Hej
I Danmark och Sverige har vi gemensamma regler för Minispeed. Vad som finns i andra länder har jag dålig koll på. De regler som finns hittar man på linflyg.se. I korthet bygger det på att man kan använda olika typer av motorer och att man flyger mot rekordet i sin motorklass. Lite typ som Weatherman med undantaget att motorerna får vara max 1 cc. I övrigt är det väldigt fritt vad gäller bygge, bränsleval, bränslematning, pipor, propellrar etc. Man måste flyga i pylon vilket innebär att ens handtag måste ha en tvärpinne. Normalt bygger man en modell som är stabil i luften och detta gör att flygning i pylon blir hyfsat enkelt och inget att oroa sig för.
Nedan är bilder på min egen konstruktion (även om jag sneglat på danskarnas modeller för grundmått). Den här modellen har jag flugit med i ca 10 år och den är fortfarande tävlingsduglig även om färgen fått sina törnar här och där. Den modell jag håller på med nu (beskriven ovan) blir i princip likadan men med skillnaden att lead-outsen blir inbyggda i vingen. Linorna de flesta använder är 0,20 mm pianotråd och dessa kommer att anslutas i urfräsningar i vingen. Efterhand som det nya bygget fortskrider kommer mer bilder.
Bygger man sin första modell behöver man ju inte ta i så man spricker utan kan göra det enklare. Antingen som på bilderna nedan av mina gamla modell eller så bygger man en modell med profilkropp. I nästa inlägg finns en bild på en sådan enkel modell (den bygger man ihop över en veckoända!). Den dag man vill få ihop något som liknar en F2A-modell kan man köpa en byggsats likt den sista bilden i nästa inlägg. Det är en 1 cc GZ-motor med pipa. Vingen är bockad i tunn (tryckeri)-plåt. Enbladig propeller med motvikt i spinnern. Panna från GZ. Glasfiberdelar till kroppen säljs av Bill Hughes. Vad som återstår är att om och när den blir byggd....... Det är i alla fall modellflygterapi på hög nivå att då och då ta fram delarna och fingre lite på dem. Bättre än Prozac och annat jox.
I modellen nedan används 8x8 mm rödbok till motorbockarna och en liten plywoodbit till okplattan. I övrigt bara balsa som är sidenklätt. Data:
Spännvidd vinge: 32 cm
Spännvidd stabbe: 14 cm
Totallängd kropp: 30 cm

- Modell1.JPG (104.75 KiB) Visad 7490 gånger
Modellen från ovan

- Modell2.JPG (90.37 KiB) Visad 7490 gånger
Modellen framifrån. Tanken placerad ovanför vingen

- Modell3.JPG (105.91 KiB) Visad 7490 gånger
Modellen underifrån. Här ser man lead-outs. Tyngden i yttervingen är näst intill nödvändig för att modellen ska vara lättare att starta. Det sitter också en glidskena under kroppen. Denna gör att man kan flyga i t ex Karlskoga eller andra ställen utan gräs i cirkeln.