"Weatherman" speed.

Allt om "Weatherman"
Se_upp_alla_sorkar
Inlägg: 89
Blev medlem: 19 jan 2015, 22:57
Ort: Borås

Re: "Weatherman" speed.

Inlägg av Se_upp_alla_sorkar »

Tankar för dagen....

Här är min tank, 5,17 gram. Men den är inte läcktestad eller rengjord så vikten kan öka eller minska en aning.
tanken.jpg
tanken.jpg (157.22 KiB) Visad 13589 gånger
Det syns inte på bilden, men luftröret kommer att hålla tanken påplats när kärran flyger.

Eftersom jag är nybörjare så gillar jag att kunna byta tank - denna tank är inte uniflow så det är spännande att se hur detta fungerar. Jag vet ju heller inget om hur många varv denna klarar. Om det behövs uniflow så kommer vikten att öka en aning med det längre luftröret, som dock är 2 mm utvändigt.

Hälsningar från tätorten Borås Stad // Ingvar
Se_upp_alla_sorkar
Inlägg: 89
Blev medlem: 19 jan 2015, 22:57
Ort: Borås

Re: "Weatherman" speed.

Inlägg av Se_upp_alla_sorkar »

...och jag kan ju lägga till att jag valt bildvinkel så att det oerhörda felbygget inte ens kan anas...

Nej allt kommer att se rätt ut men det har bulligheten att göra... mer tänker jag inte avslöja.

// Ingvar
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2510
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: "Weatherman" speed.

Inlägg av Streamerhook »

Måste jag göra en ny tank nu? Som väger under 5.17 gram?
I så fall skippar jag lödning och gör en i glasfiber och epoxi! Med alu-rör! Kommer säker att väga under 4 gram! :D
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1119
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: "Weatherman" speed.

Inlägg av Michael Palm »

Bättre md bullighet än att det blir pannkaka.
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Se_upp_alla_sorkar
Inlägg: 89
Blev medlem: 19 jan 2015, 22:57
Ort: Borås

Re: "Weatherman" speed.

Inlägg av Se_upp_alla_sorkar »

Flygande tefat är ju kända..
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2510
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: "Weatherman" speed.

Inlägg av Streamerhook »

Nu är glasfibertanken klar och det blir något för Brämhult att bita i! :D :shock:
Vikten stannade på 3.05 gram........

Den är gjord av 0.5 mm glasfiberlaminat. Man skär ut alla sidor och limmar ihop med epoxi. Sedan klär man alla skarvar med tunn glasfiber+utspädd epoxi. Slutligen limmas rören på plats och som allra sista touch slipas hela tanken varefter den får en strykning med kraftigt utspädd epoxi.

Funkar utmärkt för dieselbränsle men är inte att rekommendera för glödbränsle.

Alurör är lite knepigare än dito i koppar då de inte är lika lätta att böja. De de flesta rör man hittar i handeln är så hårda att de inte går att böja. Finns det någon som har tips på var man hittar alurör som går att böja?

Något som går utmärkt att böja är om man tar rören från gamla mekaniska kylskåpstermostater. I den här lilla tanken skulle jag helst använt rör med mindre dia men när förrådet är tomt får det bli det man har.
Glasfibertank.JPG
Glasfibertank.JPG (363.29 KiB) Visad 13558 gånger
Se_upp_alla_sorkar
Inlägg: 89
Blev medlem: 19 jan 2015, 22:57
Ort: Borås

Re: "Weatherman" speed.

Inlägg av Se_upp_alla_sorkar »

Snygg tank!

Man brukar ju alltid säga att det är TANKEN som räknas!

Det fanns en artikel någon stans om hur man gör superlätta men starka tankar. Vill minnas att man la kevlar eller glasfiber på en kärna av frigolit. Efter epoxibehandling så löstes kärnan upp med aceton.

Men jag tror även det går att göra av dokumentsäkert papper. Alltså papper med vattenstämpel "Svenskt arkiv" som ju har extremt mycket bättre mekaniska egenskaper än vanligt printerpapper. Vi har ju även Esakipapper och det litet tyngre polyesterpappret. Vill man göra en exklusiv tank av papper kan man välja 100 % linnebaserat papper, detta är ju lättast att få tag på. Minsta arket kostar 20 kr bara och då får man dessutom ett porträtt av Astrid Lindgren...

Ja att böja hårda Al-rör är nog inte så lätt.

En enkel böjare gör man av en bit rundstång som man svarvar ur ett spår som är samma bredd som rörets diameter och så gör man spåret lika djupt som rördiametern. Sedan sätter jag "verktyget" och röret i skruvstycket och kan med en lämplig träbit eller metallbit böja röret med väldigt gott resultat.
Men de Al-rör man köper hos hobbyhandlaren brukar var väldigt smidiga att böja...


Här hemma är det just nu två motorer som jag pular med... en FOX 5,7 cc och en P&M 348 cc. Den mindre ligger i blöt i metanol, den större skall så sakteliga återmonteras efter att cylindern blivit borrad.

Min Weatherman klass 0 blev färdigklädd igår. Tveksamt om jag får den klar till Häxvrålet. Jag har inte fått tag på någon lätt saxpinne för att ha som roderok. Jag läste i jubileumsutgåvan av Ture Tiger att det finns urborrade saxpinnar - dom ser ut som vanliga men är ihåliga och 30 % lättare än de massiva.

Och så är det litet huvudbry kring fjädern som skall släppa loss avstängaren på min SEMI-speed. Men den skall vara klar till Karlskoga. Den skall få noshjul så den kan starta från marken.

Fältet i Kungsbacka var flygbart igår kväll. Thomas Johnsson flög några tankar. Det var rätt kallt så luften hade god bärighet.


Hälsar Ingvar
Användarens profilbild
Michael Palm
Inlägg: 1119
Blev medlem: 07 jan 2015, 00:00
Ort: Lindome

Re: "Weatherman" speed.

Inlägg av Michael Palm »

Hobbycenter i Gbg hade fina böjbara alurör för något år sen vet jag.
Jag förlorar aldrig, antingen vinner jag, eller så lär jag mig!
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2510
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: "Weatherman" speed.

Inlägg av Streamerhook »

Långfredagen och Häxvrålet närmar sig. Nu blir det en hektisk vecka för att få klart de sista detaljerna.

Modellen har fått slutstrykning av färg på kroppen och klarlack på vingarna. Plus att den fått utökad massage med rubbing så att den är slät och fin och blank.

Idag har också ok, horn och stötstång kommit på plats.
W22.JPG
W22.JPG (115.01 KiB) Visad 13500 gånger
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2510
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: "Weatherman" speed.

Inlägg av Streamerhook »

Nu har den lilla modellen fått linor. Klass 0 har ju bara 10,7 m i linlängd och det är verkligen kort.....

Pianotrådslinor med 0.25 mm diameter är vad som gäller. Krympslangen är till för att avlasta lindningen/lödningen och göra så att linorna håller bättre. Genom att använda både svart och röd krympslang är det lätt att hålla ordning på vilken lina som är upp (röd) och vilket som är ner (svart).

Göran Olsson och jag skickade efter 0.25-linor tillsammans och den mängd vi fick hem kommer vi nog aldrig att göra slut på. Så om det finns någon därute som behöver linor till sin Klass 0-modell är det bara att höra av sig.
W23.JPG
W23.JPG (339.32 KiB) Visad 13478 gånger
Skriv svar