Ljuddämpare

Diskutera motorer.
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2511
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Ljuddämpare

Inlägg av Streamerhook »

Tycker Ni också att alla kvastskaft av aluminiumrör är för långa?
D1.JPG
D1.JPG (55.35 KiB) Visad 7646 gånger

Om man kortar av dem kan man tillverka sin egen anpassade ljuddämpare av den avsågade biten. Och lyckas man övertyga grannarna om att deras skaft också är för långa kan man tillverka många ljuddämpare.......

Man måste dock tillverka ändstyckena i en svarv. Man börjar med att borra centrumhålet till önskad diameter (Dubbhålsborr först!!).
D2.JPG
D2.JPG (102.08 KiB) Visad 7646 gånger

Sedan ger man biten samma diameter som alu-röret och innanför detta 5 mm kant med samma diameter som rörets innerdiameter. I ytteränden svarvar man ner till den diameter man behöver för sin motor samt gör en ursvarvning så att anslutningsslangen sitter kvar (i kombination med buntband).
D3.JPG
D3.JPG (81.03 KiB) Visad 7646 gånger

Näst sista momenten är att sticka av biten.
D4.JPG
D4.JPG (104.37 KiB) Visad 7646 gånger

Till sist vänder man på den och svarvar bort material invändigt (för att spara lite vikt)
D5.JPG
D5.JPG (81.01 KiB) Visad 7646 gånger
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2511
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Ljuddämpare

Inlägg av Streamerhook »

Jag gjorde två likadana bitar eftersom jag i utblåsändan vill kunna sätta på olika strypningar (minska utblåshålets diameter). Detta för att jag är osäker på vad jag ska ha till motorn. I andra ändan är biten anpassad till den adapter som passar i motorn (tillverkad vid ett tidigare tillfälle).
D6.JPG
D6.JPG (58.37 KiB) Visad 7644 gånger

När ändstyckena monterats ser det ut så här. De sitter dels med presspassning och dels med 2 st M2-skruv i var ända.
D7.JPG
D7.JPG (40.4 KiB) Visad 7644 gånger

Och så här ser det ut när det sitter ihop. Nu återstår att montera det på modellen och testa.
D8.JPG
D8.JPG (47.95 KiB) Visad 7644 gånger
Vikten blev bara 29 gram. En dämpare av denna typ kallas single chamber silencer och är av samma typ som i t ex F2D, dvs ett inloppshål till en kammare med större diameter och sedan ett utblåshål med mindre diameter än kammaren.
Cjoslotcjo
Inlägg: 42
Blev medlem: 24 nov 2020, 20:35

Re: Ljuddämpare

Inlägg av Cjoslotcjo »

Vad är det för diameter på kvastskaftet?

/cjo
Användarens profilbild
Streamerhook
Inlägg: 2511
Blev medlem: 10 feb 2015, 18:18

Re: Ljuddämpare

Inlägg av Streamerhook »

Hej
Ytterdiameter är 24 mm. Men tror inte diametern i sig är kritisk. Det är då viktigare att ha en tillräckligt stor dämparvolym för vald motorstorlek. En för liten volym gör det lättare för motorn att överhetta.
Skriv svar