"Weatherman" speed.

Allt om "Weatherman"
Se_upp_alla_sorkar
Inlägg: 90
Blev medlem: 19 jan 2015, 22:57
Ort: Borås

Re: "Weatherman" speed.

Inlägg av Se_upp_alla_sorkar »

Och vad är det för fel med SIDEN ?


Undrar en oldimervän som just klätt det som på modern svenska kallas "bakvingen" till en Klass 0 med gamla sidensvansar...


Ja vi får se om det behövs vadarbyxor till långfredagens HÄXVRÅL i Kungsbacka.

Hälsar Ingvare
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2518
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: "Weatherman" speed.

Inlägg av Streamerhook »

Inget fel med siden. Alla mina Weatherman- och Minispeed-modeller är klädda med siden.
Men just kabinen är klen och då blir den mer hållbar om man klär den med glasfiber/epoxi.
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2518
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: "Weatherman" speed.

Inlägg av Streamerhook »

Igår kväll fick kroppen sin slutstrykning med röd färg. Nu ska den få härda och sedan rubbas/poleras. Vinge och stabbe ska slutslipas och sedan klarlackas. Icke att förglömma är dekal som talar om antalet varv för tidtagarna.

Kabinen måste nog 1200-slipas och målas en gång till. Men jag kunde ändå inte låta bli att skruva ihop (nästan) alla delar. Det är en viss känsla när man börjar se slutresultatet.

Dagens arbete får bli att löda en tank samt fixa hjul. Ok, stötstång och roderhorn kommer på plats först när vingen är klarlackad.
W13.JPG
W13.JPG (87 KiB) Visad 13806 gånger
W14.JPG
W14.JPG (86.39 KiB) Visad 13806 gånger
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2518
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: "Weatherman" speed.

Inlägg av Streamerhook »

I Hjul-förrådet fanns det två par som skulle passa i klass 0 där minsta diameter ska vara 38 mm (1 1/2").

"Keil Kraft Streamlined Wheels" (inköpta för 3:- någon gång på medeltiden. Kanske är värda en förmögenhet nu, speciellt i oöppnad förpackning.....) skulle ju tidstypiskt passa alldeles utmärkt på modellen. Nackdelen är att de väger 30 gram.

De svarta helgjutna plasthjulen är visserligen 40 mm i dia men väger bara 15 gram.

Att göra egna i typ plywood skulle nog ge en vikt på strax under 10 gram.

Så de svarta får bli förstavalet. Behöver tyngdpunkten flyttas fram får KK-hjulen komma på plats. Och skulle tyngdpunkten behöva flyttas bakåt får det tillverkas plywood-hjul.
W15.JPG
W15.JPG (81.35 KiB) Visad 13802 gånger
Se_upp_alla_sorkar
Inlägg: 90
Blev medlem: 19 jan 2015, 22:57
Ort: Borås

Re: "Weatherman" speed.

Inlägg av Se_upp_alla_sorkar »

Tjusigt!

Min nya klass 0 står just nu och "reagerar". Jag har limmat fast mothållsplåtarna med sina 2,5-hål under motorpinnarna. Jag använder gärna 24-timmars epoxi för sådant här.

Ett febrilt letande i gängtappslådan efter M2,5 - märkligt nog fattades allt för M2,5. Jag har haft både tappar o snitt... nu hittade jag M2 i stor mängd, M2,3 i skapligt antal och även M2,6.
Det skulle ju funka med M2,6 till M2,5-skruvar - samma stigning. Men jag tänkte att nu skall jag inte fuska så ett inköp hos TOOLS gjorde mig 208 kr fattigare. Normalt köper jag gängtappar o snitt från Tracy Tools i Förenade Kungadömet, men metriska gängor är ju rätt vanliga i Sverige.

Om man har en konstig gänga så vågar jag påstå att Tracy tools tar tappar o snitt från lagerhyllan och skickar snabbt. Jag har ju en del brittiska veteranmotorcyklar där det finns en hel del underliga gängor, BSC (alltså Brittish Cycle Tread) och inte någon akademisk titel är den vanliga gängan, 26 gängor per tum oavsett diameter.

Bästa hälsningar // Ingvar
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2518
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: "Weatherman" speed.

Inlägg av Streamerhook »

Ska notera Tracy Tools på på listan över företag som är bra att känna till.

Jag köper vanligen från andra engelska företag (har besökt dem båda, rekommenderas om Ni är i UK)
Arc Eurotrade i Leicester, http://www.arceurotrade.co.uk/
Chronos strax norr om London, https://www.chronos.ltd.uk/

Båda skickar också saker inom en dag eller två.

Faktum är att det också finns vissa företag i Sverige som importerar och säljer till bra priser, bl a
Automatic Production i Dalarna, http://automatic.jetshop.se
Verktyg Online, www.verktygonline.se
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2518
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: "Weatherman" speed.

Inlägg av Streamerhook »

Dag för dag. Bit för bit. Del för del.
W16.JPG
W16.JPG (94.44 KiB) Visad 13758 gånger
På landningsstället har brickor lötts fast på "insidan" hjulet. Dessa finns där för att ge hjulet stöd. Om man inte har dem kommer hjulet att gå emot den böjda pianotråden och inom 10 år slitas ut i lagringen. Och vem vill det? För att få brickan där man vill ha den använder jag alltid en (vänd) klädnypa av trä. Denna håller brickan på plats under lödningen och leder samtidigt inte bort någon värme.

Tanken är också klar. Är det något jag inte tycker om är det att löda tankar. Brukar dra mig för att göra det ända tills jag måste ha den för att få klart modellen. Man kanske skulle öva på att löda ihop mässinglok/vagnar till en hel modelljärnväg? Trots att jag numera alltid använder en träplugg av hårdträ för att märka ut på plåten var man ska klippa/bocka så blir jag (nästan) aldrig nöjd med slutresultatet. Även om ju tankarna fungerar.....
Träpluggen använder jag också (ihop med tvingar) när jag löder ihop tanken. Det har gjort att slutresultaten numera ser mycket bättre ut än tidigare. Innan lödningen av sista sidan tas träpluggen ut (!!!!!). En annan sak som också förbättrat tankarnas utseende är att jag alltid lägger de överlappande lödöronen på insidan vilket gör att lödskarvarna alltid kommer ute i kanterna och kan snyggas till med en fil efteråt.
W17.JPG
W17.JPG (80.19 KiB) Visad 13758 gånger
Plåten tillklippt och bockad. Träpluggen syns till höger. Tanken görs i ett stycke plåt!
W19.JPG
W19.JPG (102.25 KiB) Visad 13758 gånger
Den färdiga tanken är lite trekantig eftersom matningen sitter i nedersta vänstra hörnet. Detta gör att motorn slipper suga bränsle från längst bak i tanken.
W20.JPG
W20.JPG (94.42 KiB) Visad 13758 gånger
På plats i modellen. Om nu tanken skulle vara för liten (vilket jag inte tror) finns det plats i kroppen för en något större tank.
W21.JPG
W21.JPG (102 KiB) Visad 13758 gånger
Luftningsröret sticker ut på kroppens insida. Man tankar också genom detta rör.
Se_upp_alla_sorkar
Inlägg: 90
Blev medlem: 19 jan 2015, 22:57
Ort: Borås

Re: "Weatherman" speed.

Inlägg av Se_upp_alla_sorkar »

Åhhh så fint detta blir!

Jag beundrar särskilt tanken med den extra tyngden. Varför drar du inte luftröret på sniskan inne i tanken så spar du kanske ett gram eller så - nu har du ju kladdat med stora lödningar som du kunde sluppit med ett (kortare) luftrör som är lött på två ställen bara...

... och själv får jag skämmas litet eftersom jag trots 4 färdigbyggda och flugna Weathermen lyckats att bygga min 5:te fel! Men jag får väl se detta bygge som en afghansk matta (alla vet ju att en äkta sådan skall ha ett flertal fel, vill minnas att 3-4 fel skall vara lätta att upptäcka medan några mindre fel endast en expert eller mattvävaren upptäcker. Tror detta har sin upprinnelse i religionen att endast den allsmäktige Guden gör den perfekta mattan.

hälsar Ingvar
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2518
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: "Weatherman" speed.

Inlägg av Streamerhook »

Tja, varför? Varför är jorden rund? Varför heter det bitcoin? Varför är det 10 mil mellan Borås och Vänersborg?

Det började med Minispeedarna där tanken ligger i kroppen på motsvarande sätt som på denna W-modell men där jag inte har någon kabin. Då ville jag inte fila ur något uttag i kroppen. Genom att lägga luftningsröret utanpå tanken undvek jag detta. Sedan har det rullat på. På den här modellen har jag istället filat ur kabinen så att röret kommer ut. Och det är inte lätt att ändra på hur gamla gubbar gör saker.... Eller hur, Hr Nilsson?

Tanken på bilden väger 7.00 gram och då inkluderar det lagningen på tankens ovansida (naturligtvis klantade jag till det under tillverkningen och gjorde ett hål där som behövde lödas igen. Och Ni som löder vet att det inte är bra att täta ett hål med bara tenn. Då ber man om att det ska gå upp. Nej, man måste lägga dit en liten bit plåt också.).

Men efter Din kommentar om vikt har jag filat mer på tanken så nu väger den bara 6.95 gram. Och det är jag tillfreds med!

Vad blev det för fel med Din nya W-modell? Aktermonterad motor? Lead-outs på fel vinghalva? Rosa klädsel?
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2518
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: "Weatherman" speed.

Inlägg av Streamerhook »

Kan tillägga att Minispeed-tanken är lättare. Den väger bara 6.90 gram. :D

Att jag drar luftningsröret till kroppens insida har med jämnheten i matning under flygning att göra. Dvs motorn kommer att gå bra under hela tankens förbrukning. Dessutom hade bränslet läckt ut om det suttit på andra sidan. Gammal djungelteknik från F2C-cirkeln.

Men det extra gram som detta medför sparar jag ju in genom att matningsröret slutar i det hörn av tanken som är närmast motorn. De som drar röret längst bak i tanken får ju extra vikt (!!!!)
Skriv svar