Minispeed

Speed
Se_upp_alla_sorkar
Inlägg: 89
Blev medlem: 19 jan 2015, 22:57
Ort: Borås

Re: Minispeed

Inlägg av Se_upp_alla_sorkar »

Stort tack för detta klargörande!

Jag skall leta bland mina motorer. I cc slagvolym.

Jag tar även med mig ditt tips från i fredags - bättre med högt varvtal än stort vridmoment när man har små vingar med liten spännvidd.

Bästa hälsningar // Ingvar
Tummen
Inlägg: 152
Blev medlem: 17 jan 2015, 21:36
Ort: Trollhättan

Re: Minispeed

Inlägg av Tummen »

Blev sugen på minispeed nu, så en motor letades fram o ett bygge påbörjades.
Har kommit en bit på väg nu.
Bild
Bild
TJ
Entusiastisk återanvändande linflygare ,smord i ricinolja som även behärskar trådlöst hjälpligt.
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1118
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: Minispeed

Inlägg av Michael Palm »

Vilken gullig liten sak! Jag vill också bygga en, men jag väntar till nästa år, måste fokusera på F2B i år.
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Tummen
Inlägg: 152
Blev medlem: 17 jan 2015, 21:36
Ort: Trollhättan

Re: Minispeed

Inlägg av Tummen »

Ja, den är löjligt liten.
Känns som den blir ganska framtung men jag tar denna som lite test.
Motorn verkar fungera, gjorde 21000 i testbänken innan den började gå tungt för att tilslut stanna.
Demo.teringen visade att den inte smort tillräckligt ifram.
Är ju en glidlagrad historia så jag tog några tag med fint slippapper på vevaxeln och i huset.
Får se om det funkar, norvel gör ju nya och kostar i.te en förmögenhet.
Såg efteråt att proppen var sprucken i navet. Lite skrämselhicka blev det allt då. Stått med näsan ganska nära där
TJ
Entusiastisk återanvändande linflygare ,smord i ricinolja som även behärskar trådlöst hjälpligt.
jerker
Inlägg: 1126
Blev medlem: 10 maj 2015, 20:07

Re: Minispeed

Inlägg av jerker »

:roll: Jag köpte någon konstig prop. på Söders hobby! Den slängde iväg bladen! Lelle och jag var nära men det gick bra!
Tummen
Inlägg: 152
Blev medlem: 17 jan 2015, 21:36
Ort: Trollhättan

Re: Minispeed

Inlägg av Tummen »

Här är den färdiga modellen
Bild
Bild
Fick lägga på ca 13 gram i rumpan, modellen har nu tp vid framkant på vingen. Ska provflyga o se hur den uppför sig.
TJ
Entusiastisk återanvändande linflygare ,smord i ricinolja som även behärskar trådlöst hjälpligt.
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2510
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Minispeed

Inlägg av Streamerhook »

Nu har bygget tagit ett steg till. De två kroppsbitarna som togs bort för att få dit nya vingen är nu på plats. Skarvarna har slipats till och ett första lager med färg kommit på. Nu återstår det bara ännu mer färg/klarlack med slipning emellan. Målet är ha den klar till Världscup-helgen i Karlskoga.
Mini4.JPG
Mini4.JPG (49.4 KiB) Visad 20826 gånger
Mini5.JPG
Mini5.JPG (50.02 KiB) Visad 20826 gånger
Nu återstår bara en snygg yta.... Har också konstaterat att tanken passar i sitt hål!
Mini6.JPG
Mini6.JPG (49.79 KiB) Visad 20826 gånger
Här har Gammelsmurfen glidit in bredvid nya modellen. Var orolig att nya modellen skulle bli för tung efter alla arbeten men vägning visade att båda modellerna väger exakt lika, dvs 59 gram.
Tummen
Inlägg: 152
Blev medlem: 17 jan 2015, 21:36
Ort: Trollhättan

Re: Minispeed

Inlägg av Tummen »

Vägde lilla pyret .
Bild
Klådde Ingemar med en ca 15 gram,Yes!!
Entusiastisk återanvändande linflygare ,smord i ricinolja som även behärskar trådlöst hjälpligt.
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2510
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Minispeed

Inlägg av Streamerhook »

Innan slutslipning och lackning är det aldrig fel att motorn och spinner passar med modellen. Så här blev det med allt på plats. Spinnern är en liten läcker sak från MP Jet. Den väger 15 gram men gör att modellen kommer att flyga fortare än Tomas blågula kea/ara. Vikten blev 161 gram men misstänker att slipning samt slutfinish gör att jag hamnar på 165 gram.

För att skydda modellen kommer jag att fixa någon form av demonterbar glidskena på kroppens undersida. Det behövs när man flyger i Karlskoga och landar på asfalt.

Angående speedhandtag har jag fått en skiss av Per Stjärnesund och tanken är att förenkla detta samt fixa till delar så man kan sätta ihop sitt eget handtag. Är någon därute intresserad av ett tvärpinnehandtag så hör av Er! Flyga i pylon är faktiskt enklare än många kanske tror. Viktigaste egenskapen är att ha en modell som är stabil i luften.
Mini7.JPG
Mini7.JPG (123.05 KiB) Visad 20798 gånger
Mini8.JPG
Mini8.JPG (117.87 KiB) Visad 20798 gånger
Mini9.JPG
Mini9.JPG (90.67 KiB) Visad 20798 gånger
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2510
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Minispeed

Inlägg av Streamerhook »

Nu är linorna gjorda (0.2 mm pianotråd) och inpillade i krokarna i vingen. Man kan lugnt säga att det inte är något jobb för otåliga. Som tur är ska man ju inte behöva byta linorna så ofta....
Mini10.JPG
Mini10.JPG (68.47 KiB) Visad 20745 gånger
Idag blev också modellen provflugen. Till belåtenhet. Den var stabil i luften och motorn gick fint med den nya Cox-förgasaren. Valde en venturi-diameter på 3,3 mm och med tanke på motorns gång ska det nog gå att öka den lite till.
Mini11.JPG
Mini11.JPG (93.88 KiB) Visad 20745 gånger
Karlskoga, here we come!! :shock: :geek: :ugeek: :P
Skriv svar