"Weatherman" speed.

Allt om "Weatherman"
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2511
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: "Weatherman" speed.

Inlägg av Streamerhook »

Nu är både Nisse och Lill-Nisse klara för fredagens Häxvrål. Båda har fått nya piantrådslinor och kollats så att allt hänger ihop och alla skruvar är åtdragna. Ackar står på laddning och bränsle är blandat. Nu återstår bara pasta-diet för piloten. :shock: :roll:

Den lilla modellen hamnade på 115 gram utan motor/tank/prop/spinner och på 220 gram med allt utom bränsle på plats. Återstår att se hur flygegenskaperna är.
W24.JPG
W24.JPG (64.28 KiB) Visad 14269 gånger
Se_upp_alla_sorkar
Inlägg: 89
Blev medlem: 19 jan 2015, 22:57
Ort: Borås

Re: "Weatherman" speed.

Inlägg av Se_upp_alla_sorkar »

Hoppsan! Edit kl 09.30 28/3
Det hade kommit ett nytt inlägg som jag inte sett.
Ja här syns inte att det är ett roderhorn av plast! Originalet är ju en saxpinne. Jag har istället använt plywood som roderhorn.
I inlägget innan på den lilla 0-klassaren syns detta tydligt att det inte är en saxpinne.
Problemet med saxpinnar är ju vikten. Inom motorsport där varje gram räknas kan man spara vikt genom att använda urborrade saxpinnar av titan.

Här det ursprungliga inlägget som avser det tidigare inlägget:

Skönt att se att att du fuskat med bygget!
Jag har också fuskat fast inte så blasfemiskt som på bilden i inlägget ovan... Jag har använt plywood istället för saxpinne...

Jag har slitit med spinnern. Hade ingen som passade så jag tog en större och bantade ner och dess nya bakplatta fick 8 st lätthål som minskade vikten med ett helt gram.
Hjulena ligger på tork - jag har limmat naven med 24 h epoxi.

Det som återstår är litet småfix samt en top cowling. Jag har använt butyrate-dope som skall tåla metanol så den får nog ingen färg.

Hälsn. // Ingvar
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2511
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: "Weatherman" speed.

Inlägg av Streamerhook »

Idag har det ju körts ett Häxvrål i Kungsbacka. Mer om detta under punkten Tävlingar på detta forum. Kauko Kainulainen hade inte hunnit klart sin modell utan fick bara äran att visa upp den för de församlade. Den drivs av en K&B 3,5 cc glöd och var snyggt målad på ett mer originellt sätt än de flesta andra W-modeller vi sett. Han hade till och med fått till en kabin på kroppen. Som en av få ska han ha en avstängare på modellen.
Kauko1.JPG
Kauko1.JPG (110.48 KiB) Visad 14234 gånger
Kauko2.JPG
Kauko2.JPG (102.45 KiB) Visad 14234 gånger
Se_upp_alla_sorkar
Inlägg: 89
Blev medlem: 19 jan 2015, 22:57
Ort: Borås

Re: "Weatherman" speed.

Inlägg av Se_upp_alla_sorkar »

Ja Kaukko bygger väldigt snyggt & välgenomtänkt!

Fotot borde tagits utomhus så man skulle kunna jämföra det stora leendet med självaste solen!

// Ingvar
patternmaster
Inlägg: 252
Blev medlem: 14 jan 2015, 21:22

Re: "Weatherman" speed.

Inlägg av patternmaster »

Ja det är ju typiskt stuntflygarstil på den modellen!
Kul att ni hade sådan tur med vädret, toppen här nere på sydkusten också.
Torda
Inlägg: 11
Blev medlem: 20 aug 2016, 21:06

Re: "Weatherman" speed.

Inlägg av Torda »

Hej alla weatherman gubbar imorrn blir det provflygning av mina plan plus att jag dammat av en gammal 0,8cc combat jag ska öva på först .En fråga jag är anmäld till Karlsskoga måste man ha något mer än medlems nr och medlemskap jag har fått plastkortet ,vill minnas att jag hade FAI licens sist men det är väl för att tävla utomlands? Torda
jerker
Inlägg: 1126
Blev medlem: 10 maj 2015, 20:07

Re: "Weatherman" speed.

Inlägg av jerker »

:roll: I FAI Klasserna oc Wold Cup behöver du FAL licens! Inte annars!
jerker
Inlägg: 1126
Blev medlem: 10 maj 2015, 20:07

Re: "Weatherman" speed.

Inlägg av jerker »

:roll: Finns det någon klass för Cox 0,3?
Bilagor
DSC_2528 (2).jpg
DSC_2528 (2).jpg (146.58 KiB) Visad 14040 gånger
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2511
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: "Weatherman" speed.

Inlägg av Streamerhook »

Sure!
Klass 0 för motorer upp tom 1 cc
Torda
Inlägg: 11
Blev medlem: 20 aug 2016, 21:06

Re: "Weatherman" speed.

Inlägg av Torda »

Så! Som papphammar sa när rivit hela rummet med rullskridskorna .då var weatherman modellerna prov flygda och hela. Återstår någon till justering och prova lite propellrar sen är jag redo för Karlskoga. Torda
Skriv svar