Sida 1 av 1

Hur stor motor till en Tutor II för semistunt

Postat: 10 aug 2017, 09:27
av PerCarlin
Hallå

Funderar på att återfalla till Linflyget, flög Semi Stunt och F2B på 90-talet. Byggd för många år sedan en Tutor II (45") som aldrig kom i luften. Vill elkonvertera denna då jag i princip enbart flyger el och seglare idag. Har dessutom ett gäng 3s@2600mAh accar som jag tror är lämpliga.

Funderar på motor och propeller val? Med förbränningsmotor så var man ganska låst till en propeller för resp motor och flygplan. Men el så har man större friheter med propellern då det finns ett större spann på varvtalal. Så för att gå den andra vägen, välja propeller och varvtal först och sedan hitta en lämplig motor:
1 - Vilken propeller är optimal för en lätt Semistunt kärra. Min Tutor II vägar idag 565g utan motor och batteri.
2 - Vilket varvtal
3 - Val av motor fixar jag själv när jag vet svaret på 1 & 2.

Mvh
/Per Carlin

Re: Hur stor motor till en Tutor II för semistunt

Postat: 14 aug 2017, 20:37
av Michael Palm
Jag kan ju inget om el och ingen annan heller verkar det som, eftersom ingen svarat. Men ett tips är ju att gå in på https://stunthanger.com/smf/index.php och titta på flikarna under electric stunt och bläddra igenom där, tror du kan hitta något nyttigt där. Annars när det gäller motor och propval till den kärran så hade jag valt en OS LA 46 med 12X4 och omkring 9000 varv +-300 kanske.

Re: Hur stor motor till en Tutor II för semistunt

Postat: 14 aug 2017, 21:05
av Guzzten
En Tutor är väl en "35 modell med profilkropp".

Ska man köra el i den så sikta på en 4S setup med en 130 grams motor runt 1100KV, tycker jag, efter att ha letat lite i https://ecalc.ch/

Re: Hur stor motor till en Tutor II för semistunt

Postat: 15 aug 2017, 13:04
av PerCarlin
Äntligen lite svar!

Tutor II är något mindre än Nobler och har profilkropp. Då jag flög med Nobler så var det med Fox35 som gällde eller en OS32 som var konverterad av Erik Björnvall. OS motorn var definitivt min favorit då den var väldigt förutsägbar i både startbarhet och varvtal, dock utan stuntgång upplevde aldirg att effekten var för lite så OS46 känns som en väldigt stor motor.

Min tanke var att eftersom min kärra är lite mindre än en Nobler och jag tror slutvikten kan bli under 1kg så borde jag klara mig med effekt som motsvarar någonstans mellan .25 och .35. Mu fick jag lite input i form av 12x4 och ca 9000rpm samt 4s och 1100kV. Den motorn jag spanat in är på 135g och har kv på 1080. Jag tror nog denna skall orka svinga en 11x5 med ca 9000rpm och det är vad mitt minne sa mig att det fick vi med OS32 med samma propp på Noblern. Men det var länge sedan och minnet kan vara fel. Fördelen med elmotor är dock att man ganska lätt kan testa proppar med olika diametrar och stigning att trilla ut ur motorns effektiva vartalsområde.

http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx ... 80-kv-2820


Michael Palm kanske har rätt, det flygs för lite F2B med elmotorer här. Får se om jag så småningom om kan ändra på det.

Re: Hur stor motor till en Tutor II för semistunt

Postat: 16 aug 2017, 12:59
av PerCarlin
mitåt, inser att jag inte har byggt en Tutor II utan en vanlig Tutor. Min kärra är alltså 43" och Tutor II är 54". En ganska stor skillnad och därför bör även motorn var mycket mindre.

Jag har plöjt igenom en samlingstråd för olika setuper på StuntHangar. Även om det finns variationer så verkar standardkoceptet för en .40-.46 kärra är:
Outrunner på ca 180g med KV 900-1100
Acc på 4s@2500-3500mAh
12x6 propp
ca 9000rpm