Fox .35 Stunt

Diskutera motorer.
peteralstrup
Inlägg: 14
Blev medlem: 14 jun 2021, 15:50

Fox .35 Stunt

Inlägg av peteralstrup »

Hej,

Jag har för nyligen köbt en Fox .35 Stunt.

Den har i stort sett inte kört mer än någon enstaka gång. På lådan har någon skrivit: "Gammal, rå modell tiilverkad november 23. 1976".

När jag försökte starta den, gick det inget vidare. Först när nålen var 9 varv ute gick den igång. Den går inte stabilt, så jag fick justera nålen då och då!

Någon som har erfarenhet med Foxen?

Borde jag byta ut nål och förgasarrör? Nålen på originalen är i stort sett närmast fyrkantig!

Och ifall jag bytar nål och rör- vilken typ skal jag satsa på?

Mvh
/Peter A.
Användarens profilbild
Niklas_L
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 jan 2015, 18:32

Re: Fox .35 Stunt

Inlägg av Niklas_L »

Hej Peter!
Fox 35 är en lätt och fin stuntmotor. Jämfört med dagens moderna 35- och 40-motorer så kräver den nog mer inkörning.
Den vill ha mycket olja i bränslet;!25-28% ricin rekommenderas.
5-10% nitro är lagom.
Sätt på en 10x6 träpropeller från Rev-up, Brodak eller RSM så har du ett bra utgångsläge.
Jag håller med om att originalnålen är primitiv. Kolla med Hasse på 3F om han har något lämpligt nål och rör som passar istället.
peteralstrup
Inlägg: 14
Blev medlem: 14 jun 2021, 15:50

Re: Fox .35 Stunt

Inlägg av peteralstrup »

Hej Niklas,

Jag gjorde i stort sett det du rekommenderar. 10 x 6" propeller. 28% olja - 50% var ricin, - 5% nitro.
Det, jag finder lite konstigt, är de många varv ut på nålskruvan? 9 totalt! 3-4 låter mer rimligt.
Men jag kollar med Hasse- så får vi se vad han har?
patternmaster
Inlägg: 252
Blev medlem: 14 jan 2015, 21:22

Re: Fox .35 Stunt

Inlägg av patternmaster »

Hej, Fox 35 och liknande järnspisar trivs bäst med enbart ricin som smörja.
Jag brukade ha 25 % i min soppa. Vet att Duke Fox rekommenderade 28%.
Fox nålen är knepig, jag körde med OS 35 nål o rör, hoppas du kan hitta
något liknande.
peteralstrup
Inlägg: 14
Blev medlem: 14 jun 2021, 15:50

Re: Fox .35 Stunt

Inlägg av peteralstrup »

Jag vil se, om det går att hitta OS .35 nål och rör,

Jag använde fifty-fifty ricin och syntet. Det får bli 100% ricin i fortsättningen. 28%!

Tack för råd - till dig och Niklas.

/Peter
Senast redigerad av peteralstrup den 27 sep 2021, 14:32, redigerad totalt 1 gånger.
Guzzten
Inlägg: 253
Blev medlem: 25 jul 2015, 13:48

Re: Fox .35 Stunt

Inlägg av Guzzten »

Dom Fox.35 jag haft, kör jag med orginal rör/nål. Hur många varv den står på är oväsentligt bara den går. Ett varmt stift,25-28% recinolja, ingen nitro, 10x6 träpropp. Är den helt ny kommer den gå kass I ca 2 timmar, innan den blivit inkörd, sotad och go. Efter det kommer den gå bra i 3-4 timmar, innan man behöver göra rent den, och börja om från början.
Lycka till med en bra motor!
peteralstrup
Inlägg: 14
Blev medlem: 14 jun 2021, 15:50

Re: Fox .35 Stunt

Inlägg av peteralstrup »

Tackar för råden, jag följer dom 100%!
Ove A
Inlägg: 28
Blev medlem: 20 apr 2016, 16:12

Re: Fox .35 Stunt

Inlägg av Ove A »

Mina erfarenheter av Fox.35 Stunt. Tävlade med den motorn i mina modifierade Nobler som jag kallade Silverbird, från 1965 till 1981.
Använde motorn som den var från förpackningen utan att ändra något. Bränslenålen jag använde var original. Röret har två hål som skall vara vända åt sidan, det är viktigt. Jag använde Fireball hot glödstift. Bränsleblandningen var 25% resinolja som jag senare bytte till Castrol M som inte sotade så mycket och inte klibbade när den torkade. Klotz Benol har liknande egenskaper. När jag började använda Fox motorn använde jag 20% olja och tycke motorn var svag, när jag sedan ökade till 25% blev motorn starkare. Använde 5% nitrometan. Provade med Castrol MSSR syntetisk olja, men det var inte bra, motorn blev svag och blev för varm. Oljan i den här motorn smörjer tätar och kyl. Motorn behöver lång inkörningstid 10 timmar sades det och det tyckte jag stämde. När den var inkörd var den snäll att starta och ställa in. Dom tidigare hade inte fastlåst kolvbult vilket gjorde att bulten kunde glida ut och skrapa spår i fodret vilket gjorde att kompressionen blev dålig. Använde träpropeller 10 x 6 TOPFLITE och senare REV-UP standard och W, EW.
Jag hade motorn inbyggd med ljuddämpare som gjorde att baksidan på motorn blev varmare vilket gjorde att det blev beläggning på kolvens bakre sida som jag fick putsa bort efter några timmars körning.

Ove Andersson
peteralstrup
Inlägg: 14
Blev medlem: 14 jun 2021, 15:50

Re: Fox .35 Stunt

Inlägg av peteralstrup »

Tack för ditt inlägg Ove.

Intressant att läsa vilka erfarenhet, olika piloter har.

Mvh
/Peter A.
Skriv svar