MiniSpeed? T.ex. regler och hur modellen skall se ut och vad som är obligatoriskt.

När mitt husvagnsprojekt är avslutat om 6-8 veckor förhoppningsvis så kan jag bygga något. Jag har en F2B Strega som jag bygger på ibland men den är rysligt stor och kräver att jag städar undan massa grejer för att kunna hantera åbäket...

Jag gör som Jerker - önskar en Glad Påsk // Ingvar
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2511
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Minispeed

Inlägg av Streamerhook »

Hej
I Danmark och Sverige har vi gemensamma regler för Minispeed. Vad som finns i andra länder har jag dålig koll på. De regler som finns hittar man på linflyg.se. I korthet bygger det på att man kan använda olika typer av motorer och att man flyger mot rekordet i sin motorklass. Lite typ som Weatherman med undantaget att motorerna får vara max 1 cc. I övrigt är det väldigt fritt vad gäller bygge, bränsleval, bränslematning, pipor, propellrar etc. Man måste flyga i pylon vilket innebär att ens handtag måste ha en tvärpinne. Normalt bygger man en modell som är stabil i luften och detta gör att flygning i pylon blir hyfsat enkelt och inget att oroa sig för.

Nedan är bilder på min egen konstruktion (även om jag sneglat på danskarnas modeller för grundmått). Den här modellen har jag flugit med i ca 10 år och den är fortfarande tävlingsduglig även om färgen fått sina törnar här och där. Den modell jag håller på med nu (beskriven ovan) blir i princip likadan men med skillnaden att lead-outsen blir inbyggda i vingen. Linorna de flesta använder är 0,20 mm pianotråd och dessa kommer att anslutas i urfräsningar i vingen. Efterhand som det nya bygget fortskrider kommer mer bilder.

Bygger man sin första modell behöver man ju inte ta i så man spricker utan kan göra det enklare. Antingen som på bilderna nedan av mina gamla modell eller så bygger man en modell med profilkropp. I nästa inlägg finns en bild på en sådan enkel modell (den bygger man ihop över en veckoända!). Den dag man vill få ihop något som liknar en F2A-modell kan man köpa en byggsats likt den sista bilden i nästa inlägg. Det är en 1 cc GZ-motor med pipa. Vingen är bockad i tunn (tryckeri)-plåt. Enbladig propeller med motvikt i spinnern. Panna från GZ. Glasfiberdelar till kroppen säljs av Bill Hughes. Vad som återstår är att om och när den blir byggd....... Det är i alla fall modellflygterapi på hög nivå att då och då ta fram delarna och fingre lite på dem. Bättre än Prozac och annat jox.

I modellen nedan används 8x8 mm rödbok till motorbockarna och en liten plywoodbit till okplattan. I övrigt bara balsa som är sidenklätt. Data:
Spännvidd vinge: 32 cm
Spännvidd stabbe: 14 cm
Totallängd kropp: 30 cm
Modell1.JPG
Modell1.JPG (104.75 KiB) Visad 22145 gånger
Modellen från ovan
Modell2.JPG
Modell2.JPG (90.37 KiB) Visad 22145 gånger
Modellen framifrån. Tanken placerad ovanför vingen
Modell3.JPG
Modell3.JPG (105.91 KiB) Visad 22145 gånger
Modellen underifrån. Här ser man lead-outs. Tyngden i yttervingen är näst intill nödvändig för att modellen ska vara lättare att starta. Det sitter också en glidskena under kroppen. Denna gör att man kan flyga i t ex Karlskoga eller andra ställen utan gräs i cirkeln.
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2511
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Minispeed

Inlägg av Streamerhook »

Här är exempel på en enkel modell:
Enkel1.JPG
Enkel1.JPG (33.75 KiB) Visad 22145 gånger
För Er som inte känner Holger Danske är han en gosse som sitter i källaren på Kronborgs Slott i Helsingör (har själv varit och sett honom!). Även om han är gjord i sten sägs det att han skall vakna den dag Danmark är i fara. Tyckte det var lämpligt att döpa min modell till det första gången jag deltog i klassen i Danmark. Men inte sjutton hjälpte det. Jag vann inte!

Och här något mer avancerat:
Avancerad1.JPG
Avancerad1.JPG (62.06 KiB) Visad 22145 gånger
Vilken motor ska man välja?
Cox Tee Dee fungerar utmärkt att använda (finns två varianter, välj den med störst cylindervolym)
Cox Black Widow kan man, med lite insats, få att gå som en skållad änka.....
För båda dessa motorer finns otaliga tips på webben om hur man förbättrar deras prestanda.

Vill man köra med diesel finns både PAW 1 cc och MP Jet 1 cc. Den senare har visat sig gå något fortare än PAW'en om vi pratar out-of-the-box.

Sedan finns det annat också. T ex har Fora 1 cc-motorer
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2511
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Minispeed

Inlägg av Streamerhook »

Så nu är det bara att börja bygga! Nästa tävling är i Karlskoga den 26 maj (samtidigt med W-tävlingen. Och stunttävlingen).

För vissa blir det som ett riktigt Kinder-ägg..... Mini, W och Stunt på samma dag. :lol: :lol: :geek: :geek: :shock: :shock:
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2511
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Minispeed

Inlägg av Streamerhook »

Här kommer också en bild på modellen från sidan. Som Ni ser är det ganska lätt att forma kroppen så att den liknar en klassisk speedmodell. Det gör ganska mycket på utseendet jämfört med om man bara skulle ha en fyrkantig låda. Estetik är aldrig fel.
Modell4.JPG
Modell4.JPG (73.36 KiB) Visad 22145 gånger

För Er som undrar varför mina vingar alltid är gula beror det på att jag har gult siden. Och när man köper 2-komponents billack (polyuretan) är det svårt att få dem blanda till mindre än 0,5 liter. Vilket gör att jag har rött till några fler modeller. Så det har inget med förkärlek för Dannebroggen, Trelleborgs MFK, Staffan/Lars eller Snapphanar eller nåt sånt att göra!
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2511
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Minispeed

Inlägg av Streamerhook »

Nu är det dags att summera dagens arbete innan TV-soffan kallar.....

Har gjort klart oket och det blev glasfiberlaminat. De små tillplattade kopparrören ute vid linanslutningarna är till för att låsa så att linorna inte hoppar av.
Ok1.JPG
Ok1.JPG (268.2 KiB) Visad 22125 gånger
Här har oket kommit på plats i vingen och stötstångsanslutningen monterats.
Ok2.JPG
Ok2.JPG (152.74 KiB) Visad 22125 gånger
Dagens sista moment blev att limma fast vingen i kroppen samt ansluta stötstången.
Ok3.JPG
Ok3.JPG (185.76 KiB) Visad 22125 gånger
Imorgon ska locket som täcker oket limmas på plats liksom del del av kroppen som täcker vingen (och har plats för tanken). den delen av kroppen var jag tvungen att försiktigt såga isär när den gamla vingen skulle bort.
Skriv svar