Adapter till förgasare

Diskutera motorer.
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2510
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Adapter till förgasare

Inlägg av Streamerhook »

Nu när vinterstormarna yr utanför fönstret (hmmmm....) är det ju läge att förbereda den kommande Weatherman-säsongen. Tyvärr ser det ju ut som corona-situationen gör att vi får hålla oss till mail-tävlingar, åtminstone i början av säsongen. Men även till dessa behöver man förbereda sig.

En sak som underlättar när man försöker få ut max av sin motor är möjligheten att lätt kunna variera förgasartrattens storlek. Det innebär oftast att man måste tillverka prylarna själv. Det är inte svårt bara man har en svarv och en fräs, något som väl ingår i alla seriösa modellflygares arsenal.... eller? För de flesta arbeten som är aktuella räcker det med små hyfsat billiga bänkfräsar/svarvar.

Här kommer lite tips på hur man kan göra. Först ska vi göra en adapter som man monterar nålröret i. Jämför med en färdig adapter från Cox där allt är gjort i ett stycke. Gör man det själv är det lättare att använda t ex ett nålrör från OS.
Adatpter0.JPG
Adatpter0.JPG (346.58 KiB) Visad 10721 gånger
Adaptern görs i aluminium, förslagsvis av småbitar av rundstång som man hittar i sin skräplåda. När biten är uppspänd i svarven måste man först använda ett dubbhålsborr för att få en guide för borret. Försöker man borra direkt kommer det att bli snett.....
Adapter1.JPG
Adapter1.JPG (240.13 KiB) Visad 10721 gånger
Sedan borrar man centrumhålet. Det ska ha samma diameter som de trattar man ska använda. I det här fallet ska jag göra två storlekar, dels med 10 mm hål och dels med 8 mm hål. Använd sprit (metanol) som smörjmedel.
Adapter2.JPG
Adapter2.JPG (331.51 KiB) Visad 10721 gånger
Nästa moment är att tvärsvarva biten så att den blir plan.
Adapter3.JPG
Adapter3.JPG (454.28 KiB) Visad 10721 gånger
Detta följs av att man svarvar ner biten till önskad diameter. Här är det 19 respektive 21 mm.
Adapter4.JPG
Adapter4.JPG (387.69 KiB) Visad 10721 gånger
Senast redigerad av Streamerhook den 19 jan 2021, 19:46, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2510
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Adapter till förgasare

Inlägg av Streamerhook »

Sista momentet i svarven är att sticka av biten. För att passa mot nålröret bör den vara 7 mm tjock. Beroende på den skräpbit man har kanske man får ut flera adaptrar ur samma stycke. Använd sprit som smörjmedel vid avstickning.
Adapter5.JPG
Adapter5.JPG (444.21 KiB) Visad 10719 gånger
Här är några ämnen redo för fortsatta arbeten i fräsen. Tycker Ni vissa ytor ser grova ut? Ingen fara! Vänta och se det färdiga resultat....
Adapter6.JPG
Adapter6.JPG (359.7 KiB) Visad 10719 gånger
Fortsättning följer.....
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2510
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Adapter till förgasare

Inlägg av Streamerhook »

Efter lite fredagsmys ihop med fräsen har bitarna nu börjat få sin slutgiltiga form. Det börjar med ringen som gjordes i svarven. Sedan fräser man plant på två motstående sidor och efter det på den tredje sidan. Vill man ta bort lite extra överflödsmaterial kan man göra två 45 graders-fräsningar. Vill man snitsa ytterligare kan man runda hela framdelen. Men så kul ska vi inte ha här. När man kommit så långt som på biten längst till höger är det dags att borra ett genomgående hål för nålröret (i bakre delen).
Fortsättning följer.....
Adapter7.JPG
Adapter7.JPG (156.42 KiB) Visad 10661 gånger
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2510
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Adapter till förgasare

Inlägg av Streamerhook »

Det är svårt att komma framåt när störande moment som "jobb" kommer emellan. Men nu har det blivit ett antal adaptrar gjorda. Varför göra en när man kan göra 10? Det blev lite olika varianter, både i aluminium och i vävbakelit och med centrumhål på 10 mm respektive 8 mm.
.
Vävbakeliten har ju fördelen att den inte leder värme lika bra som aluminium vilket i sin tur borde göra nålröret lite kallare och kanske också bränslet. Om det nu har någon större betydelse eller om det bara är en skröna. Göran Olsson kanske har några goda teorier om detta .......
Adapter8.JPG
Adapter8.JPG (64.54 KiB) Visad 10425 gånger
.
Nu återstår det bara att göra ett 10-tal trattar i någon modell och med olika centrumhål. Även om man kan utgå från 6-kantaluminium är det ganska monotont att göra så många. Så det får det bli lite W-bygge emellan.....
Adapter9.JPG
Adapter9.JPG (54.73 KiB) Visad 10425 gånger
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2510
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Adapter till förgasare

Inlägg av Streamerhook »

Det är bara att erkänna. Jag kunde inte hålla mig. Efter att börjat bygga på några nya Weatherman-modeller blev svarv-suget för stort. Det slutade med att jag gjorde en förgasartratt för att testa hur det blev. Och så här blev det. För de här små trattarna är gängan M8x0,75. Tillbaka till W-bygget nu!
Adapter11.JPG
Adapter11.JPG (127.86 KiB) Visad 10368 gånger
Adapter10.JPG
Adapter10.JPG (59.68 KiB) Visad 10368 gånger
Användarens profilbild
göran-olsson
Inlägg: 102
Blev medlem: 30 jan 2018, 18:50
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Adapter till förgasare

Inlägg av göran-olsson »

Här blir man provocerad å det grövsta att säga nåt klokt om värmeisolering av förgasare... :geek:

Alltså:
Så länge motorn går, flyter ju hela tiden bränsle och luft genom förgasaren. Detta kyler, så även om värme tillförs från vevhuset/baklocket blir uppvärmningen måttlig. Bränsleflödet i en diesel är ju runt hälften av det i en glödare, så därför blir uppvärmningen större i en diesel, men ändå måttlig.
MEN: När motorn stannar, upphör kylningen från bränsle och luft, medan värmeledningen från motorn fortsätter, så förgasaren värms snabbt upp. Om det då är viktigt att snabbt kunna starta om motorn, som i F2C, Goodyear eller dieselcombat, så kan det vara en god idé att se till att förgasaren hålls kall. Annars kan ju etern avdunsta och det lär ju inte förbättra starten. Alltså brukar man värmeisolera förgasaren från resten av motorn i racingklasserna. Moderna Team Racing-motorer har ju hela baklocket gjort i bakelit. Värmeisolera kan man göra genom att göra hela förgasaren i plast. Vävbakelit och delrin är bra. Gör man en Cox TeeDee-inspirerad lösning kan både tratt och krage vara av metall, men det måste sitta en plastbussning fäst i vevhus/baklock som tratten gängas in i, och som kragen vilar mot. Om man har krage av plast medan tratten är gängad i den varma motorns metall har man inte nått ända fram...

Göran

PS:
Har man TeeDee-trattar liggande i lådorna kan man använda dem, gängor och håldiametrar blir:
049: 1/4-32 (glödstiftsgänga) 6,4 mm
09: 5/16-32, 8 mm
15: 3/8-32, 9,6 mm.
TeeDees originalnålventiler går att använda, men är lite skramliga, så bättre att göra egna kragar till vanliga nålrör.
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2510
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Adapter till förgasare

Inlägg av Streamerhook »

Tack för detta uttömmande svar. Precis vad gemene man behöver veta!

En kommentar till Cox-trattarna:

För .049 kan man fortfarande köpa både trattar och nålrör från USA medan det inte finns något för .09 och .15 att tillgå.
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2510
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Adapter till förgasare

Inlägg av Streamerhook »

Om man har en bakmatad motor kan det vara svårt att få plats med tank och förgasare om man inte vill karva ur vingframkanten alltför mycket. Så här kan motorn se ut i original (här en gammal Super Tigre med stålfoder):
Adapter1.JPG
Adapter1.JPG (119.39 KiB) Visad 9990 gånger
Ett sätt att ordna ett bättre utgångsläge kan vara att tillverka en vinklad adapter så att venturin pekar uppåt istället. Efter en arbetsinsats har man då dessa bitar:
Adapter2.JPG
Adapter2.JPG (146.51 KiB) Visad 9990 gånger
Ihopsatta ser de ut så här:
Adapter3.JPG
Adapter3.JPG (108.58 KiB) Visad 9990 gånger
Adapter4.JPG
Adapter4.JPG (123.37 KiB) Visad 9990 gånger
Och så här passar det i baklocket:
Adapter5.JPG
Adapter5.JPG (101.82 KiB) Visad 9990 gånger
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2510
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Adapter till förgasare

Inlägg av Streamerhook »

Från en annan vinkel:
Adapter6.JPG
Adapter6.JPG (104.99 KiB) Visad 9990 gånger
Och så här ser det ut monterat på motorn:
Adapter7.JPG
Adapter7.JPG (107.57 KiB) Visad 9990 gånger
Om man har en motor med bakutblås typ Rossi går det utmärkt att vinkla adaptern så att venturin inte hamnar mitt i avgasströmmen:
Adapter8.JPG
Adapter8.JPG (110.58 KiB) Visad 9990 gånger
Här kan man se hur det ser ut i modellen. Bara en liten urfasning i framkanten. Och tanken får plats under vingen.
Adapter9.JPG
Adapter9.JPG (93.24 KiB) Visad 9990 gånger
Adapter10.JPG
Adapter10.JPG (105.73 KiB) Visad 9990 gånger
Nu är det bara att testflyga för att se om man överskrider Mach 1..........
Skriv svar